Status
Inte öppen för fler kommentarer.
klaskarlsson skrev:
Nu är det ju en del skillnad på löner i och utanför störe städer, samt mellan akademiker och "grovjobbare" :)

Dock antar/hoppas jag att din lön på 18000/mån innebär att du är relativt ung ?
Som järngjutsarbteare borde du ligga över 20 strecket iaf tycker jag. Särskilt om du jobbar andra tider än 9-5 s.a.s.

Att köpa hus där ni bor lär väl dock inte heller bli lika dyrt - att bygga nytt kostar väl iof en rejäl slant även där, sånär som på tomten då. Ni skall inte renovera nått istället ?

/K

jag är 26 år har jobbat där i 5 år, och jag jobbar 07-16 fem dagar i veckan.

huspriserna i "hålan" har ett snittpris på 500 000:-


min plan är att köpa ett renoveringsobjekt i grannhålan för max 300 000:- men det huset är obebott sedan tio år vilket medgför att det är sönderfruset i alla vattenledningar, inklusive elementen osv...


men vem vet...

banken gillar nog inte den iden, att man ska köpa ett "sunkigt" hus och ta lån på lika mycket till för att kunna renovera, men jag vet inte hur banker tänker.
 
Solstice skrev:
jag är 26 år har jobbat där i 5 år, och jag jobbar 07-16 fem dagar i veckan.

huspriserna i "hålan" har ett snittpris på 500 000:-


min plan är att köpa ett renoveringsobjekt i grannhålan för max 300 000:- men det huset är obebott sedan tio år vilket medgför att det är sönderfruset i alla vattenledningar, inklusive elementen osv...


men vem vet...

banken gillar nog inte den iden, att man ska köpa ett "sunkigt" hus och ta lån på lika mycket till för att kunna renovera, men jag vet inte hur banker tänker.
Banker tänker nog mest på risk vs vinst :)

Dvs om ni har fast jobb båda två och "orkar" med lånen ,samt presenterar era renoveringsförslag så banken vet vad de har för säkerhet så borde det kanske gå.

Kanske vill banken initialt inte låna ut mer än vad huset är värt. Sen efter renoveringarna kan ni nog dock göra en omvärdering och få lån på mer - men däremellan måste ni antingen ha egna pengar eller ta andra lån än huslån (=lite högre ränta, annan säkerhet), om du inte kan övertala banken till annat då...

Till den som över skrev att med 60kkr i månaden bör man kunna lägga undan en del - javisst - det tycker jag med. Men ändå blir det inte så på något vis :(

Nu har inte vi riktigt så mkt, men uppåt dom trakterna - dock ligger våra fasta utgifter (lån, driftskostnad bostad, billån, CSN, bensin, matkort, försäkringar, "barnutgifter" etc) på ca 22-25 000 kr/månaden.

Så tot ca 55 000 före skatt (brutto), blir ca 32-34 000 efter skatt (netto) - sen har vi ca 22-25 i fasta utgifter = ca 7-10 000 kr att leva i övrigt på. Då sparar vi förstås lite av dessa pengar, men några tiotusentals kronor i sparande per månad blir det ju inte tyvärr (banken räknar att man skall ha minst 5500 kr per vuxen och ca 2500 per barn har jag för mig efter att de fasta kostnaderna är betalda. Då är dock fasta kostnader = alla lån + hyra dock) :(

Vi skulle ju dock kunna dra ned lite, köpa en lägenhet istället för radhus, sälja bilen, sälja landstället (där sparar vi dock inte in mer än ca 800kr/mån) och lite sånt så kommer vi nog ned under 15-17 i fasta kostnader - men lite livskvalitet vill man ju ha också...

En positiv sak är dock att vi betalar lånen utan räntejämkning, så det brukar bli lite återbäring efter deklarationen, pengar som dock brukar ätas upp under semestern :)

/K
 
Inser att vi tjänar bråkdelar av alla andra nybyggare... Alla talar om sina brutto löner, med skatterna i sverige kanske det säger mer om alla skrev vad de faktiskt har kvar efter skatt att finansiera sina hus med.

Vi har två småbarn, varför min fru jobbar 75%. Våra tillgångar efter skatt med barnbidrag uppgår till 30.000:- Vi lånar 90% av prod.kostnad och får lån på 2.100.000:- Med drift(2.500:) och räntor ger det en bokostnad på ca. 8.000:- /månad. Vi kommer inte att amortera de första åren, med tanke på småbarn och min frus 75% tjänst. Vi bor idag i HR. med garage för 8.100:-, så vi kommer att ha samma utgifter för en ny villa som denna HR.

Jag är oxå livrädd för att ha ett lån på över två miljoner till banken, men vad är alternativet? Köpa husvagn, bo kvar i denna hyresrätt eller köpa ett beg. ruckel för 500.000:- mindre och renovera tills man har samma kostnad som ett nytt hus
 
Vi har 55000:- netto inkluderandes 2 barnbidrag. Lån 1400000:- Inga problem alls att klara det. Försöker ha riktlinjen att vi skulle kunna överleva på en lön om det verkligen kniper.

/Maxen
 
funkis4ever skrev:
Inser att vi tjänar bråkdelar av alla andra nybyggare... Alla talar om sina brutto löner, med skatterna i sverige kanske det säger mer om alla skrev vad de faktiskt har kvar efter skatt att finansiera sina hus med.

Vi har två småbarn, varför min fru jobbar 75%. Våra tillgångar efter skatt med barnbidrag uppgår till 30.000:- Vi lånar 90% av prod.kostnad och får lån på 2.100.000:- Med drift(2.500:) och räntor ger det en bokostnad på ca. 8.000:- /månad. Vi kommer inte att amortera de första åren, med tanke på småbarn och min frus 75% tjänst. Vi bor idag i HR. med garage för 8.100:-, så vi kommer att ha samma utgifter för en ny villa som denna HR.

Jag är oxå livrädd för att ha ett lån på över två miljoner till banken, men vad är alternativet? Köpa husvagn, bo kvar i denna hyresrätt eller köpa ett beg. ruckel för 500.000:- mindre och renovera tills man har samma kostnad som ett nytt hus
30 kkr efter skatt med en fru som dessutom bara jobbar 75% är ju inte så lite.
Att betala 8kkr/m för en HR - då är det ju mycket bättre att betala lika mkt för något man äger- på sikt kommer troligen värdet öka och då har man ju gjort en investering. Dessutom om man förbättrar och renoverar så är det ju ofta pengar man har igen på ett annat sätt. Dock får man tänka på att det inte finns ngn hyresvärd som fixar vitvaropr som går sönder etc - men bygger man nytt har man ju garantier :)

Vi ligger väl på ca 38-40 kkr när min sambo jobbar heltid. Men just nu är hon mammaledig så då är det ungefär 36 kkr - vilket jag iof tycker är ganska bra, dock är det ju de där sista hundralapparna på toppen som man kan använda till saker utanför de fasta utgifterna som lån/avgifter, mat,blöjor, kläder etc

/K
 
Hemmakatten
Tråden har delvis hamnat utanför ämnet. Har rensat lite och stänger nu ämnet. Tror att vi fått tillräckligt med input om vad folk tjänar o hur mycket lån de har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.