BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Bra. Då vet vi att han inte själv vet vad han vet. Det är ju lugnande :worried:.

Staffans
Eller så beror det på hur frågan ställs eller sammanhanget eller huruvida det nyligen har diskuterats på myndigheten så att han har haft någon chans att veta hur myndigheten ställer sig i frågan just vid den aktuella tidpunkten. Det finns mu mängder med möjligheter.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Är väl en av dina slutledningar som du vill få oss att tro är en sanning.
Du har inte ens läst vad jag skrivit.
Jo, jag har läst vad du har skrivit. Om du anser att jag har missförstått dig så är det ju bättre att du förklarar vad du menar i stället för att vara otrevlig.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, jag har läst vad du har skrivit. Om du anser att jag har missförstått dig så är det ju bättre att du förklarar vad du menar i stället för att vara otrevlig.
Då tar vi det igen

Och många får stor bekräftelse från omvärlden genom att stå på scenen som AT gjort.
Få kände till någon Anders Tegnell före 2020.

Men trivas med det, jo det finns en hel del som gör. Vi kan ta en av mina idoler, Ola Salo.
Tror du han vantrivs på scenen? Nej knappast.
Såg hans show på Hamburgerbörs i Stockholm november 2019. Jäklar vad han njuter av att stå på scenen.

AT kanske inte trivs på samma sätt men det är ett fantastiskt verktyg för att få bekräftelse.
Att inte du trivs med att stå framför andra och prata om saker behöver ju inte betyda att alla är lika som du är.

Edit: Var ett svar till Abies tidigare idag
 
Redigerat:
BirgitS
optimum optimum skrev:
Då tar vi det igen

Och många får stor bekräftelse från omvärlden genom att stå på scenen som AT gjort.
Få kände till någon Anders Tegnell före 2020.

Men trivas med det, jo det finns en hel del som gör. Vi kan ta en av mina idoler, Ola Salo.
Tror du han vantrivs på scenen? Nej knappast.
Såg hans show på Hamburgerbörs i Stockholm november 2019. Jäklar vad han njuter av att stå på scenen.

AT kanske inte trivs på samma sätt men det är ett fantastiskt verktyg för att få bekräftelse.
Att inte du trivs med att stå framför andra och prata om saker behöver ju inte betyda att alla är lika som du är.

Edit: Var ett svar till Abies tidigare idag
Varför tror du att jag blir klokare av att du upprepar ett inlägg jag redan har läst?

Varför tror du att Tegnell trivs med att vara i rampljuset när han har undvikit det i nästan hela sitt yrkesliv i stället för att välja andra jobb där han hade blivit en offentlig person långt tidigare?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jag rekommenderar alla att läsa artikeln själv då Birgits sammanfattning inte speglar sanningen.

Den 10 Mars 2020

Norge
Norska Helsodirektoratet utfärdar en rekommendation om att alla som kan ska jobba hemifrån. Förhoppningen är att detta drastiskt minskar användandet av kollektivtrafiken i landet.

Sverige
Folkhälsomyndigheten höjer risknivån till "mycket hög risk" för allmän samhällsspridning – den högsta på en femgradig skala. "Allmän samhällsspridning" innebär att smittspridningen i samhället är så omfattande att det inte längre går att smittspåra och stoppa smittkedjor. Man rekommenderar också anhöriga att undvika besök på Sveriges sjukhus och äldreboenden.


Den 14 Mars 2020
Norge
Från och med nu ska alla som anländer till Norge sitta i karantän i 14 dagar innan de släpps in i landet. Reglerna gäller alla förutom resenärer från Finland och Sverige.

Sverige 14 Mars 2000 inget.

Norge
Norges statsminister Erna Solberg håller presskonferens och meddelar att "de mest ingripande åtgärderna som Norge har genomfört i fredstid" införs. Förskolor, skolor och universitet stängs till och med 13 april, något som kan komma att förlängas. Frisersalonger, massagesalonger, hud- och nagelvårdssalonger, restauranger, pubar och gym tvingas också stängas ned. Kultur- och idrottsevenemang ställs också in.

Sverige
Alla allmänna sammankomster med fler än 500 deltagare förbjuds. Reglerna gäller för alla typer av evenemang som inte är stängda för allmänheten.


[länk]
Försöker du säga att Aftonbladet speglar sanningen? De försöker bara få till en vinkel som ger många klick. Det är ingen seriös journalistik på den sidan.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att jag blir klokare av att du upprepar ett inlägg jag redan har läst?

Varför tror du att Tegnell trivs med att vara i rampljuset när han har undvikit det i nästan hela sitt yrkesliv i stället för att välja andra jobb där han hade blivit en offentlig person långt tidigare?
Jag har INTE skrivit att han trivs med att vara offentlig person.
Jag skrev att han får bekräftelse.
Lär dig läsa innantill och sluta hitta på saker jag aldrig skrivit.
Det är du som är otrevlig nu Birgit. Men du gör väl som du brukar och anmäler mig för tjafs när det är du som startar sådant.

Dessutom var det ett svar till Abies som du ger dig på att klippa i och hitta på.
Fabricera inte lögner av vad jag skriver.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag har INTE skrivit att han trivs med att vara offentlig person.
Jag skrev att han får bekräftelse.
Lär dig läsa innantill och sluta hitta på saker jag aldrig skrivit.
Det är du som är otrevlig nu Birgit. Men du gör väl som du brukar och anmäler mig för tjafs när det är du som startar sådant.

Dessutom var det ett svar till Abies som du ger dig på att klippa i och hitta på.
Fabricera inte lögner av vad jag skriver.
Du är ju uppenbarligen rätt bra på att vara otrevlig själv.
Jag brukar inte anmäla dig för att du tjafsar med mig så skyll inte på mig om det har hänt.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag brukar inte anmäla dig för att du tjafsar med mig så skyll inte på mig om det har hänt.
Det var intressant. Du menar alltså att ...?

Staffans
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Du är ju uppenbarligen rätt bra på att vara otrevlig själv.
Jag brukar inte anmäla dig för att du tjafsar med mig så skyll inte på mig om det har hänt.
Du hittar bara på massa trams Birgit.
Nu låter jag bli att svara dig mer på sådant tjafs som du håller på med.
Vänligen ge katten i mina inlägg också så blir tråden säkert betydligt trevligare.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det var intressant. Du menar alltså att ...?

Staffans
Jag menar att om någon har anmält optimum för att ha tjafsat med mig så är det inte jag som har gjort den anmälan utan någon annan.
Blev det mer förståeligt nu?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag menar att om någon har anmält optimum för att ha tjafsat med mig så är det inte jag som har gjort den anmälan utan någon annan.
Blev det mer förståeligt nu?
Mycket! (y)

Staffans
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Därför lyckades Danmark bättre än Sverige.

""Det har undgått få att Sverige och Danmarks hantering av pandemin har skilt sig som natt och dag.

Medan Sverige gärna framställt sig som ett experternas välde, har danska politiker hållit sig i förgrunden och påtalat folkstyrets vikt.

Orsaken till dessa skillnader har sysselsatt forskare länge. Nu söker en dansk rapport svar på frågan.

– En viktig förklaring är att Sverige bara har en expertmyndighet och Danmark flera, säger Johannes Lindvall, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.""

https://www.expressen.se/kvallsposten/coronastrategi-darfor-ar-danmark-steget-fore/
 
Ulltand Ulltand skrev:
Därför lyckades Danmark bättre än Sverige.

""Det har undgått få att Sverige och Danmarks hantering av pandemin har skilt sig som natt och dag.

Medan Sverige gärna framställt sig som ett experternas välde, har danska politiker hållit sig i förgrunden och påtalat folkstyrets vikt.

Orsaken till dessa skillnader har sysselsatt forskare länge. Nu söker en dansk rapport svar på frågan.

– En viktig förklaring är att Sverige bara har en expertmyndighet och Danmark flera, säger Johannes Lindvall, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet.""

[länk]
Så i detta fall gäller inte ”Ju fler kockar desto sämre soppa”? :p

Skämt åsido, det har nämnts flera gånger redan att det nog var dumt att baka in så mycket i Folkhälsomyndighetens ansvarsområde och att smittskydd gott hade kunnat få vara kvar som egen myndighet.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
FHM behöver nog utvecklas för att komma med mer korrekta bedömningar och nu verkar bedömningen vara att det går öppna upp samhället. Misstänker att vi får en spännande höst.

Så här var bedömningen i början av pandemin.

Hand i blått skyddshandske håller ett provrör märkt med "Coronavirus", framför rader av provrör, med artikelrubrik om pandemiriskbedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av citat från statsepidemiolog om att isolera fall för att förhindra virusets spridning.

Skärmdump av en nyhetsartikel som diskuterar Kinas åtgärder i början av pandemin med isolering av Wuhan.


https://www.lakemedelsvarlden.se/nya-coronaviruset-ej-pandemirisk/
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
FHM behöver nog utvecklas för att komma med mer korrekta bedömningar och nu verkar bedömningen vara att det går öppna upp samhället. Misstänker att vi får en spännande höst.

Så här var bedömningen i början av pandemin.

[bild]

[bild]

[bild]


[länk]
Jaså, hur kom du fram till det? Hur bedömde resten av världen läget exakt vid den tidpunkten?

Vilken kunskap fanns det vid den tiden menar du?

Du visste förstås exakt vad som väntade och höll både avstånd o mask redan då? :rofl::crysmile:

Det lättaste som finns är att vara efterklok, den förmågan har alla.
 
  • Gilla
Jocke Best och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.