Väldigt roligt att se vad alla bygger. 171 sidor, jag har nöje i flera timmar.

Mitt senaste projekt blev en verktygslåda. Modellen efter en verktygslåda som Paul Sellers tillverkade (en klassisk modell om jag minns rätt).

Jag gjorde en läderkniv för att byta spetsen på biljardköer med. Projektet förstorades och blev till slut en verktygslåda för kövård:

Handgjord träverktygslåda med svansjösnitt placerad på ett bord framför tapetserad vägg och krukväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träverktygslåda med fyra lådor och handtag, bredvid en öppen låda med läderkniv för kövård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träverktygslåda öppen med skräddarsydd insats och läderkniv för biljardkövård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handtillverkad träverktygslåda öppen med fack och en läderklädd biljardkökniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
KnugKarl och 85 till
  • Laddar…
Helelektrisk. Ingen hydraulik.
4WD och 4WS. Dual end.
Person sitter i en helelektrisk 4WD och 4WS maskin med frontlastare på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
saiter och 91 till
  • Laddar…
L Lars-Erik skrev:
Helelektrisk. Ingen hydraulik.
4WD och 4WS. Dual end.
[bild]
På riktigt? Vilket jävla bygge! Hur mycket klarar den i skopan?
 
  • Gilla
Mats Olandersson och 2 till
  • Laddar…
När vi renoverade hallen byggde jag ett eget måttanpassat skoskåp för att få ordning på röran med familjens alla skor. Innan skoskåpets tid var hallen en enda röra.

Till skåpet använde jag en mdf-skiva som ram, köksluckor från Ikea (Bodbyn, 60x60 cm), täcksida till kök från Ikea (Förbättra) som sidostycke, limträskiva från Biltema som bänkskiva (egenfräst kant).

Som hyllplan i skåpet använde jag mig av vita gardinstänger från Ikea och till botten på insidan av skåpet skar jag in en gummimatta avsedd till bilar från Biltema.

Måtten på skåpet... höjd: 75 cm, bredd 126 cm, djup 37 cm.
 
  • Egenbyggt skoskåp i hall med Ikea-komponenter och limträskiva, verktyg på bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmabyggt skoskåp under konstruktion, med vit mdf-ram och tidningar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggt vitt skoskåp öppet med flera par skor på hyllor, mdf-ram och limträskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ivp och 45 till
  • Laddar…
Renoverad hallen i huset byggt 78 och var i behov av bättre förvaring och kappavhängning. Gjorde ett litet "Ikea-hack" med köksstommar och köksluckor (Bodbyn) från Ikea.
 
  • Renoverad hall med vita Ikea köksstommar och Bodbyn luckor använda som förvaring och kappavhängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad hall med vita Ikea Bodbyn köksstommar och luckor anpassade för förvaring och kappavhängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig hallförvaring med öppna vita Ikea köksstommar och verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall med renoverad förvaringslösning bestående av en trähängare med kläder och skor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Pyka och 38 till
  • Laddar…
Såg en Verner Panton Moon lamp i metall i en affär och tyckte den var riktigt snygg, men alldeles för dyr. Så, jag byggde en egen i trä, från eget huvud (fann aldrig någon ritning), hemma i köket i lägenheten. Basade remsor av furu (det var vad jag fick tag i då) i en hemmabyggd "låda" av spirorör, folie och en gammal tepanna. Blir ett trevligt varmt ljus i rummet då lamellerna släpper igenom ljus.
 
  • Hemmagjord pendellampa inspirerad av Verner Pantons Moon, med upplysta trälameller som skapar varmt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
jassej och 66 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
På riktigt? Vilket jävla bygge! Hur mycket klarar den i skopan?
Testat 280 kg.
 
  • Gilla
GEGS och 5 till
  • Laddar…
O OMagnus skrev:
Med inspiration från en möbelsnickarskola i England där eleverna första terminen fick tillverka sin egen hyvelbänk gav jag mig i höstas på ett sådant ”gesällprov”. Designen är en mix av olika stilelement från Christopher Schwarz hyvelbänksböcker och en del egna funderingar.

Några fakta, längd 2250 mm, djup 950 mm och höjd 930 mm. Vikt färdig bänk med inredning c:a 450 kg. Material, massiv bok och valnöt, dekorelement i björk, inredning i Valchromat. Framtång från hovartercustomvise.com och sidotång från Axminster. Tångytorna klädda med limmat skinn. Ytbehandling av hela bänken med två lager Osmo hårdvaxolja.

Bänkskivan uppdelad i två längsgående halvor, tre enkelt borttagna förvaringslådor utgör mittsektionen. Medvetet är mittlådorna kortare än bänken för att medge sågning för högerhänta vid kortsidan. Avståndet mellan bänkskivan och inredningen är precis lagom för att kunna använda ”holdfasts”. Höjden från golvet tillräckligt för dammsugaren. Hålsystemet är ¾ tum för att få tillgång till större mängd bänktillbehör. Tio lådor som är 750 mm djupa ger mycket förvaring. Facket till vänster tänkt att ha till möbeldelar under produktion. Alla fogar mellan ben/överliggare och längsgående element är kilade limmade tappfogar (wedged tenons) vilket med tanke på de bärande delarnas konstruktion i 90x90 mm massiv bok ger en oerhört vridstyv konstruktion.

Har nu använt bänken ett halvår och är mer än nöjd. Har inte behövt flytta den ännu men det är givetvis lite bökigt med tanke på vikten, å andra sidan rubbar den sig inte ur fläcken även vid tyngre hyvling. Var lite svårt att börja arbeta med den eftersom gränsen mellan möbel och ”verktyg” var lite suddig, men jag har kommit över det nu. Totalt sett ett mycket roligt projekt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Imponerande!
 
  • Gilla
Sista spiken och 2 till
  • Laddar…
Lite nya möbler till uteplatsen:)
 
  • Trägårdsmöbler på en uteplats med gråa trästolar och bord, omgivna av vita draperier och grönt gräs i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mickeforsberg och 22 till
  • Laddar…
Fiskbenstrall till balkongen
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Luddis_1 och 39 till
  • Laddar…
H hasnas skrev:
Fiskbenstrall till balkongen
Cumaro?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
E
T Tomparompa73 skrev:
Renoverad hallen i huset byggt 78 och var i behov av bättre förvaring och kappavhängning. Gjorde ett litet "Ikea-hack" med köksstommar och köksluckor (Bodbyn) från Ikea.
Tror jag måste riva min fula hall nu när jag ser det här. (y)
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Urna i ask och valnöt. Tack till @Ola C för hjälp m fotografering!

[bild] [bild]
Daniel_N Daniel_N skrev:
Urna i ask och valnöt. Tack till @Ola C för hjälp m fotografering!

[bild] [bild]
F'låt för sen återkoppling. Men det är OK att stänga ner denna dela av forumet nu. Skapa ett ny forumtråd som heter: "Posta era näst bästa verk för allmän beskådan"
Och sedan en länk till denna!!

Världsklass!
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
L Lars-Erik skrev:
Helelektrisk. Ingen hydraulik.
4WD och 4WS. Dual end.
[bild]
Wow! :surprised: Jag är mäkta imponerad!
Massa frågor poppar upp.
Har du följt någon färdig ritning eller konstruerat allt själv?
Svetsat ramen, skopan och allt själv?
Vilka batterier har du använt dig av?
Motorer?
Har du använt färdiga linjära ”actuators”? (Vet inte vad de heter på Svenska.) Har sett att många actuators kan vara starka, men långsamma?
Har du dokumenterat bygget någonstans på nätet? Skulle verkligen vilja se en byggtråd eller video! (y)
 
  • Gilla
GEGS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.