Ja, det stämmer att dom inte har någon inbyggd siren.
De sirener som vi har har två ingångar för olika karakteristisk så det hörs skillnad på inbrott & brand.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alldeles för få rökdetektorer enligt mig, (vi har i dagsläget 11 detektorer fördelade på 217kvm, alla sovrum (4st), v-rum, gillestuga, tvättstuga, 2*förråd, hall).

Magnetkontakt på varje ytterdörr/altandörr/balkongdörr/etc.

Rörelsedetektorer placeras så att alla korridorer, etc täcks.
Husdjur?

Larma garage, fristående byggnad etc?

Vill ni kunna se exakt vilken larmpunkt som larmar eller ska det grupperas på något sätt?

Vattenfelsbrytare? Dels så att vattnet stängs av när det larmas på, dels att ni får larm om det skulle bli läckage.

Själva centralenheten bör sitta centralt i byggnaden, minst en rörelsedetektor måste passeras för att komma åt centralenheten.


Vi kör med SPC4320 med två utökningskort SPCE652 & SPCP332, 9st rök&värme DP721RT, 2st rök CQR-338-4-12 (tickar), 5st magnetkontakter infällda i karm/dörrblad, 1st skåpsbrytare på mätarskåpet (ej inkopplad ännu), 2st manöverpaneler SPCK421 & SPCK521, 4st rörelsedetektorer PDM-I12, GSM-modul SPCN-310 (2G & 3G (näten kommer att släckas), finns en som klarar 4G, SPCN-340), sirener ROLP SV Range, blixtljus Solista LX Wall, taggar IB44-EM.
När vi larmar på volymskyddet så stängs vattnet av, om det blir läckage så larmar larmet.
Varje larmpunkt har sin egna ingång på centralen/utökningskorten.
Ja eventuellt någon rökdeckare mer.
Jag vill helst att allt är trådat.
Magnetkontakter är tanken på all dörrar, blir 4st isåfall.
Vi har katt, jag vet inte hur det funkar med larmet då? I det gamla huset har vi Securitas och då klarar de husdjur till en viss storlek.
Vi kommer larma garage men just nu finns ingen kanalisation dit så det blir eventuellt senare isåfall.

Det hade varit smidigt om man kan se vilken punkt som larmar men det är inget krav.

Vattenfelsbrytare har jag tänkt på men det blir möjligtvis lite senare då källaren måste rivas ut och lufta väggar och golv.

Jag skulle gärna ha ett infällt skåp för centralen men det verkar inte som om det fanns när jag tittade.

Jag ska titta över enheterna du kör med, tack för tipset.

Behöver man någon enhet för app-styrning eller görs det via IP-kortet i huvudenheten?

Hur gör man när man vill välja larmcentral? Kontaktar man bara dem?
 
Du tänker rätt, trådbundet framför trådlöst.
Det finns ”djurfilter” till rörelsedetektorer, https://dms.vanderbiltindustries.com/assets/56335/download

Det går enkelt att utöka/ändra i framtiden, tex lägga till vattenfelsbrytare.

SPC4xxx kan ha upp till 32 sektioner. (Vi har i dagsläget tillgång till 24 sektioner med två utökningskort.)

Jag har inte sett något infällt skåp som original, däremot så kan man om man vill ”fälla in” central mm i vägg och montera ”egen” ram & dörr(ar) utanför.
Tex https://www.eldoninstallation.se/produkter/matarprodukter/dorr-ram-matarskap/ (ja just denna är för mätarskåp, går att använda till annat också).

Appstyrning sker via inbyggda nätverksporten samt gratiskonto hos spcconnect.

Koppling till larmcentral kan jag inte.

Vanderbilt’s egna shop har alla sina produktblad mm tillgängliga, https://shop.vanderbiltindustries.com/sv-se/inbrottslarm/produkter/?p=1 (den multidetektor jag kör är annan tillverkare så den finns inte där).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du tänker rätt, trådbundet framför trådlöst.
Det finns ”djurfilter” till rörelsedetektorer, [länk]

Det går enkelt att utöka/ändra i framtiden, tex lägga till vattenfelsbrytare.

SPC4xxx kan ha upp till 32 sektioner. (Vi har i dagsläget tillgång till 24 sektioner med två utökningskort.)

Jag har inte sett något infällt skåp som original, däremot så kan man om man vill ”fälla in” central mm i vägg och montera ”egen” ram & dörr(ar) utanför.
Tex [länk] (ja just denna är för mätarskåp, går att använda till annat också).

Appstyrning sker via inbyggda nätverksporten samt gratiskonto hos spcconnect.

Koppling till larmcentral kan jag inte.

Vanderbilt’s egna shop har alla sina produktblad mm tillgängliga, [länk] (den multidetektor jag kör är annan tillverkare så den finns inte där).
Tycker du 4G/GSM back-up behövs? Känns som rätt mycket pengar.

Vad har du för vattenfelsbrytare och magnetkontakter?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har köpt ett nytt hus och tänkte fixa med trådat larm där så man slipper byta batteri i tid och otid. Har läst lite om SPC innan men nu börjar det närma sig.
Vart bör man köpa grejerna och vilka enheter bör man sikta på.

Vi vill ha:
3st magnetkontakter
2-3 Rörelse/Kamera
2-3 rökdeckare
Manöverpanel
Uppkoppling mot larmcentral
App-styrning
Siren
Vi kommer även ha en Yale Doorman om det finns någon koppling till det

Någon som kan ge lite tips/input? :)

Tacksam för svar :)
Jobbar inte du på Midroc? Har för mig att jag såg det på en bild. Vi har ganska schyssta priser på SPC-prylar på Solar
 
tippz tippz skrev:
Jobbar inte du på Midroc? Har för mig att jag såg det på en bild. Vi har ganska schyssta priser på SPC-prylar på Solar
Jo det gör jag. Brukar däremot vara lite gnälligt att köpa privat där :crysmile:
 
Tänkte du köra SPC kan du ju lika gärna dumpa Doorman och köra på SPCs dörrcentraler, så slipper du alla batterier och kan styra behörigheter på ett ställe. Samt få funktioner som avlarmning vid öppning av dörr.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har köpt ett nytt hus och tänkte fixa med trådat larm där så man slipper byta batteri i tid och otid. Har läst lite om SPC innan men nu börjar det närma sig.
Vart bör man köpa grejerna och vilka enheter bör man sikta på.

Vi vill ha:
3st magnetkontakter
2-3 Rörelse/Kamera
2-3 rökdeckare
Manöverpanel
Uppkoppling mot larmcentral
App-styrning
Siren
Vi kommer även ha en Yale Doorman om det finns någon koppling till det

Någon som kan ge lite tips/input? :)

Tacksam för svar :)
 
Finns där någon estetiskt tilltalande enhet?
 
Själv använder jag PP500EM som kortläsare till några dörrar och jag tycker den är supersnygg. Själva dörrcentralen kan man ju gömma någonstans.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Finns där någon estetiskt tilltalande enhet?
 
R Ryan446 skrev:
Själv använder jag PP500EM som kortläsare till några dörrar och jag tycker den är supersnygg. Själva dörrcentralen kan man ju gömma någonstans.
Hehe nja då kör vi hellre på en Doorman.

Vi funderar på kameror man kan använda för verifiering i larmet. Vi har redan två Imou kameror och de är anslutna till wifi, de borde funka va? Tyckte han sa i utbildningsvideon att de räckte att de var anslutna till samma nätver?

https://www.netonnet.se/art/smarta-...MIyrrBqcnb8QIVkdayCh3awwoLEAQYBCABEgKYPfD_BwE
 
tippz tippz skrev:
Jobbar inte du på Midroc? Har för mig att jag såg det på en bild. Vi har ganska schyssta priser på SPC-prylar på Solar
Även med moms så gjorde det drygt 10% billigare med rabatten, tack för tipset
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Även med moms så gjorde det drygt 10% billigare med rabatten, tack för tipset
No problems!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hade besök av åskan igår och nu vill larmet (4320) inte starta. "System fault" lyser, "heartbeat" blinkar. Periferienheterna (knappsatser och PIR) är döda. Hur ska jag gå vidare och isolera det här problemet?
 
Har du multimeter?
Vad har du inkopplat till centralen?
Använder du nätverksporten? Har du någon uppkoppling där?
Från vilka plintar spänningsmatas MAP & PIR?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.