Hemmakatten
Så, vad tänker ni göra? Om köparna inte kan tillträda vid avtalat datum har ni rätt till skadestånd. Köparna har ju inte fullföljt köpekontraktet. Har de betalt handpenning, förhoppningsvis, men hur mycket, 10%?

Det låter inte som om köparna kommer att ha några pengar nästa månad heller.

Jag skulle hävda att kontraktet brutits av köparna, behålla det av handpenningen som krävs, dvs allt, för att hålla er skadelösa tills dess lägenheten är såld igen, nån gång i höst.

Ta bort lägenheten från marknaden, lägg ut den i andra halvan av augusti.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag blir väldigt! förvirrad här. Upptäcker att TS har tre (3) trådar i samma ämne!!! Det är verkligen inte enligt forumets regler! Dessutom är det oerhört rörigt när man inte hittar sina egna inlägg och upptäcker att det finns flera trådar i samma ämne.

Be moderatorn att slå ihop alla tre trådarna till 1 tråd.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Så, vad tänker ni göra? Om köparna inte kan tillträda vid avtalat datum har ni rätt till skadestånd. Köparna har ju inte fullföljt köpekontraktet. Har de betalt handpenning, förhoppningsvis, men hur mycket, 10%?

Det låter inte som om köparna kommer att ha några pengar nästa månad heller.

Jag skulle hävda att kontraktet brutits av köparna, behålla det av handpenningen som krävs, dvs allt, för att hålla er skadelösa tills dess lägenheten är såld igen, nån gång i höst.

Ta bort lägenheten från marknaden, lägg ut den i andra halvan av augusti.
Min lägenhet finns inte ute till salu. Köparen har lagt handpenning 10%. Köparna får inte sålt sin lägenhet. Antagligen begär/hoppas de på för mycket. Sen känner jag att mäklaren bara tar köparens parti förklarar för mig hur mycket strul det blir för mig om jag inte tillåter uppskov med tillträdet. Först erbjöd de att de skulle betala avgiften sedan idag så blev det avgiften + försäkring. lägenheten är obelånad men inkomsten från försäljningen skulle användas till att lösa lån köpa lägenhet till barnbarn. Det är köparen som valt priset han skall betala för lägenheten och ingen annan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Min lägenhet finns inte ute till salu. Köparen har lagt handpenning 10%. Köparna får inte sålt sin lägenhet. Antagligen begär/hoppas de på för mycket. Sen känner jag att mäklaren bara tar köparens parti förklarar för mig hur mycket strul det blir för mig om jag inte tillåter uppskov med tillträdet. Först erbjöd de att de skulle betala avgiften sedan idag så blev det avgiften + försäkring. lägenheten är obelånad men inkomsten från försäljningen skulle användas till att lösa lån köpa lägenhet till barnbarn. Det är köparen som valt priset han skall betala för lägenheten och ingen annan
Om någonting skulle de ju betala minst motsvarande "skälig hyra" för lägenheten. I det ingår ränta + "ett par procentenheter", alla avgifter (el, försäkring, avgift till BRF), etc.
Ja, det blir en massa strul för dig, men om inte köparen uppfyller sin plikt så får du sälja till någon annan och låta honom stå för alla extra kostnader.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Ni har två val
1. Gå med på en försening mot rimlig ersättning. Inlägget ovan från Sjölund anger en nivå på vad ni kan begära
2. Säljaren uppfyller inte sin del av avtalet och ni river avtalet, det kan ni göra. Då får ni starta en ny försäljning. Som skadestånd från säljaren kan ni begära alla utgifter under förseningstiden samt den eventuella minskning det blir av försäljningsbeloppet.

Mäklaren kommer att föreslå den enklaste lösningen, alternativ 1. Om köparen ändå är seriös så är det nog bäst för er egen del också. Risken är att ni råkat ut för en krånglig köpare som inte fullföljer, om det är så är det bäst om ni går på alternativ 2 direkt.
 
  • Gilla
jnkjnjbhjkbnkllkm och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Ni har två val
1. Gå med på en försening mot rimlig ersättning. Inlägget ovan från Sjölund anger en nivå på vad ni kan begära
2. Säljaren uppfyller inte sin del av avtalet och ni river avtalet, det kan ni göra. Då får ni starta en ny försäljning. Som skadestånd från säljaren kan ni begära alla utgifter under förseningstiden samt den eventuella minskning det blir av försäljningsbeloppet.

Mäklaren kommer att föreslå den enklaste lösningen, alternativ 1. Om köparen ändå är seriös så är det nog bäst för er egen del också. Risken är att ni råkat ut för en krånglig köpare som inte fullföljer, om det är så är det bäst om ni går på alternativ 2 direkt.
Visst mäklaren går på enklaste vägen vill att jag skall vara tillmötesgående osv känner att mäklaren går köparen mer tillmötes än mig.
Har ingen ränta på lägenheten men pengarna skulle användas för att lösa andra lån el köpa lägenhet.
De utnyttjar att det är mina gamla föräldrar som skall sälja och att de redan har boende. Och de trodde att de skulle få bra betalt för sin lägenhet vet inte om ens har fått bud.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Visst mäklaren går på enklaste vägen vill att jag skall vara tillmötesgående osv känner att mäklaren går köparen mer tillmötes än mig.
Har ingen ränta på lägenheten men pengarna skulle användas för att lösa andra lån el köpa lägenhet.
De utnyttjar att det är mina gamla föräldrar som skall sälja och att de redan har boende. Och de trodde att de skulle få bra betalt för sin lägenhet vet inte om ens har fått bud.
Det spelar egentligen ingen roll om ni har lån och betalar ränta på boendet eller ej. Utan lån kan ni placera pengar på lämpligt sätt, vilket nu fördröjs. Det senaste året har börsen gått bra, om det fortsätter så missar ni möjlighet till placeringar under en bra tid. En rimlig ersättning för er del är ränta på hela beloppet och alla utgifter för boendet i övrigt. Räntan kan vara till exempel en dubblad låneränta mot dagens läge, alltså 3-4 procent per år, kring 0,3 procent per månad. Övriga utgifter är avgiften, el, försäkring, tv/tele/ internet etc. Det motsvarar ungefär vad man kan ta i hyra vid uthyrning i andra hand. Det blir inga höga belopp men i vart fall en rimlig ersättning. Köparens bud att ni ska nöja er med ersättning endast för månadsavgiften bör ni inte acceptera.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det spelar egentligen ingen roll om ni har lån och betalar ränta på boendet eller ej. Utan lån kan ni placera pengar på lämpligt sätt, vilket nu fördröjs. Det senaste året har börsen gått bra, om det fortsätter så missar ni möjlighet till placeringar under en bra tid. En rimlig ersättning för er del är ränta på hela beloppet och alla utgifter för boendet i övrigt. Räntan kan vara till exempel en dubblad låneränta mot dagens läge, alltså 3-4 procent per år, kring 0,3 procent per månad. Övriga utgifter är avgiften, el, försäkring, tv/tele/ internet etc. Det motsvarar ungefär vad man kan ta i hyra vid uthyrning i andra hand. Det blir inga höga belopp men i vart fall en rimlig ersättning. Köparens bud att ni ska nöja er med ersättning endast för månadsavgiften bör ni inte acceptera.
Håller fullständigt med dig om räntan samt att det är en del administration som ringa försäkringsbolag ringa elbolag då köparen redan flyttat elen till sig från det avtalade tillträdesdatumet tillsyn av lägenhet .
 
Era kostnader för att skjuta upp tillträdet är egentligen irrelevanta, ur min synvinkel. Kostnaderna är bara relevanta om ni behöver göra om försäljningen och få skadestånd. I ert läge hade jag valt mellan två alternativ:

1) Kräva att tillträdet sker enligt kontraktet, och vara beredd på att det innebär en avbruten försäljning och strul med skadestånd efter omförsäljning. Tråkigt för alla inblandade, men mest tråkigt för köparna.
2) En bra ersättning för varje månads försening. Det ska både vara plåster på såren som gör skillnad för er del, och ett incitament för köparen att få klart sin försäljning. Inget ocker, men något som får köparen att komma till skott. Om de inte lyckas göra en bra försäljning så kan man känna sympati för dem, men det är inte ert ansvar att de ska få maximalt betalt när de säljer. Jag hade utgått från en normal andrahandshyra för en lägenhet i området, multiplerat med 1,5 och valt en rund siffra i där i närheten. Om andrahandshyran skulle vara 6000 så är 10000 inte oskälig ersättning för förseningen. För att det inte ska löna sig för köparen att vela skulle jag också få in en skrivning om att förseningsersättningen INTE räknas av skadeståndet om försäljningen avbryts helt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Nej.

Det blir stökigt vid eventuell vattenskada från diskmaskinen som ska bytas. Mycket kan hända. Inte värt det.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det spelar egentligen ingen roll om ni har lån och betalar ränta på boendet eller ej. Utan lån kan ni placera pengar på lämpligt sätt, vilket nu fördröjs. Det senaste året har börsen gått bra, om det fortsätter så missar ni möjlighet till placeringar under en bra tid. En rimlig ersättning för er del är ränta på hela beloppet och alla utgifter för boendet i övrigt. Räntan kan vara till exempel en dubblad låneränta mot dagens läge, alltså 3-4 procent per år, kring 0,3 procent per månad. Övriga utgifter är avgiften, el, försäkring, tv/tele/ internet etc. Det motsvarar ungefär vad man kan ta i hyra vid uthyrning i andra hand. Det blir inga höga belopp men i vart fall en rimlig ersättning. Köparens bud att ni ska nöja er med ersättning endast för månadsavgiften bör ni inte acceptera.
Du kan väl egentligen sätta vilken summa som helst utan någon redovisning, här är det ju inte frågan om skadestånd för att köparen backar ut, här skall ju kontraktet förhalas. Sätt en ordentlig summa så tvingar du dom att sälja (till lägre pris).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter i den här tråden med frågan. Är det någon här som varit med om att köparen varit tvungen att bryta avtalet vid tillträdet för den inte hade ekonomi? Och vad hände. Inte att tillträdet skjutits fram.
 
Om köparen vill eller måste hoppa av ska du yrka på skadestånd vilket du har rätt till. Har själv ingen erfarenhet av det men ta upp det med mäklaren till att börja med.
 
J Jeppson skrev:
Om köparen vill eller måste hoppa av ska du yrka på skadestånd vilket du har rätt till. Har själv ingen erfarenhet av det men ta upp det med mäklaren till att börja med.
Vi har diskuterat det alternativet mäklaren men eftersom köparen inte får sålt sin lägenhet nu det är för mycket sommar så vill jag inte annonsera ut min lägenhet igen. Sedan behöver jag hitta en jurist för att få igenom mina skadeståndskrav.
Vill gärna ha kontakt med någon som upplevt detta och vad som hänt.
 
M MiaSthlm skrev:
Vi har diskuterat det alternativet mäklaren men eftersom köparen inte får sålt sin lägenhet nu det är för mycket sommar så vill jag inte annonsera ut min lägenhet igen. Sedan behöver jag hitta en jurist för att få igenom mina skadeståndskrav.
Vill gärna ha kontakt med någon som upplevt detta och vad som hänt.
Ni får kolla genom kontraktet isåfall. Ofta finns det en klausul om att köpet återgår om köparen inte ordnat finansiering senast en viss dag. Jag antar att eventuellt lånelöfte är villkorat med att deras lägenhet säljs.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.