S sinuslinus skrev:
Låter som en större gjutning då. Betongbil med frosttålig betongkvalitet,
Sånt där har jag dålig koll på men spontant känns det dumsnålt att chansa på underarbetet.
Vad skiljer på underarbetet på en stenläggning vs en gjutning då? :thinking:
 
Snigla Snigla skrev:
Ok, skratta inte alltför mycket.. :p men jag sa att jag försummat rensningen i 2 år (har klippt gräset där dock..)

[bild]

Det ÄR en stenlagd uteplats från den svarta väggen fram till ungefär första stolpen på balkongen.. även om *host* inte direkt syns.. det är hm.. vad kallas de..? Byastenar? (precis som överallt annars) .. de är lite gröna pga växtligheten.. men i gott skick i övrigt,

(Mot den logväggen vankas framöver ett växthus till.. med dubbeldörrar hitåt och en dörr in i logen..)
Tack för den bilden
Tycke jag själv valt en simpel lösning till baksidan där det får duga med röjsågen och trimmerlina i år
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Gör tvärtom! Dra isär plattorna och plantera trampnarv mellan. Hade antagligen sett snyggare ut om du haft oregelbundna stenar typ röd ölandssten men någon skall ju vara först med nya trender! :D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ok, skratta inte alltför mycket..
Neej då... :lying::):D:rofl::crysmile:

Så himla skönt att se att vi inte är de enda...

Jag tröstar mig med att läsa tråden "En rikare trädgård". Där framgår det att ju mer oskött trädgård man har, desto bättre för allt djurliv. :) Jo minsann, vi har t ex otroligt många sådana där bruna skogssniglar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Neej då... :lying::):D:rofl::crysmile:

Så himla skönt att se att vi inte är de enda...

Jag tröstar mig med att läsa tråden "En rikare trädgård". Där framgår det att ju mer oskött trädgård man har, desto bättre för allt djurliv. :) Jo minsann, vi har t ex otroligt många sådana där bruna skogssniglar.
Hehe, satsar hårt på det där med "en rikare trädgård" också.. men på andra håll egentligen ;)
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Gör tvärtom! Dra isär plattorna och plantera trampnarv mellan. Hade antagligen sett snyggare ut om du haft oregelbundna stenar typ röd ölandssten men någon skall ju vara först med nya trender! :D
Köpte frön till nått för att plantera ner mellan stenar.. men hade inte planerat att ha dem riktigt just där hehe :)
 
Idag plockade jag ut min vinst ur tävlingen här på byggahus:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-ut-busk-och-graessaxarna-fran-testet.421326/

Tackar @Marlen Eskilsson (och Per såklart, som jag inte lyckades tagga)

Skadad kartong av STIGA SGM 102 AE batteridriven multiverktyg med indikatorer för batteri och laddare inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kartongen var lite tärd när den kom fram.. men den höll ihop!

Elverktyg för trädgårdsarbete och tillbehör i en öppen bärväska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fanns en liten väska i också..

Stiga beskärningsverktyg med längre svärd monterat, beläget på en utomhus järngaller på marken, bredvid en stentrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyladdad och det längre svärdet monterat!


NU ÄR DET DAGS ATT TESTA STIGAN!
En liten buxbom utanför ena trappen fick bli testobjekt!

En yvig buxbom till vänster och en buske av kryptuja till höger framför en trapp och röd husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den var inte tidigare klippt i år.. så den är lite yvig (den vänstra i bild är buxbomen)

Trimmad buxbom bredvid en kryp thuja med trappsteg och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar klockrent.. (inte klart än, middagen kom i vägen, men ni ser att det är klippt..)

Den elaka busken/krypthujan (till höger på bilden) eller vad det är... för att komma åt buxbomen där på den sidan behövs skyddsutrustning!

Stigan fungerar tyst och snabbt.. blir intressant att se hur skruvarna mitt på bladet kommer hålla ihop under lägre användning.. men just nu klämmer allt åt som det ska..

Lätt och använda, lätt och ladda ich verkar finnas ytterligare några tillbehör man kan köpa till om man vill! (y):cool:
 
S
Snigla Snigla skrev:
Ok, skratta inte alltför mycket.. :p men jag sa att jag försummat rensningen i 2 år (har klippt gräset där dock..)

[bild]

Det ÄR en stenlagd uteplats från den svarta väggen fram till ungefär första stolpen på balkongen.. även om *host* inte direkt syns.. det är hm.. vad kallas de..? Byastenar? (precis som överallt annars) .. de är lite gröna pga växtligheten.. men i gott skick i övrigt,

(Mot den logväggen vankas framöver ett växthus till.. med dubbeldörrar hitåt och en dörr in i logen..)
Eh, hur kan det bli äng av en stensättning på två år?
 
S sinuslinus skrev:
Eh, hur kan det bli äng av en stensättning på två år?
Jadu.. det undrar jag med!
Det är helt sanslöst.. :mad:

Därför jag tröttnat! Jag blev sjuk för två somrar sedan och var däckad ett parveckor (då jag inte kunde rensa).. kom aldrig ifatt igen där (fokuserade på den stenläggningen som används dagligen.. först.. när jag blev frisk..).

Det är så mycket skrutt från åkrarna.. alltså hårt högt ”gräs”.. och mycket ”årsogräs”..

Det är sjukt hur mycket den där lilla fogen kan mata växtlighet.. det är inte så att stenarna ligger ojämnt, med stora fogar osv.. !
 
S
Snigla Snigla skrev:
Idag plockade jag ut min vinst ur tävlingen här på byggahus:
[länk]

Tackar @Marlen Eskilsson (och Per såklart, som jag inte lyckades tagga)

[bild]
Kartongen var lite tärd när den kom fram.. men den höll ihop!

[bild]
Fanns en liten väska i också..

[bild]
Nyladdad och det längre svärdet monterat!


NU ÄR DET DAGS ATT TESTA STIGAN!
En liten buxbom utanför ena trappen fick bli testobjekt!

[bild]
Den var inte tidigare klippt i år.. så den är lite yvig (den vänstra i bild är buxbomen)

[bild]
Funkar klockrent.. (inte klart än, middagen kom i vägen, men ni ser att det är klippt..)

Den elaka busken/krypthujan (till höger på bilden) eller vad det är... för att komma åt buxbomen där på den sidan behövs skyddsutrustning!

Stigan fungerar tyst och snabbt.. blir intressant att se hur skruvarna mitt på bladet kommer hålla ihop under lägre användning.. men just nu klämmer allt åt som det ska..

Lätt och använda, lätt och ladda ich verkar finnas ytterligare några tillbehör man kan köpa till om man vill! (y):cool:
Testa den till att rensa stensättningen. :crysmile::seenoevil:
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Testa den till att rensa stensättningen. :crysmile::seenoevil:
Kanske ska föreslå för Stiga ett göra ett sådant tillbehör till maskinen.. :p
 
S
Ligger det jord på plattorna nu? Måste väl ha tillkommit organiskt material ovanpå för att det ska växa så där,

Vad är det under plattorna? Är det markduk
och stenkross kommer ju växtligheten ovanifrån.
 
S sinuslinus skrev:
Ligger det jord på plattorna nu? Måste väl ha tillkommit organiskt material ovanpå för att det ska växa så där,

Vad är det under plattorna? Är det markduk
och stenkross kommer ju växtligheten ovanifrån.
Nej ingen markduk, perfekt fin ”paddad” ljus ”sand”.. Inge ogräs eller så.. MEN däremot så lägger sig en del gräs uppepå.. när vi klippt ibland.
Det är dock inget helt lager.. eller vad jag ska säga.. man ser ju stenarna när man står där :)
 
Så är det i Skåne ute på vischan.
Bara att tanka upp den professionella röjsågen/trimmern och gå på. Sedan är det acceptabelt några veckor framåt. :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så är det i Skåne ute på vischan.
Bara att tanka upp den professionella röjsågen/trimmern och gå på. Sedan är det acceptabelt några veckor framåt. :cool:
Dom är jäkla bra o ha!
Men vågar inte nämna ordet för min make numer då han hatar den haha, eg tror jag han tycker den är tacksam att håla på med (att den är effektiv liksom).. men vi lyckas inte få snits på "hur man ställer in den" eller hmm "lagar den".. (vilket av dem som nu behövs).

Den är ganska jobbig att starta.. alltså kräver många "drag i snöret".. och varje gång måste han koppla loss den från "västen" (det är en modell större).. och så tjuvstannar den när man arbetat i 5 minuter.. och man måste göra om hela proceduren...

Den går finfint först och så dör den ut bara poof.. (utan missljud osv).. har provat byta ut vätskorna.. ifall nått va trögt/gammalt osv.. men verkar inte ha hjälpt :(

Till det normala jobben funkar våra mindre "trimmers" men vi har bara "klinga" till stora .. och den är bra å ha på kanterna runt gården och vägen.. där det "slyar" igen på nolltid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.