Spikpickan fick gå varm nu på eftermiddagen så nu sitter taket i badrummet!
Träreglar och nylagt träpaneltak i ett oavslutat badrumsbygge med synliga isoleringsmaterial och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggPajken och 4 till
  • Laddar…
Vad är fördelarna med att sätta innerväggar innan man lägger golvspånet? Känns som att det blir jobbigare?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Vad är fördelarna med att sätta innerväggar innan man lägger golvspånet? Känns som att det blir jobbigare?
Jag ska inte ha golvspån utan massivt trägolv skruvat rätt i reglarna.
Och jag ska lägga golvet med fris därav måste innerväggar dit först!
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Jag ska inte ha golvspån utan massivt trägolv skruvat rätt i reglarna.
Och jag ska lägga golvet med fris därav måste innerväggar dit först!
Aha, då förstår jag. Inget undergolv alltså.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Aha, då förstår jag. Inget undergolv alltså.
Nej bara trägolv! 26×150
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
Idag har jag dragit flexslang och satt dosor för nätverk!

Det blir lite slang tillsammans med elen!

Ett rum är helt färdiggipsat och taket är satt och målat tre varv med linoljefärg!

Installationsarbete med dragning av flexslang och montering av eldosa på en stomme i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsarbete med flexslang och väggdosor i ett pågående byggprojekt med synlig isolering och gipsade tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av flexslang och eldosor mot isolerade väggar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Färdiggipsat rumstak med tre lager linoljefärg och nyinstallerade flexslangar och dosor för nätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusbyggarbetsplats med nyligen installerade dosor och flexslang vid en vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gipsat och målat rum under renovering med synliga flexslangar och nätverksdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum under konstruktion med nylagda gipsskivor på vägg och målat vitt tak, synliga flexslangar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fru Uggla och 7 till
  • Laddar…
Hej,

Skulle du kunna visa hur du gör runt murstocken där den går genom golvbjälklaget?
 
A adde_hjelm skrev:
Hej,

Skulle du kunna visa hur du gör runt murstocken där den går genom golvbjälklaget?
Jag har byggt en ram runt av 220×45 som är fäst i bjälklaget! 100mm stenull mellan ram och murstocken.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Jag har byggt en ram runt av 220×45 som är fäst i bjälklaget! 100mm stenull mellan ram och murstocken.
Tack för svaret. Hur kommer du göra med golvet mot murstocken?
 
A adde_hjelm skrev:
Tack för svaret. Hur kommer du göra med golvet mot murstocken?
Ändträ får ha kontakt med murstocken. Så det blir en fris runt murstocken på golvet och taklisten limmar jag med pl400.
 
MTech MTech skrev:
Ändträ får ha kontakt med murstocken. Så det blir en fris runt murstocken på golvet och taklisten limmar jag med pl400.
Nu förstår jag inte, med en fris får du väl inte ändträ mot murstocken? Eller menar du att ändrä INTE får ha kontakt med murstocken?
Du kör alltså ingen metallist eller så längst in, utan lägger frisen tight mot murstocken?
 
A adde_hjelm skrev:
Nu förstår jag inte, med en fris får du väl inte ändträ mot murstocken? Eller menar du att ändrä INTE får ha kontakt med murstocken?
Du kör alltså ingen metallist eller så längst in, utan lägger frisen tight mot murstocken?
Regeln om avstånd gäller bärande delar dvs bjälklag osv! Tak och golv är undantaget!
Textutdrag som beskriver säkerhetsregler för avstånd mellan skorstenar och brännbart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer inte lämna många mm mellan golv och murstocken!

På entréplan har jag en platsbyggd garderob som sitter dikt an mot murstocken. Funkat sen 72 och godkänt av sotare.
 
MTech MTech skrev:
Regeln om avstånd gäller bärande delar dvs bjälklag osv! Tak och golv är undantaget!
[bild]

Jag kommer inte lämna många mm mellan golv och murstocken!

På entréplan har jag en platsbyggd garderob som sitter dikt an mot murstocken. Funkat sen 72 och godkänt av sotare.
Perfekt, tack! Vart hittar man det regelverket?
 
A adde_hjelm skrev:
Perfekt, tack! Vart hittar man det regelverket?
Bara att googla! Men, sotarens ord är lag och det är han som gör enskilda bedömningar!
Ha alltid en dialog med han som ska besikta osv!
 
Ursäkta alla frågor, men har försökt få svar tidigare här på forumet via egen tråd.
Jag har ett befintligt golv på mitt loft som har grus och sand i anslutning mot murstocken. Ganska opraktiskt med barn i huset...
Jag skulle vilja ta bort sanden och gruset och ha ordentligt golv mot murstocken istället.
Riktigt snyggt bygge förresten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.