Richard, du ska nog undvika en snäv fasning av spacklet nära brunnen som du har tänkt. Det är ganska noga att brunnen kommer i rätt höjd, och att man inte bygger en kant med spacklet, då det varit mycket problem med det av någon anledning. Byt förhöjningsring istället.
 
Låter inge bra....
Vad skall jag då använda för ring istället?
Nästa storlek är väl 25mm om jag inte är ute och cyklar, jag skulle behöva en som är 18mm, då skulle jag få flytspacklet att bli precis 15mm vid brunn.

Skissade upp en bild på hur jag tänkt göra innan jag fick förra meddelandet, nu vart jag lite osäker dock hur jag går vidare.
 
  • golvbrunn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alternativ två är att släppaflytspacklet över förhöjningsringen, eller?
 
  • golvbrunn2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte membranet ganska formbart så det går få en snygg kant med hjälp av det eller vad är problemet med att man fasar kanten några mm?
 
Nu är jag ju ganska petig, men jag säger bara hur det ska vara om man gör det "by the book". Det fungerar säkert som du menar också, men det är inte helt rätt. Du får avgöra själv.:) Om jag var i det läget så hade jag nöjt mig med att det blef lite tunnare med flytspackel de första centimetrarna istället. Eller åtminstone gjort en lite mjukare övergång än den du ritat.

Du ska i alla fall inte låta spacklet gå in över brunnsflänsen.

Men hördu, hur kommer det sig att brunnen hamnar lägre? Överkanten på monteringsplattan ska ju vara precis i liv med spånet, så då borde det ju bli 13 mm spackel vid kanten?

(Till ditt nästa badrum rekommenderar jag den andra monteringsplattan, Purusplattan 300. Där har man fler justeringsmöjligheter).
 
Problemet syns om man granskar bilderna... Jag körde överhandsfräsen på regeln, dvs jag fällde ner flänsen på purusplattan så jag skulle slippa köra fräsen på spånskivan... vart mao fel.

SÅ jag skulle aldrig nått 15mm i vilket fall som helst men 10mm kändes ju lite sämre. Såg felet direkt jag la dit golvspånet men valde att "blunda"......

Nu är ju detta en tvättstuga så jag gör nog som du säger, en mjukare fallinje mot brunnen och sprider ut felet på ett par decimeter eller så.
 
Just det ja, det är ju en tvättstuga.. Ja, gör så då, definitivt. Det blir inga problem.
 
Nu är flytspacklet utlagt och jä..ar va bra det gick!!

EN miss då jag missat sätta ut höjdindikator i hålet längst upp till höger, så där måste jag hälla ut en 1/3 säck eller så, tappade 4-5mm i höjd där enligt vattenpasset.
 
  • IMG_3309_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten före bild också om någon är intresserad.
 
  • IMG_3308_b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt. :)
 
Tackar, för info om någon är intresserad så har jag använt 4,7l vatten per 25Kg säck av "Floor 4320" och det har fungerat hur bra som helst, riktigt lätt attt lägga ut. Tillverkade en 50-60cm lång tandspackel av en perforerad plåt som jag körde genom massan lite lätt. Det är det enda jag gjorde och då vart det enligt ovan.

Vidare hade jag satt ut egentillverkade plastdistanser som var 15mm höga, plastbitarna hade spår som gjorde att de enkelt kunde fästas under armeringsnätet utan ytterligare skruv eller dylikt. Satte dem dock nära de klammer som höll fast armeringsmattan.
 
Går sakta nu.....
Åker på fjällresa i 10dgr så nu står bygget lite still, har monterat men ej kopplat termostat till golvvärmen. Annars händer inte mycket, återupptar arbetet v15 igen. Lite jobbigt vara 2barnsföräldrar och utan tvättmaskin.
 
PGA stormoväder så kom vi hem några dagar före beräknad hemkomst så nu är 3 lager tätmembran + fiberduk på plats. Snart kan man påbörja själva plattläggningen, äntligen....
 
Nu har man då äntligen torrlagt hela golvet och är jättenöjd med resultatet så här långt.
Hur gör man smartast nu är då frågan, märker upp allt och river hela eller plocker delar och fogar 1-2m2 i taget?
 
  • IMG_3363_b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NU har stora delar av golvet legat fixerat i 1½dygn och ca 1m2 har legat sedan igår morse. Själva fixeringen upplevde jag som det värsta än så länge, var svårare/mer stressigt än jag trott det skulle vara. Upplevde själva utläggningen av fix som väldigt svårarbetat, trots exakt blandning enligt påse. Vidare kanske man började med ett mönster som inte var optimalt som "förstaläggning", när det väl började dra åt fel håll så drog det ordentligt......

Vart så att jag gjorde nya plattor i sista hörnet då det misstämde för mycket, trots att altt såg jättebra ut vid torrläggningen, då var mer elle mindre samtliga skarvar 5mm+-0,5mm. nu är de snarare 5 +-2 gissar jag

Vidare, skall tänderna i spackelspaden vara större(högre) än vad plattorna är tjocka? Nu upplevde jag att jag många gånger fick fix som gick i skarvarna och över plattans höjd, kan ju inte vara rätt så där har jag försökt skrapa med en skruvmejsel vartefter, jag hade ju lixom tänkt ha fog mellan plattorna och fix under, typ...

Men som sakt har ännu inte gått in och slutgranskat men upplevde detta moment som det svåraste och mest tidsstressande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.