Någon som vet på ett ungefär vad det kostar att måla huset utvändigt 11/2 plans hus samt dubbelgarage. Huset är grundmålat en gång, och ska målas 2 ggr
 
Hejsan.
Ny i forumet. Vi ska bygga hus på Grönhögsvägen och utschaktning ska börja i morgon. Min fråga är om någon mot all förmodan är intresserad av schaktmassor?
Någon som har en idé om var man kan bli av med dom lite billigare än att köra dem till Gärstad?
 
På Grönhögsvägen innebär väl Trivselhus och då förmodligen Samuel Lundgren som markarbetare? Om så är fallet kan du väl höra med honom om kvalitet på massorna och om det skulle passa våran tomt på Tomatvägen där han också ska göra arbetet.

Liknande fråga. Är det någon som vill ha ved? Vi har tre tallar som ligger på vår tomt som jag gärna blir av med. Hör av er snarast om ni är intresserade annars körs de till tippen.
 
AndersNolberger skrev:
Liknande fråga. Är det någon som vill ha ved? Vi har tre tallar som ligger på vår tomt som jag gärna blir av med. Hör av er snarast om ni är intresserade annars körs de till tippen.
Är den upphuggen är jag klart intresserad! :)
 
stajo917 skrev:
Är den upphuggen är jag klart intresserad! :)
Nej tyvärr. Det är ju det som är kruxet. Det är vindfällor som måste bort innan vi kan börja gräva för vår grund.
 
Vi har tyvärrr redan ved för 4-5 år framöver, annars hade jag gärna tagit den. Är det någon som råkar ha en vedkap ståendes någonstans? Annars kan jag köpa en så får ni andra hyra in er :D
 
Hej,

Vi flyttar in på Grönhögsvägen snart och undersöker nu alternativ för Bredband/telefon/TV. Det lutar åt fiber och vad vi förstått är det antingen Utsikt eller Telia som gäller. Utsikt verkar ta 9.800:- och kan komma igång direkt. Telias pris vet vi inte. De vill ha en massa konstiga uppgifter (grannars telnr, avstånd till kopplingsbox etc etc), därefter tar de 5-7 veckor på sig att få fram en offert. Därefter ytterligare tid för installation. Nu lutar det åt Utsikt, trots det höga priset.

Hur har ni andra gjort? Finns det andra alternativ? Tips?

:confused: :confused:
 
Ålen skrev:
Hej,

Vi flyttar in på Grönhögsvägen snart och undersöker nu alternativ för Bredband/telefon/TV. Det lutar åt fiber och vad vi förstått är det antingen Utsikt eller Telia som gäller. Utsikt verkar ta 9.800:- och kan komma igång direkt. Telias pris vet vi inte. De vill ha en massa konstiga uppgifter (grannars telnr, avstånd till kopplingsbox etc etc), därefter tar de 5-7 veckor på sig att få fram en offert. Därefter ytterligare tid för installation. Nu lutar det åt Utsikt, trots det höga priset.

Hur har ni andra gjort? Finns det andra alternativ? Tips?

:confused: :confused:
Vi flyttade in på Grönhögsvägen i juni i fjol och då sa de också att det skulle ta 5 veckor innan de ens kunde få fram en offert och sedan kunde de inte svara på när de skulle kunna koppla in oss. Detta ändrades så småningom till att de skulle koppla in oss gratis - vilket också skedde ca 2½ månad efter inflytt. Något frustrerande att sitta i telefonkö var och varannan kväll och kopplas runt för att få besked, men det blev ju billigt i slutänden :)

Det kan ju tyckas märkligt att inte ni skulle kopplas in gratis med tanke på att alla andra (tror jag) i området blev fritt inkopplade. Kolla igenom denna tråd så hittar du nog namn och telefonnummer till någon som janbo till sist fick tag på som faktiskt kunde ge klara besked.
 
Ålen skrev:
Hej,

Vi flyttar in på Grönhögsvägen snart och undersöker nu alternativ för Bredband/telefon/TV. Det lutar åt fiber och vad vi förstått är det antingen Utsikt eller Telia som gäller. Utsikt verkar ta 9.800:- och kan komma igång direkt. Telias pris vet vi inte. De vill ha en massa konstiga uppgifter (grannars telnr, avstånd till kopplingsbox etc etc), därefter tar de 5-7 veckor på sig att få fram en offert. Därefter ytterligare tid för installation. Nu lutar det åt Utsikt, trots det höga priset.

Hur har ni andra gjort? Finns det andra alternativ? Tips?

:confused: :confused:
Fiber är nog det enda ni kan få på Grönhögsvägen. Ett tips vid kontakter med Telia är att prata med "rätt" kundtjänst. Ni ska inte ringa och fråga om vanlig telefoni utan om bredband eller bredbandstelefoni. Du får gärna utnyttja 013-177233 som referens för att besvara de "konstiga frågorna". Det var värre för oss som inte hade nån granne alls...

Angående TV så funkar Boxer bra för våran del, även om jag hoppat på Telias gratiserbjudande och tar emot TV via fiber också (ett år framåt). Men jag kommer nog inte att säga upp Boxer-abonnemanget eftersom kanalbyten, uppstart etc går mycket snabbare med en box för markbunden TV.
 
linda m skrev:
Någon som vet på ett ungefär vad det kostar att måla huset utvändigt 11/2 plans hus samt dubbelgarage. Huset är grundmålat en gång, och ska målas 2 ggr
Linda M, är du säker på att ditt hus är grundmålat 1 gång!!! För om du menar den grå färgen som de flesta nybyggda hus levereras med så är det inte en riktig grundfärg utan bara ett sk transport skydd.

Saxat från Alcros hemsida:
"Nya hus med fabriksgrundade fasader bör ses som obehandlat trä. Oftast är denna grundning endast ett transportskydd. Därför ska även dessa fasader skyddas och grundmålas snarast möjligt."

Många, många och åter många lever i tron att denna gråa färg är en grundfärg och begår misstaget att måla på med täckfärg direkt (precis som du skriver 2 ggr). Om några år så lär du i så fall märka att det börjar hända saker med din fasad.

Men som sagt, du kanske redan har målat din fasad 1 gång med riktig grundfärg. Vill bara göra dig uppmärksam på detta så att du inte gör bort dig :rolleyes:
 
GreenTurtle skrev:
Saxat från Alcros hemsida:
"Nya hus med fabriksgrundade fasader bör ses som obehandlat trä. Oftast är denna grundning endast ett transportskydd. Därför ska även dessa fasader skyddas och grundmålas snarast möjligt."
Hmm, man borde kolla med leverantören kanske... vi fick bara färg för att måla två gånger, men detta var garaget. Vore ju konstigt om man får instruktion om att två målningar med täckfärg räcker och sedan gör det inte det.
 
Hellberg skrev:
Hmm, man borde kolla med leverantören kanske...
I ditt fall vet jag att det enbart är transportskydd (i och med att du bygger Eksjöhus menar jag). Eksjöhus kör enbart med det.
Grannen höll på att åka på samma nit, men precis innan han skulle börja måla påpekade jag detta för honom (som god granne jag är :)). Han ringde säljaren på Eksjöhus och mycket riktigt, så var fallet. Vet inte varför det inte informeras mer om detta faktiskt.
 
Jag var på vippen att köpa eksjöhus materialpaket där ingår enl uppgift från leverantören ingen grundfärg det tycker jag är svagt om det är så att det bara är transportgrundat.
 
En liten uppdatering. Hittade även denna info på nätet.

"Grundmålning på fabrik
Enligt Hus AMA 98, kapitel LCS, skall allt trävirke underbehandlas innan montering. Det är därför av största vikt vid inköp att säkerställa en förbehandling och grundmålning enligt ovan. Det är inte ovanligt att träleverantörers transportskydd mot UV-bestrålning förväxlas med enriktig fabriksgrundning, vilket leder till ett undermåligt målningsresultat."
 
Jag kommer att vara noga med behandlingen. Men jag har inte bestämt mig för vilket färgsystem jag skall satsa på. Har ni några tips?
Oljetäcklasyr, oljealkyd eller akrylat?
Vilket håller bäst och är mest lättskött?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.