R Robert-san01 skrev:
Intressant tråd att följa!

Jag är vice ordförande i bygg och miljötillsynsnämnden, i Vallentuna. :)
Borde det inte bli en både kort och trist råd, nu när du direkt kan ge oss sanningen?
 
O
A Arson skrev:
Tack för klargörandet. Då börjar polletten ramla ned, att det är skillnad på bygglovsbefriad och något som aldrig krävts lov (vilket är det som kallas för "marknära") och den gränsen är då på 1,20m?

Var tvungen att dubbelmäta ikväll, den blir ju faktiskt bara 0,7 m hög. Bra koll...
Det baseras på den rättspraxis som utvecklats genom åren. Utefter de domar som kommit från MÖD har sedan kommunerna gjort egna tolkningar av en viss höjd för att underlätta för invånarna. Du kan läsa lite här där man nämner en del av domarna, finns säkerligen flera som kommit på senare år: https://app2.editnews.com/page/read.ashx?issueid=370304
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Borde det inte bli en både kort och trist råd, nu när du direkt kan ge oss sanningen?
Det måste handläggas av förvaltningen först. Om de inte kan ta beslutet på delegation så kommer det till oss i nämnden.

Men generellt så skulle jag säga att totala volymen har stor påverkan när det gäller altaner som inte klarar 1,8m inkl räcke.

Det är inte ofta vi får upp altaner till nämnden så jag skulle säga att handläggarna klarar det bra. Senaste vi hade uppe var typ 2år sedan och det var en hög sak på prickmark.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
?

"
Sysselsättning:
projektchef
Personlig beskrivning:
El-ingenjör som jobbar som projektör och konsult av solcellsanläggningar. Bor i villa och bygger det mesta själv.
Intressen: Intresserad av det mesta som gäller teknik och försöker komma ut på cykeln emellan åt.
"
Är inte helt uppdaterat. Nu mer teknisk chef på större solcellsinstallatör.

Bygg och miljötillsynsnämnden är ett "fritidspolitiker-uppdrag".

Bygger fortfarande det mesta själv. :)
 
  • Gilla
SueSue och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det måste handläggas av förvaltningen först. Om de inte kan ta beslutet på delegation så kommer det till oss i nämnden.

Men generellt så skulle jag säga att totala volymen har stor påverkan när det gäller altaner som inte klarar 1,8m inkl räcke.

Det är inte ofta vi får upp altaner till nämnden så jag skulle säga att handläggarna klarar det bra. Senaste vi hade uppe var typ 2år sedan och det var en hög sak på prickmark.
Tack för svar.

Jag angav ju 1 meter höjd + 1 meter räcke till dina kollegor, när det i själva verket är 0,67+1,0m.

Det borde väl vara en rimlig höjd? :)

Hur ser annars en process ut?

Vill såklart inte missa möjligheten att faktiskt få till en hantverkare under dessa tider :)
 
A Arson skrev:
Tack för svar.

Jag angav ju 1 meter höjd + 1 meter räcke till dina kollegor, när det i själva verket är 0,67+1,0m.

Det borde väl vara en rimlig höjd? :)

Hur ser annars en process ut?

Vill såklart inte missa möjligheten att faktiskt få till en hantverkare under dessa tider :)

Kommunen vill heller inte missa en chans att få in lite stålar som ditt bygglov kommer att kosta..
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
A Arson skrev:
Tack för svar.

Jag angav ju 1 meter höjd + 1 meter räcke till dina kollegor, när det i själva verket är 0,67+1,0m.

Det borde väl vara en rimlig höjd? :)

Hur ser annars en process ut?

Vill såklart inte missa möjligheten att faktiskt få till en hantverkare under dessa tider :)
Angav du 1+1m så blir det ju 2. Du är fortfarande utanför den zon som är angiven i PBL för undantag. Så säger de att du måste söka lov för ditt förslag så blir det så.

Följer ditt förslag PBL så kan de godkänna det och det skall handläggas på 10. Sedan är det 4v tid för överklagande innan du kan få startbesked. Så typ 6-15v om allt rullar på och hur snabbt du blir tilldelad en handläggare.

Måste det upp i nämnden så är nästa nämn i Augusti. Det måste dock ha hunnit bedömas av en handläggare för att du skall kunna begära att det skall upp i nämnden. Blir det godkänt i nämnden är det även där 4v för överklagande innan du kan få startbesked. Är det många ärenden till nämnden i Augusti, kan det bli September som det kommer upp.

Är det en större åtgärd kan du behöva en KA som kontrollerar att allt följer lovet och BBR.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Angav du 1+1m så blir det ju 2. Du är fortfarande utanför den zon som är angiven i PBL för undantag. Så säger de att du måste söka lov för ditt förslag så blir det så.

Följer ditt förslag PBL så kan de godkänna det och det skall handläggas på 10. Sedan är det 4v tid för överklagande innan du kan få startbesked. Så typ 6-15v om allt rullar på och hur snabbt du blir tilldelad en handläggare.

Måste det upp i nämnden så är nästa nämn i Augusti. Det måste dock ha hunnit bedömas av en handläggare för att du skall kunna begära att det skall upp i nämnden. Blir det godkänt i nämnden är det även där 4v för överklagande innan du kan få startbesked. Är det många ärenden till nämnden i Augusti, kan det bli September som det kommer upp.

Är det en större åtgärd kan du behöva en KA som kontrollerar att allt följer lovet och BBR.
Nice…

Men höjden blir ju 0,7m på altanen från mark, och 1m räcke.

Är det totala kvadratmeter man reagerar på?

Svaret från kommunen var ju mer att ”vi tror det behövs bygglov …”
 
Redigerat:
A Arson skrev:
Nice…

Men höjden blir ju 0,7m på altanen från mark, och 1m räcke.

Är det totala kvadratmeter man reagerar på?

Svaret från kommunen var ju mer att ”vi tror det behövs bygglov …”
Du har fler faktorer än höjden att ta hänsyn till. Blir det ett plank eller räcke med mindre än 50% genomsikt? Kommer den att synas från allmän plats osv.

Följer den inte PBL så kan det bedömningssport av det hela.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du har fler faktorer än höjden att ta hänsyn till. Blir det ett plank eller räcke med mindre än 50% genomsikt? Kommer den att synas från allmän plats osv.

Följer den inte PBL så kan det bedömningssport av det hela.
Förstår hur du tänker. Stör mig bara att så många i området har högre, större och betydligt mer smaklösa lösningar än den vi tänkt :p

Om man vill bygga en 7x18m stor altan, hur ska den vara utformad för att man inte ska behöva blanda in massa byråkrati? Antar om vi lägger den på marken så är det lugnt? :)
 
A Arson skrev:
Nice…

Men höjden blir ju 0,7m på altanen från mark, och 1m räcke.

Är det totala kvadratmeter man reagerar på?

Svaret från kommunen var ju mer att ”vi tror det behövs bygglov …”
I första inlägget skrev du TS att kommunen sa följande; ”Så vi skulle säga att du behöver ansöka om bygglov”. Jag tolkar det som att de säger att bygglov krävs.

Nu skriver du svaret var ”vi tror det behövs bygglov”. Vilken är informationen du fått? Har du blivit anmodad att skicka in en ansökan?

Det är byggnadsnämnden som avgör om bygglov krävs, varje ärende är unikt.

https://www.boverket.se/sv/byggande...a-utan-bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
 
M MetteKson skrev:
I första inlägget skrev du TS att kommunen sa följande; ”Så vi skulle säga att du behöver ansöka om bygglov”. Jag tolkar det som att de säger att bygglov krävs.

Nu skriver du svaret var ”vi tror det behövs bygglov”. Vilken är informationen du fått? Har du blivit anmodad att skicka in en ansökan?

Det är byggnadsnämnden som avgör om bygglov krävs, varje ärende är unikt.

[länk]
Det kanske var lite otydligt skrivet från mig. Jag mailade bara kommunen och fick kontakt med en handläggare. Jag beskrev vad vi tänkt göra, och en snabb skiss på papper. De tyckte det var svårt att avgöra, men att altanen inte uppnår de kraven som finns för befrielse (3,6m från hus, 1,8 höjd etc) och deras bedömning var att bygglov därmed behövs.

Mer än så fick jag inte…

Men sen läser man ju allt om 1,2 meter och dommar och så.


Att det ska vara så sjukt krångligt att bygga en altan :D
 
Märk väl att i Boverkets olika exempel så är 1-6 en altan som sitter ihop med huset. Endast nummer 7 är fristående. Så sitter den ihop med huset så låt den inte gå längre ut än 3,6m från husväggen, inte bli högre än 1,8m från mark till golv (eller räcket om räcket är ett plank, dvs täckande) och inte närmare än 4,5m från grannen.

Fristående gäller att du kan täcka din tomt med altanen.
 
Hemmakatten
A Arson skrev:
Det kanske var lite otydligt skrivet från mig. Jag mailade bara kommunen och fick kontakt med en handläggare. Jag beskrev vad vi tänkt göra, och en snabb skiss på papper. De tyckte det var svårt att avgöra, men att altanen inte uppnår de kraven som finns för befrielse (3,6m från hus, 1,8 höjd etc) och deras bedömning var att bygglov därmed behövs.

Mer än så fick jag inte…

Men sen läser man ju allt om 1,2 meter och dommar och så.


Att det ska vara så sjukt krångligt att bygga en altan :D
Så krångligt är det inte. Precis som gäller allt annat här I världen så måste man ta reda på fakta, inget märkligt alls.

Vill du resa till USA, så måste du ta reda på visumregler. Har du köpt en bil måste du ta reda på när den ska besiktigas. Osv, osv. Att ta reda om när bygglov krävs är inte märkvärdigt. Läs på!!
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.