Hejsan alla,

Vi bor i ett äldre hus med en gammal altan som var relativt liten. Tänkte att till sommaren vore det fint att bygga en ny altan med hjälp av hantverkare. Tänkte att vi skulle passa på att dränera i samma veva.

Gick ut med offerter i februari och hittade en hantverkare, som var sådär.. han rev altanen och hörde aldrig av sig igen så vi står med en tomt som ser ut som en krigszon. Tiden gick och efter mycket ångest och stök verkar vi ha hittat en bra igen som nu kan sätta igång med både dränering och altanbygge ganska snart.

Men gjorde misstaget (?) att kolla med Vallentuna kommun om denna altan behöver bygglov och de ger ett väldigt oklart svar. "Svårt att bedöma då det är stor altan och upphöjd med avsevärd påverkan, så vi skulle säga att du behöver ansöka om bygglov..."

*ridå igen*

Altanen är tänkt att bli ganska stor. c:a 18x7 meter. Det är c:a 10 meter till vägen kvar samt 7 meter till närmsta granne. Altanen kommer vara c:a 90-100 cm hög.

Så här säger reglerna på Vallentunas hemsida:

Det finns också undantag från bygglovsplikt och då krävs det att
- byggas till på ett en- eller tvåbostadshus eller komplementbostadshus, det vill säga inte byggas fristående
- placeras inom 3,6 meter från byggnaden
- placeras minst 4,5 meter från fastighetsgränsen
- vid den högsta punkten inte vara högre än 1,8 meter från den ursprungliga marknivån.

Två frågor.
- I min värld uppfattar jag som att vi uppfyller kraven för undantag?
- Vad händer om man kör på ändå och helt enkelt struntar i bygglov?

Som sagt i min värld är det en liten större altan, men inget "skrytbygge" som ser blaffigt ut (en granne har byggt något liknande utan lov).

Tacksam för mentalt stöd :)
 
Hur kan en altan på 18x7 meter ligga inom 3,6 meter från byggnaden?
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
stilofunk stilofunk skrev:
Hur kan en altan på 18x7 meter ligga inom 3,6 meter från byggnaden?
Det är sant. Jag uppfattar det som att altanen inte får byggas som fristående mer än 3,6m från huset?

Men om 3,6 meter är gällande, vilket också verkar vara det Boverket har som riktlinje, så kan väl ingen följa dessa regler? Känns bara väldigt ovanligt att en altan är under 4 meter i dagens trallhets :)

Men är det så, så är det ju kört såklart.
 
Det kommer säkert snart komma någon här som kan svara bättre på dina frågor men enligt din beskrivning så ska du inte behöva bygglov för ditt trädäck.

En medlem har gjort en bra illustrativ guide till när du behöver ha bygglov och när det inte behövs, kommer dock inte ihåg vem det är.
 
  • Gilla
Arson
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
@Claes Sörmland har gjort den fina guiden.

Se inlägg #96
[länk]
Tack! Det var ju en väldigt pedagogisk bild :)

Men vart kommer de 1,2m han skriver om och vad innebär dessa? Om jag tolkar det rätt så är allt under 1,2 m (utan räcke?) bara att köra på?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Arson skrev:
Tack! Det var ju en väldigt pedagogisk bild :)

Men vart kommer de 1,2m han skriver om och vad innebär dessa? Om jag tolkar det rätt så är allt under 1,2 m (utan räcke?) bara att köra på?
Ja, ett trädäck under 1,2m är ok.
Du kan täcka hela tomten med ett lågt trädäck om du skulle vilja.
 
Z Zlade skrev:
Ja, ett trädäck under 1,2m är ok.
Du kan täcka hela tomten med ett lågt trädäck om du skulle vilja.
Tack!

Finns det mer att läsa om denna gräns? Tänkte ge mig på att hänvisa till denna för kommunen.
 
O
Ja, det gäller att hålla isär kriterierna för en bygglovsbefriad altan och altaner som aldrig tidigare krävt lov öht. Blir det ett utrymme under en altan som man kan vistas i, mellan mark och underkant altan golvet, kan det räknas som tillbyggnad.

En altan kan också, även om det inte rör sig om ett utrymme man kan vistas i, klassas som fasadändring på den sitter ihop med enbostadshuset och påverkar utformningen på ett väsentligt sätt. Efter ändringen som gjordes där begreppet bygglovsbefriad altan lades till till har det tyvärr blivit krångligare.
 
Intressant tråd att följa!

Jag är vice ordförande i bygg och miljötillsynsnämnden, i Vallentuna. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Ja, det gäller att hålla isär kriterierna för en bygglovsbefriad altan och altaner som aldrig tidigare krävt lov öht. Blir det ett utrymme under en altan som man kan vistas i, mellan mark och underkant altan golvet, kan det räknas som tillbyggnad.

En altan kan också, även om det inte rör sig om ett utrymme man kan vistas i, klassas som fasadändring på den sitter ihop med enbostadshuset och påverkar utformningen på ett väsentligt sätt. Efter ändringen som gjordes där begreppet bygglovsbefriad altan lades till till har det tyvärr blivit krångligare.
Tack för klargörandet. Då börjar polletten ramla ned, att det är skillnad på bygglovsbefriad och något som aldrig krävts lov (vilket är det som kallas för "marknära") och den gränsen är då på 1,20m?

Var tvungen att dubbelmäta ikväll, den blir ju faktiskt bara 0,7 m hög. Bra koll...
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant tråd att följa!

Jag är vice ordförande i bygg och miljötillsynsnämnden, i Vallentuna. :)
Haha, spännande :) Du får gärna komma med input om du har möjlighet :)
 
Siffran 1,2 meter inkluderar väl även eventuellt räcke?
 
J Joakim_st skrev:
Siffran 1,2 meter inkluderar väl även eventuellt räcke?
De flesta räcken är väl typ 1,1 m? :)
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant tråd att följa!

Jag är vice ordförande i bygg och miljötillsynsnämnden, i Vallentuna. :)
?

"
Sysselsättning:
projektchef
Personlig beskrivning:
El-ingenjör som jobbar som projektör och konsult av solcellsanläggningar. Bor i villa och bygger det mesta själv.
Intressen: Intresserad av det mesta som gäller teknik och försöker komma ut på cykeln emellan åt.
"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.