P
Nån som vet om lövblåsen dub362 som säljs idag är uppdaterad? På makitas hemsida listas den som ny, och ja köpte 3 sånna för ett tag sen från Tyskland för 69 euro styck, nästan samtidigt hade verktygsvaruhuset dom nedsatt till 1500kr.


Den första blåsen köpte jag precis när dom släpptes i Europa för massa år sen,som jag fortfarande äger och det är inte alls lika mycket kraft i de nya som i den gamla.. Där kan de ju bero på vart den är tillverkad!
 
P
Är lite sugen på att växla upp från LXT till XGT plattformen, och undrar om det är någon här som använder den?

Hur är prestandan gentemot 18v? Tänker på skruvdragare/slagskruvdragare i förstahand!

På tigersåg/cirkelsåg lär det märkas men på just skruvdragare?
 
Jag skulle ”bara” skruva loss svärdet och göra rent det på vår gamla häcksax BUH523.

Nu har jag dragit loss en gänga och en skruv och får inte ihop skiten igen. Av någon anledning fäster inte locket under längre så svärd och motor ”trillar ut”.

Kollar på DUH602 som mindre uppgradering om jag inte med våld får ihop befintlig sax ikväll. Hiss eller diss?
 
P pleqtiz skrev:
Är lite sugen på att växla upp från LXT till XGT plattformen, och undrar om det är någon här som använder den?

Hur är prestandan gentemot 18v? Tänker på skruvdragare/slagskruvdragare i förstahand!

På tigersåg/cirkelsåg lär det märkas men på just skruvdragare?
Jag blev lite nyfiken själv så jag kollade på https://www.reddit.com/r/Makita/ och mitt intryck var att just slagskruvdragare var det ingen stor skillnad på, iaf inte idag. Det kan ju hända att 40V-maskinerna utvecklas iofs.

Ex TD172D vs TD171D vs TD001G

Ex nästan alla slagskruvdragare tillbaka till 14x och 15x-serierna
Min 148 stod sig bra tack och lov.

Slag/kombi/borrar HP001G vs DHP481
Där var det en större skillnad helt klart. Elektronisk koppling/moment är en grej också. Men frågan är om det är vad folk är ute efter. Upp 250g. Bra med valfrihet förstås, men jag har aldrig använt slaget på min 458 ex. Kul med en massa moment, men vikten på maskinen är kanske till besvär mer ofta än man behöver 100+ Nm.

Finns en ny 18V DDF486/DHP486 nu också. Verkar ersätta 481 som varit med ett tag? Ser ut att ha alla inställningarna på "momentringen" istf en separat ring där man ställer slag/skruv/borr. Det är en sak jag gillar med min 458, men det gör maskinen lite längre. Vi får väl se om de släpper en 18V med elektronisk momentinställning.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera att du känner på maskinerna, jag provade en 40v "borrmaskin" och tyckte att den vägde BLY mot min 484a.

Men till större maskiner som tiger/cirkel/kap o ger så tror jag det kommer bli perfekt med mer pulver och längre körtid.
 
Q
De finns ju redan som 36v (2x18v) maskiner. Undrar hur stor skillnaden är mellan 36v och 40v maskiner? Ser det som enorm fördel att kunna använda samma system (batterier) till 18v och 36v.
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
De finns ju redan som 36v (2x18v) maskiner. Undrar hur stor skillnaden är mellan 36v och 40v maskiner? Ser det som enorm fördel att kunna använda samma system (batterier) till 18v och 36v.
Jag kan ha fel här, men jag tror att de nya 40v och de gamla 36v egentligen kör på samma spänning.

Dewalts maskiner på 20 volt är precis samma battericeller som konkurrenternas 18v. Beroende på hur man mäter spänning kan man få olika värden (med eller utan belastning, kanske, eller praktiskt jämfört med teoretiskt, jag vet inte riktigt). Dewalt utnyttjar det och kallar sina verktyg 20v i ett försök att lura kunder att det skulle vara mer att köra med än andra märken 18v-system.

Huruvida detta även är sant för Makitas 40v låter jag vara osagt. Kanske är det nån här som vet?

Håller helt klart med att fördelen med delade batterier är väldigt stor, och knappast väger över en skillnad på 10% I spänning för de flesta.
 
B Barriospurer58 skrev:
Jag kan ha fel här, men jag tror att de nya 40v och de gamla 36v egentligen kör på samma spänning.

Dewalts maskiner på 20 volt är precis samma battericeller som konkurrenternas 18v. Beroende på hur man mäter spänning kan man få olika värden (med eller utan belastning, kanske, eller praktiskt jämfört med teoretiskt, jag vet inte riktigt). Dewalt utnyttjar det och kallar sina verktyg 20v i ett försök att lura kunder att det skulle vara mer att köra med än andra märken 18v-system.

Huruvida detta även är sant för Makitas 40v låter jag vara osagt. Kanske är det nån här som vet?

Håller helt klart med att fördelen med delade batterier är väldigt stor, och knappast väger över en skillnad på 10% I spänning för de flesta.
Det är samma sak. Dom kör 10st 3,6v celler seriekopplat. 36v nominellt, 40v max. Borde specas 36v men 40v låter fräckare i marknadsföringen
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är samma sak. Dom kör 10st 3,6v celler seriekopplat. 36v nominellt, 40v max. Borde specas 36v men 40v låter fräckare i marknadsföringen
Tack för bekräftelsen! Rejält irriterande med sån marknadsföring måste jag säga.

Det borde iaf betyda att prestandaskillnader mellan 36v och 40v är relativt små (och i såna fall beror på andra saker än batterierna).
 
B Barriospurer58 skrev:
Tack för bekräftelsen! Rejält irriterande med sån marknadsföring måste jag säga.

Det borde iaf betyda att prestandaskillnader mellan 36v och 40v är relativt små (och i såna fall beror på andra saker än batterierna).
Det är väl DeWalt som började ;)
Ja, systemspänningen är ju samma. Sen gör det lite skillnad beroende på vilka celler som används för effektuttag etc.
På t.ex. Hikoki har dom byggt med 2st paket med 5 celler i samma på sina flexvolt så maskinen kan väljas med antingen seriekoppla till 36v eller parallellkoppla till 18v.
Största nackdelen med 36v/40v är att minsta möjliga batteriet blir större och tyngre
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl DeWalt som började ;)
Ja, systemspänningen är ju samma. Sen gör det lite skillnad beroende på vilka celler som används för effektuttag etc.
På t.ex. Hikoki har dom byggt med 2st paket med 5 celler i samma på sina flexvolt så maskinen kan väljas med antingen seriekoppla till 36v eller parallellkoppla till 18v.
Största nackdelen med 36v/40v är att minsta möjliga batteriet blir större och tyngre
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är samma sak. Dom kör 10st 3,6v celler seriekopplat. 36v nominellt, 40v max. Borde specas 36v men 40v låter fräckare i marknadsföringen
Boschs 10.8 volts maskiner heter Bosch 12V Max i USA. Det är samma grejor dock.
https://www.boschtools.com/us/en/boschtools-ocs/12v-max-cordless-power-tools-37932-c/
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl DeWalt som började ;)
Ja, systemspänningen är ju samma. Sen gör det lite skillnad beroende på vilka celler som används för effektuttag etc.
På t.ex. Hikoki har dom byggt med 2st paket med 5 celler i samma på sina flexvolt så maskinen kan väljas med antingen seriekoppla till 36v eller parallellkoppla till 18v.
Största nackdelen med 36v/40v är att minsta möjliga batteriet blir större och tyngre

Nja är mest för att det är på u.s markanded som dewalt vissar "20V" ett knep att vissa "titta vi har 2volt mer" men vissar endå 18v.. och i världen det aeg i us heter dom ridgid
 
P
HogeN HogeN skrev:
Nja är mest för att det är på u.s markanded som dewalt vissar "20V" ett knep att vissa "titta vi har 2volt mer" men vissar endå 18v.. och i världen det aeg i us heter dom ridgid
Nejnej AEG och Ridgid är två olika märken :)
 
Ridgid och AEG power tools har olika ägare men Ridgid säljer AEG batterimaskiner i USA under eget namn (Ridgid)
 
P
Verka som att det kommer en ny batterikompressor, då vet vi varför den gamla vart så billig!
2x40v XGT röjsåg/trimmer och Kylbox för både 18v och 40v batterier.:)
och en XGT sänksåg!
 
  • Två Makita batterikompressorer, en med 18V och en med 40V, båda blå med märkesloggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita 2x40v XGT röjsåg och XGT sänksåg mot vit bakgrund med japanska textbeskrivningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Makita batterikompressor utsatt för regn för att visa IP56-fuktskydd, märkt med XGT och Wet Guard-loggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som placerar en vattenflaska i en öppen Makita kylbox på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kollage av fyra bilder som visar Makita XGT batterier i användning för kylbox och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita XGT sänksåg i användning för att såga i en träplank på en räls.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.