Tobzter
De är den slangen som följer med vid beställning hos svb
 
Har två st 3kw värmare till min pool. Ser att jag kommer behöva montera dom i omvänd ordning mot vad dom visar i instruktionsfilmen. Detta utifrån tillgänglighet i tekniklådan.

Kan det spela någon roll? Har mailat SVB, men inte fått något svar…
 
Tobzter
Hallå hallå .

Är de många som har problem med CYA värdet i era terasspooler?

Ph = perfekt
Klor = perfekt
Alk = perfekt
Cya = skyhögt.
Ca 2 månader gammalt vatten
 
Tobzter Tobzter skrev:
Hallå hallå .

Är de många som har problem med CYA värdet i era terasspooler?

Ph = perfekt
Klor = perfekt
Alk = perfekt
Cya = skyhögt.
Ca 2 månader gammalt vatten
Hur mäter man det? Får bara fritt klor, alk och pH på mina stickor.
 
Fulkemisten
Du bör inte få problem med cyanursyra. Hur mycket klor tjongar du i? Lösningen är att byta vatten, helt eller delvis. Har du den utan lock? Ultraviolett ljus bryter ned natriumhypoklorit i flera steg till bla cyanursyra. Förbrukningen av klor brukar stiga i höjden. Man får problem med detta vid typ medelhavet eller t ex i Kalifornien där poolerna är öppna och igång året runt utan vattenbyte.
 
Tobzter
Jadu de har väl vart förmodligen för mycket när man starta badet innan man hade lite mer koll :)
Men får byta större delen av vattnet så de går ner.

Men verkar vara ett problem med cya på spabad efter 2-3 månader .
Mer uppmärksammas ej pga att folk inte mäter de

"För hög cyanursyra
Om cyanursyra halten blir för hög, över 50 ppm -mgl, kan det uppstå en klorblockering vilket gör kloret verkningslöst. Detta motverkas genom spädning av poolvatten"
 
Apropå vattenvärden!
Hur lång tid på ett ungefär ska man vänta mellan varje kem-sort man stoppar i?

Ex. Alka är bra, men pH och klor behöver justeras? Utgår att man först reglerar pH-halten i små steg, men hur lång tid efter kan man börja reglera med klor? Hur lång tid efter det är det ok att bada? Det badas ju en hel del nu under sommarlovet…

Just nu använder jag en SPA snabbklor för chock och dagligt bruk, kan man byta ut mot något långtidsverkande som ligger i en flottör även i terasspool?
 
Fulkemisten
A annie1110 skrev:
Just nu använder jag en SPA snabbklor för chock och dagligt bruk, kan man byta ut mot något långtidsverkande som ligger i en flottör även i terasspool?
Jaja. Jag har en flottör och kör TabTwenty långtidsklor. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
annie1110
  • Laddar…
Fulkemisten
Tobzter Tobzter skrev:
Men verkar vara ett problem med cya på spabad efter 2-3 månader .
Mer uppmärksammas ej pga att folk inte mäter de
Japp. Liten vattenmängd och visst överbruk av klor. Hur mäter du cyanursyran? Jag är medveten om problemet så jag byter hela vattenmängden varannan till var tredje månad. Behöver inte mäta. Det kostar mig så lite för 1,5 kbm vatten. Typ 10 spänn.
 
Tobzter
Mäter med teststicka.
Jo ska bytas men har egenbrunn så måste sprida ut bytet lite :)
 
Tobzter Tobzter skrev:
Mäter med teststicka.
Jo ska bytas men har egenbrunn så måste sprida ut bytet lite :)
Jag har kunnat köra vattnet rätt länge då jag kör brom. Skulle ändå vilja byta oftare än jag gör men det är rätt mycket jobb då jag har rejält hög alkalinitet som drar upp pH första veckorna = mer jobb med att sänka varje/varannan dag. Efter några veckor är alkavärdet under 100 vilket i mitt fall gör allt betydligt mer stabilt. Men om man får problem med cyavärdena kan en lösning vara att gå över till bromtabletter.

Själv funderar jag på att göra precis tvärtom i syfte att testa lite mer med klor även om jag är nöjd med bromet
 
  • Gilla
Malnes
  • Laddar…
Premiärbadet blev igår efter en hel del jobb med att göra om tomtens skamfläck (men med det bästa läget). Terasspool från Baltresto med kamin, elektrisk värmare samt bubbel- och vattenmassagesystem.

Återstår mer isolering, färdigställa teknikutrymmet (som nås ifrån trädgårdsredskapsskjulet) samt få klart bastun i friggeboden. Och att få kemin i balans!

Denna tråd har varit till stor hjälp och inspiration!
 
  • Trädgård med stentrappa, nyinstallerad terasspool omgärdad av vit staket och träväggar, vedskjul och växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av en trädterass med en terrasspool och ett vitt pergolatak, bredvid en friggebod och en skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med terasspool under pergola, flankerad av livbojar, nära ett skjul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Christer63 och 2 till
  • Laddar…
Hur motverkar jag den smutsrand som bildas på kanten efter vattenlinjen. Det ser ut som fett. PH-värdet är bra och det kloreras med veckotabletter och chockklorering vid behov.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Hur motverkar jag den smutsrand som bildas på kanten efter vattenlinjen. Det ser ut som fett. PH-värdet är bra och det kloreras med veckotabletter och chockklorering vid behov.
Köper en pool med mörk färg :)

Tror inte det är så mycket att motverka om jag ska vara ärlig. Handlar om att hålla ren och torka ur då och då. Enklast är att ha för vana att ta med en trasa som man drar av runt kanterna med.

En annan fråga som jag tror börjar bli aktuell för snart alla som har badtunna och lock.

Locket börjar lukta lite mögel (obs, locket, ej vattnet). Vad fasen gör man....? Det är ju svårt att få locket att undvika fukten.
 
  • Haha
Ursviken
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Köper en pool med mörk färg :)

Tror inte det är så mycket att motverka om jag ska vara ärlig. Handlar om att hålla ren och torka ur då och då. Enklast är att ha för vana att ta med en trasa som man drar av runt kanterna med.

En annan fråga som jag tror börjar bli aktuell för snart alla som har badtunna och lock.

Locket börjar lukta lite mögel (obs, locket, ej vattnet). Vad fasen gör man....? Det är ju svårt att få locket att undvika fukten.

Såhär gjorde någon 2018 på ett annat forum:

"Rev isär locket genom att plocka ur isolerskivorna och tvättade av hela locket med utspädd klorin och spolade sedan av det. Själva skivorna och dessa plasthölje fick sig en omgång också.Nu luktar det bättre."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.