Då skall jag stryka på så fort mitt projekt är klart. Jag vänder på trallen så de är snustorra
Alltid kul att återvinna
Funderar på att minska titanvit för att det inte skall bli så vitt. Borde fungera
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
mic mac mic mac skrev:
Såpan tränger ner i trät men spolas bort av vatten. Kvar blir då zink och titan som ett dammlager. Jag tror inte det stannar kvar vid regn heller.
Inte pessimist men less att inget fungerar bra
Jag gick med stövlar på den behandlade ytan när den var blöt av regn, det klarar den inte. Blir fotavtryck! Svårt att se idén med denna metod. Zink och titanvitt har säkert satt sig med linoljesåpa i träet förhoppningsvis. Det är inte bra att det vita rinner av på markplattor och dyl, kan blir stora problem i längden. Det blir nog för denna metod för mig.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
B bjuran76 skrev:
Jag gick med stövlar på den behandlade ytan när den var blöt av regn, det klarar den inte. Blir fotavtryck! Svårt att se idén med denna metod. Zink och titanvitt har säkert satt sig med linoljesåpa i träet förhoppningsvis. Det är inte bra att det vita rinner av på markplattor och dyl, kan blir stora problem i längden. Det blir nog för denna metod för mig.
Altandäcket är obehandlat, är ca 3år gammalt.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Tre månader senare ser det ut så här.

Det är mycket av pigmentet som har försvunnit och det märks för man blir vit under fötterna av att gå på det.

Dock är det fortfarande väldigt fint och nu syns ådringen tydligt igenom pigmentet. Det påminner mycket om drivved.

På den ena bilden kan ni se att jag dockat på med vanligt tryckt trall. Den har också ljusnat då en del pigment flyttats dit på våra fötter.
 
  • Trätrall med ådring, delvis förblekt pigment som påminner om drivved, med en bit vanligt trall dockat i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis pigmenterat trädäck med synlig ådring liknande drivved, intill obehandlad trall, bredvid en pool och husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mic mac och 2 till
  • Laddar…
Tack för uppföljning, hade varit väldigt intressant å se hur de ser ut till våren.

Min trall behöver dock lite förarbete innan jag ger mig på en behandling. Vet inte om man slipar en trall.
 
J Jimman811 skrev:
Tack för uppföljning, hade varit väldigt intressant å se hur de ser ut till våren.

Min trall behöver dock lite förarbete innan jag ger mig på en behandling. Vet inte om man slipar en trall.
Jag kollar fötterna varje gång jag varit ute och hoppas att det är sista gången de är vita. Ergo nu släpper det inte mer pigment.

Jag ser fram emot att se hur det är efter vintern.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Tre månader senare ser det ut så här.

Det är mycket av pigmentet som har försvunnit och det märks för man blir vit under fötterna av att gå på det.

Dock är det fortfarande väldigt fint och nu syns ådringen tydligt igenom pigmentet. Det påminner mycket om drivved.

På den ena bilden kan ni se att jag dockat på med vanligt tryckt trall. Den har också ljusnat då en del pigment flyttats dit på våra fötter.
Tack för bilderna och uppföljningen. Jag väntar ett år till ned behandlingen. Blir då ca 3 år som det får torka in ordentligt. Viktigt att det aldrig blivit behandlat alls! Behöver slipa lite skarvar ock kvistar med bandputs och vinkelslip med slippapper innan jag går på det med blandningen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Nu när jag läser tråden igen ser jag att jag inte alls följde receptet.

Jag tog en liter vatten
Tre dl linsåpa
2dl zinkvitt
1dl titanvitt.
Hejsan... Hur blev resultatet när du blev klar...har du bild ... Och är du nöjd med slutresultatet.
Vore väldigt tacksam om du la ut en bild som man kunde se.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Du som har en altan hemma bör underhålla den med jämna mellanrum. Förutom att tvätta den kan du ibland behöva behandla den också. Här går vi igenom de olika sätten att behandla altan; med träolja, terrasslasyr eller kisel.

Du kan läsa artikeln här: Behandla altan och trädäck - Välj rätt metod för önskat resultat
 
B Berra Bus skrev:
Hejsan... Hur blev resultatet när du blev klar...har du bild ... Och är du nöjd med slutresultatet.
Vore väldigt tacksam om du la ut en bild som man kunde se.
Bilderna du ser är när det är klart.
 
  • Gilla
Berra Bus och 1 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Bilderna du ser är när det är klart.
Snyggt... Tack.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
S
banjoragge banjoragge skrev:
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Går det inte med vanlig linolja istället för såptypen?
 
S Stego1 skrev:
Går det inte med vanlig linolja istället för såptypen?
Jag blandade med olja och strök en brygga i höstas. Det blev som målarfärg, väldigt vit :rofl:
Skall bli spännande och kom ut i vår och se hur vintern har tagit på ”färgen”
 
Katarsis Katarsis skrev:
Halva däcket är struket en gång nu.
Jag följde receptet men adderade en extra dl såpa till varje liter. Det gick tre satser till 25m2[bild] [bild]
Lite sent kanske men var din altan 2 år gammal som det står längre upp att den ska vara eller gjorde du detta tidigare?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
banjoragge banjoragge skrev:
Ett annat recept för behandling av tryckimpregnerat, är följande:
Zinkvitt 1 dl
Titanvitt 1/2 dl
Linoljesåpa 2 dl
Vatten 1 L
Vänta 2 år innan första behandlingen och se till att träet är rent och torrt innan. Styrk på med en mjuk boste. En granne har ett däck som är behadlat vart femte år och är i nyskick fortfarande! (Ligger på sydkusten).
Har nylagd en altan i tryckt virke som jag funderar på att behandla med detta. Räcket runt altanen är dock obehandlat hyvlat virke, det behöver behandling nu! Tror du det funkar att använda den här blandningen på det redan i år och lägga på det tryckta om två år? Eller funkar inte blandningen på virke som inte är tryckt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.