P
Vad markarbetaren inte har med i sitt resonemang är att resurser som går åt för att ersätta stulen eller förstörd egendom gör att det bli mindre resurser kvar till annan produktion, dvs vårt välstånd ökar inte lika mycket som det skulle kunnat ha gjort eller t.o.m. minskar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Har du tittat upp ur din lilla låda senaste 10 åren? Har du läst andra svar i denna tråd? Det är fan inte svenska personer som håller på med detta men vill du tro det så kan tyvärr ingen inom sjukvården hjälpa dig.
Stora problem på byggen och i fastigheter i Sthlm gällande kopparstölder, och de som ertappas är ofta de som klassiskt benämns "narkomaner" och är i majoritet svenskar.

Att generalisera över nationalitet är bara ignorant.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Vad markarbetaren inte har med i sitt resonemang är att resurser som går åt för att ersätta stulen eller förstörd egendom gör att det bli mindre resurser kvar till annan produktion, dvs vårt välstånd ökar inte lika mycket som det skulle kunnat ha gjort eller t.o.m. minskar.
Som jag skrev, behöver jag ta likviditet från mitt 0%-iga lönekonto för att betala en självrisk på 3000kr så konsumerar jag ju för pengar som jag kanske inte hade använt. Samma med ett företag som kanske hade låst in vinsten i bolaget nu måste använda resurser för att ersätta stöldgods. Allt handlar ju om att flytta kapital som i slutändan gynnar staten i form av skatteintäkter. Precis som soc-avgifter osv. för alla som behöver arbeta för att ersätta min stulna vara.

Ta Volvo cars som exempel, dom betalade tidigare 0kr i skatt på sin vinst i Sverige, sedan blev det rabalder och numera gör dom det tror jag. Om dom får inbrott och 10 bilar stjäls från Torslandafabriken för 5Msek så ska dessa ersättas. Att vinsten minskas spelar ingen roll då denna betalas utomlands. Men gubbarna ska lägga X mantimmar på 10 nya bilar att bygga. Delarna som köps in till bilarna sysselsätter i sin tur ett gäng underleverantörer. För mig är det naturligt att en situation som denna skapar mer intäkter till staten, eller har jag fel?
 
A
Spelar det någon roll om staten tjänar eller inte på brottsligheten,är det inte principiellt viktigare att man ska ge fan i saker man inte äger.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M
Handyman 1 skrev:
Spelar det någon roll om staten tjänar eller inte på brottsligheten,är det inte principiellt viktigare att man ska ge fan i saker man inte äger.
Självklart, 100%! Jag ville bara poängtera att allt handlar om pengar från statens sida. Ett problem som man löser med ganska små medel, men som kostar mer än det smakar för vår statliga apparat. Jämför kostnaden med att sätta in X antal poliser vid våra större gränspassager mot vad utförsel av stöldgods kostar mig och dig per år så gissar jag att polisens kostnad i sammanhanget är relativt liten. Men som sagt, för staten så innebär det ju en enda stor kostnad om man skulle sätta P för ”exporten”.
 
P
M Markarbetaren skrev:
För mig är det naturligt att en situation som denna skapar mer intäkter till staten, eller har jag fel?
Du har kanske rätt i att staten tjänar på det på kort sikt, men för samhällsekonomin är det dåligt och på lång sikt förlorar även staten på det. De resurser som läggs på återställning hade kunnat användas till att ekonomin växte mer istället vilket staten tjänar på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Spelar det någon roll om staten tjänar eller inte på brottsligheten,är det inte principiellt viktigare att man ska ge fan i saker man inte äger.
Om staten uppmuntrar brottslighet som staten kortsiktigt tjänar pengar på, eller åtminstone inte bekämpar den ordentligt, så leder det så småningom till en allmän moralupplösning.
 
  • Gilla
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Som jag skrev, behöver jag ta likviditet från mitt 0%-iga lönekonto för att betala en självrisk på 3000kr så konsumerar jag ju för pengar som jag kanske inte hade använt. Samma med ett företag som kanske hade låst in vinsten i bolaget nu måste använda resurser för att ersätta stöldgods. Allt handlar ju om att flytta kapital som i slutändan gynnar staten i form av skatteintäkter. Precis som soc-avgifter osv. för alla som behöver arbeta för att ersätta min stulna vara.

Ta Volvo cars som exempel, dom betalade tidigare 0kr i skatt på sin vinst i Sverige, sedan blev det rabalder och numera gör dom det tror jag. Om dom får inbrott och 10 bilar stjäls från Torslandafabriken för 5Msek så ska dessa ersättas. Att vinsten minskas spelar ingen roll då denna betalas utomlands. Men gubbarna ska lägga X mantimmar på 10 nya bilar att bygga. Delarna som köps in till bilarna sysselsätter i sin tur ett gäng underleverantörer. För mig är det naturligt att en situation som denna skapar mer intäkter till staten, eller har jag fel?
Du kan ju fundera om du i själva verket har en lagom buffert och överskottet omsätts eller investeras eller om det bara är en ständigt växande hög som aldrig omsätts.

I de allra flesta fall skulle pengarna ändå omsättas, med skillnaden att dem icke stulna saken skulle finnas kvar. Så netto skulle två saker istället för en sak finnas, samt en glad person som inte fått sin pryl stulen.
Hela samhället blev rikare och gladare.

Sen skulle förvisso exportlandet gå miste om en stulen pryl i sin ekonomi, men jag tänker att en urholkning av kriminaliteten där sannolikt ger positiva ringar på vattnet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Med markarbetarena resonemang, skulle även ett gigantiskt oljeutsläpp runt våra kuster var bra för ekonomin. Massor av nya jobb och därmed en höjd BNP.
Det som glöms bort, är att det inte blir något nyskapande, utan alla resurser går åt till att få det precis som innan. Det kan omöjligt vara en god sammhällsinvestering. Även om det ser ut så på pappret.

Staffans
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Markarbetarens resonemang är formellt rätt. Varje skada som behöver repareras ökar BNP. Men om det är samhällsnyttigt är ju en helt annan fråga.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
Det är ju just därför BNP är en rätt meningslös siffra, den finns bara till för att politiker skall kunna hävda att det går bra nu...
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med markarbetarena resonemang, skulle även ett gigantiskt oljeutsläpp runt våra kuster var bra för ekonomin. Massor av nya jobb och därmed en höjd BNP.
Det som glöms bort, är att det inte blir något nyskapande, utan alla resurser går åt till att få det precis som innan. Det kan omöjligt vara en god sammhällsinvestering. Även om det ser ut så på pappret.

Staffans
Ibland tänker jag att kunskap om "Broken Window Dallacy" skulle införas som ett särskilt moment i Läroplan för Grundskolan.
https://www.investopedia.com/ask/answers/08/broken-window-fallacy.asp
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med markarbetarena resonemang, skulle även ett gigantiskt oljeutsläpp runt våra kuster var bra för ekonomin. Massor av nya jobb och därmed en höjd BNP.
Det som glöms bort, är att det inte blir något nyskapande, utan alla resurser går åt till att få det precis som innan. Det kan omöjligt vara en god sammhällsinvestering. Även om det ser ut så på pappret.

Staffans
Man måste komma ihåg att BNP enbart är ett volymmått, det är inget kvalitetsmått. Det är som att enbart bedöma ett hus efter hur många m² det är och strunta i allt annat.

Även knarkförsäljning räknas in i BNP. Så Sveriges BNP kommer att skrivas upp lite, eftersom knarkhandeln visat sig vara större än någon trott. https://www.di.se/nyheter/knarkhandeln-kan-andra-sveriges-bnp-berakningar/
 
P pmd skrev:
Skulle aldrig gå i Sverige. Här är vi ju skyldiga att sanda fram till porten för inbrottstjuvarna.
"Jag skiter i om det inte är sant, det är för jävligt ändå"
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Markarbetarens resonemang är formellt rätt. Varje skada som behöver repareras ökar BNP. Men om det är samhällsnyttigt är ju en helt annan fråga.
BNP skulle öka mer om det inte gick åt resurser för att reparera skador.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.