Halloj! Är det någon som har erfarenhet av gräsklipparen DLM432, ligger på ca 2500:- nu på Amazon, ganska stor priskillnad mot övriga..så det känns nästan värt att slippa den utökade garantitiden man går minste om när man köper av amazon…
 
Oj, vilken skillnad i pris. Jag har den inte, så jag kan egentligen inte säga bu eller bä.
Men den har vunnit bäst i test på någon sida och verkar ju bra om man kollar på Youtube. För det priset är det bara att slå till, tycker jag.
 
Får du med batterier till klipparen i det priset? Eller tillkommer dessa? För då går ju priset upp en del....
 
  • Gilla
Putten
  • Laddar…
Ja nej det är utan laddare och batterier men kollade snabbt på prisjakt och billigast var 3400:-
 
T
Har kollat på ev lövblås och velar mellan Makita DUB362 och Makita DUB363. Vad är de största skillnaderna mellan de modellerna?
 
363 är ju nästan dubbelt så dyr men den har väl sug-funktionen om jag inte missminner mig, vilket måste vara en fördel om man vill ha hjälp att samla upp löven också :)
 
T Ejmelie skrev:
Har kollat på ev lövblås och velar mellan Makita DUB362 och Makita DUB363. Vad är de största skillnaderna mellan de modellerna?
Hej, jag har DUB362 som jag köpte i paketet de kallar DUB362PT4 (4x5Ah, dubbelladdare) från Amazon.de som ett warehouse deal just för att komma över billigare batterier. Man får prisbevaka.

Helt klart godkänt blås, bättre än min andra sladdanslutna lövblås/sug. Men rätt dålig batteritid på full effekt. Klart bättre drifttid om man kan ställa ner den lite och det tycker jag det finns marginal till.

Det bästa med den förutom hur liten tröskel det blir till att ta fram den jämfört med kanske 2 x förlängningssladd är att hastigheten går att ställa mycket lägre än min gamla maskin, plus då att avtryckaren är tryckkänslig. Lättare att få till finlir ex med sågspån utan att blåsa upp det i taket direkt.

En sak som 363 kan vara bättre på är insuget av luft. På 362 sitter det baktill på maskinen, vilket säkert har sina fördelar, men samtidigt får man hålla emot en del på full effekt då maskinen vill flyga iväg lite åt det hållet. Maskinen i övrigt känns lätt, men jag misstänker att just detta gör den lite tyngre att arbeta med längre perioder.

Oklart om man får med det de kallar Flat End Blower Nozzle (183P98-9) normalt. Troligtvis ej. Jag fick det i mitt paket men inget man ska räkna med. Riktigt snålt av Makita att behöva köpa den plastbiten löst. Går säkert att göra en sån själv av ett plaströr mha varmluftspistol. Eller 3D-skrivare.

Sen är jag skeptisk till kombinerade lövsugar / blåsar som 363 är. En snabb genomgång av recensioner på Amazon ger ungefär samma intryck. Onödigt krångligt att byta mellan funktionerna. Kan ev braka ihop om man belastar den för hårt, suger in något man inte borde gjort. Plus då att den rel korta batteritiden som lär komma ifatt en om man ska mala sönder en massa löv. Jag tycker även baserat på min gamla sladd-maskin att löven behöver ha en viss konsistens för att malas bra. Något som man sällan har på hösten. Men det beror förstås på var man bor och vilken typ av löv det är.

Jag kan väl säga det att jag har lövblåsen till allt annat än just löv. Göra rent på sågspån. Grovstädning generellt. Gräsklipp på plattor. Blåsa grus på våren. Torka av bilen efter tvätt innan mikrofiberduk. Blåsa lättare snö. Få bort vatten från ex jordgubbsplantor och andra växter om man har vattnat för sent på dagen. Man kommer på nya saker hela tiden.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Det låter bra. Jag var lite intresserad av den sugande effekten också, just för att jag inte bara vill blåsa runt grejer. Men det kommer säkert komma i barr, jord, mindre grus m.m. Det kanske förkortar livslängden på maskinen då?:thinking:
 
T Ejmelie skrev:
Det låter bra. Jag var lite intresserad av den sugande effekten också, just för att jag inte bara vill blåsa runt grejer. Men det kommer säkert komma i barr, jord, mindre grus m.m. Det kanske förkortar livslängden på maskinen då?:thinking:
Svårt att säga, men det blir rätt grisigt i en lövsug. Kolla recensionerna, verkar svårt att komma in och göra rent ex: https://www.amazon.de/-/en/Makita-DUB363ZV-Leaf-Blower-Sucker/dp/B086LGTSM1/

Jag har också råkat ut på min andra maskin att saker typ kvistar fastnar i impellern och drar runt så det börjar lukta bränd ved. Så att komma in enkelt är en fördel. Det smäller till rätt bra om man får in en tallkotte eller nåt sånt också. Men den har hållt och det gör förmodligen Makitan också. För min del är det dock skönt att ha en ren maskin i garaget och inte en som ser ut som en svinstia inuti, möglar och en massa annat mojs eller blästrar bilen med det som ligger kvar i maskinen när lacken ska torkas av.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Tack för era inputs. Efter att ha läst det ni skrivit och recensionerna så låter Makita DUB362 som det bästa alternativet. Nu ska jag försöka hitta ett bra pris på Dub362PT4 där det ingår dubbelladdare och 4 st batteriet. Duab hade bra pris på 4.600kr. Men tyvärr hade de gått ur sortimentet :(
 
T Ejmelie skrev:
Tack för era inputs. Efter att ha läst det ni skrivit och recensionerna så låter Makita DUB362 som det bästa alternativet. Nu ska jag försöka hitta ett bra pris på Dub362PT4 där det ingår dubbelladdare och 4 st batteriet. Duab hade bra pris på 4.600kr. Men tyvärr hade de gått ur sortimentet :(
Observera att det även finns en 18v-version (tar 1 batteri) som bara presterar en aningen sämre än DUB362:an. Den är även lite billigare, lättare och har bättre batteritid. DUB184 håller ca 10min per batteri där DUB362:an orkar runt 12min med två batterier. Finns en variant där man får med ett 5.0Ah batteri och snabbladdare för ca 2700:- (DUB184RT)

Från Makitas hemsida:
Makita DUB184:
0 - 18 000 min
Blåshastighet (max) 52,1 m/sec
Blåskraft 10,9 N
Max luftmängd 0 - 13,0 m³/min
Makita anger inte batteritiden, men enligt test ska den klara ca 10min på max med ett 5.0Ah batteri

Makita DUB362
Varvtal 11 400 - 21 500 min⁻¹
Blåshastighet (max) 54 m/sec
Blåskraft 3,7 / 5,6 / 7,8 / 9,8 / 11,6 / 14,4 N
Max luftmängd 13,4 m³/min
Kontinuerlig drift 18V / 5.0Ah 12 - 75 min

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Är sugen på en lövblås och råkade gott en DUB362 hos min syster som jag provkörde. Måste säga att jag är sjukt imponerad över blåset (läge 3) jämfört med vårt sladdanslutna Bosch så suger blev verkligen inte mindre. Men frågan är hur mycket sämre DUB184 är, har två 5,0 Ah batterier och ser inte roligt behovet av fler och med DUB362 så skulle båda ta slut samtidigt vilket gör att det lutar mot den mindre men jag är osäker. När hon som har råd? Den kommer främst att blåsa bort gräsklipp mm från stenläggningen. De tunga blöta lönnlöven brukar inte lövblåsarna gilla på hösten så där får vi fortsätter kratta.
 
T tpsoft skrev:
Är sugen på en lövblås och råkade gott en DUB362 hos min syster som jag provkörde. Måste säga att jag är sjukt imponerad över blåset (läge 3) jämfört med vårt sladdanslutna Bosch så suger blev verkligen inte mindre. Men frågan är hur mycket sämre DUB184 är, har två 5,0 Ah batterier och ser inte roligt behovet av fler och med DUB362 så skulle båda ta slut samtidigt vilket gör att det lutar mot den mindre men jag är osäker. När hon som har råd? Den kommer främst att blåsa bort gräsklipp mm från stenläggningen. De tunga blöta lönnlöven brukar inte lövblåsarna gilla på hösten så där får vi fortsätter kratta.
Efter att ha läst specen på DUB184 och posten ovan så verkar den vara en vinnare. Jag fattar inte hur den kan vara så pass nära i styrka på bara 18V men den lanserades visserligen ~3 år efter DUB362. Med den vetskapen är det svårt att rekommendera DUB362. Speciellt om man inte har en massa batterier och dubbelladdare.
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Efter att ha läst specen på DUB184 och posten ovan så verkar den vara en vinnare. Jag fattar inte hur den kan vara så pass nära i styrka på bara 18V men den lanserades visserligen ~3 år efter DUB362. Med den vetskapen är det svårt att rekommendera DUB362. Speciellt om man inte har en massa batterier och dubbelladdare.
Från screamin-daemon's inlägg:
DUB184 Blåskraft 10,9 N
DUB362 Blåskraft 14,4 N
32% högre kraft kan väl ändå inte räknas som "så pass nära"?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
T TCG skrev:
Från screamin-daemon's inlägg:
DUB184 Blåskraft 10,9 N
DUB362 Blåskraft 14,4 N
32% högre kraft kan väl ändå inte räknas som "så pass nära"?
Mja, mjo, samtidigt är det ingen större skillnad på dessa irl om man ska lita på videon ovan. Jag har en DUB362 och jag upplever inte skillnaden mellan 5:an och full kraft (11.6 vs 14.4N) som speciellt stor. Jag hade nog vald 184:an idag om jag skulle köpa en ny. Detta då den korta batteritiden på 362:an samt att det krävs två batterier är lite störande, speciellt om man bara har en laddare (jag har dock två).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.