Träffade Alsikebolaget idag. De ska under nästa vecka ha ett möte med Dalkia tillsammans med energirådgivaren i Uppsala (Jan Lemming) om prissättningen av fjärrvärmen. Det ska bli intressant att se vad resultatet av detta möte blir...
 
Signade ni på tomten idag?
Intressant att se vad mötet med Dalkia ger för resultat. Jag känner mig dock ytterst tveksam till att de överhuvudtaget kan komma ner till en prisnivå som gör det lönsamt att välja fjärrvärme. Dessutom är jag inte så sugen på att stödja en värmeleverantör som stödeldar med olja under vintern.
Det blir nog en vanlig FLVP för vår del, kombinerat med extra isolering i huset för att hålla nere energibehovet. Detta tyckte energirådgivaren var en god idé. Tänk om man kunde ta pengarna från inkopplingsavgiften och satsa på extra isolering istället? Det skulle definitivt vara en god gärning för miljön.
 
Är det någon som vet om planavgiften är inräknad i tomtpriset? Får inte tag i rätt personer idag...

/ Jocke
 
Hej på Er...

Ni som haft markentrepenörer med er ut till tomterna i etapp 2, hur har det gått? vad har det sagt och vad säger de om området i allmänhet?

De som jag haft där och som gjort markarbeten tidigare i Alsike säger att marken där är bra att bygga på i allmänhet....

Är det någon som hört nått om byggstartsdatumet?... Håller 15 augusti??
 
Om någon får för sig att göra en geoteknisk undersökning på sin tomt, så kan det vara en god idé att göra en gemensam upphandlig av detta. Kostnaden för undersökningen minskar avsevärt, då etableringen normalt sett står för en stor del av den totala kostnaden.
 
Jättebra idé sam. Detta är ju högintressant för de flesta av oss, och då är det ju lika bra att gå ihop om arbetet.
 
Varför skulle man behöva göra en sådan? Är inte markförhållandena rätt kända? Typ Morän och berg?
 
Sådärja - då har man skrivit på för tomten! Nästa vecka får man väl försöka köpa hus också! Hur långt har ni andra kommit?
 
Ska skriva på på tisdag.....
 
Skrev på för 1:498 igår. Har också skrivit på för Sjödalshus. Så nu är det ingen återvändo.

Snart är det inflytt ;-). Njaa...
 
Idag skrev vi på för Götenehus. Nu börjar det även för oss :)
 
Vi har skrivit på för Eksjöhus.... planerar att påbörja redan i augusti och flytta in i början av januari... i och för sig får man väl se hur det går med bygglov...

Hur går det för er... Nybyggnadskarta??.. Bygglovsansökan??.. Byggstart??... Inflyttning??
 
Hur tänkte ni göra då? Skall ni beställa huset innan ni fått bygglov? Har ni pratat med kommunen om den möjligheten. Vad jag förstår det som är risken att man inte får bygglov rätt liten...men det är ju alltid en risk.

Vi har precis beställt nybyggnadskarta, inte mer än så. Ni då?
 
Nybyggnadskarta beställd. Hustillverkaren har börjat rita på bygglovsritningen utifrån våra skisser så långt. Tidigare etappen så pratade man om 3 månader för bygglov, men i praktiken gick det mycket fortare. Efter bygglovet är beviljat så vill vår hustillverkare ha 18 veckor till leverans av husbyggsatsen och från att husbyggsatsen levereras ytterligare 18 veckor till inflytt.

Någon som nyligen varit ut och kikat hur vägbygget etc fortskrider?
 
Nä... vi räknar med att ha bygg och ev marklov innan augusti och då ganska direkt börja med markarbeten....

Husleveransen är beroende på när bygglovet går igenom då leveranstiden är 16 veckor....

Problemet just nu är att nybyggnadskartorna (som är en förutsättning för bygglovsansökan) inte kan levereras eller ritas då Roslagsvatten ligger efter med sin projektering.... Det är i alla fall vad husförsäljaren meddelat...

Annars verkar arbetet fortskrida.... pratade med en av sprängkillarna som sa att de ligger lite efter men borde vara ikapp om ett par veckor.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.