Pratade just med Telia och någon på Fast Mobilt bredband. 2.9 km till den basstation som hanterar förbindelsen (Gladö kvarn). Blev omkopplad till 3 instanser och hamnade till slut rätt efter 1 timme. I det fall man reklamerar tjänsten måste man ringa både till den enhet som hanterar fakturafrågor och en annan enhet för själva nedstängningen. Ska kolla med Telenor om de levererar 5G till mitt område...finns några master närmare än Telia's
 
N
I ivp skrev:
[bild]
så här såg det ut i början när jag hade 70-100Mbit/s

[bild]
Så här ser det ut nu, 3-30Mbit (ibland 11% packet loss), klippte lite hårt ser jag nu, men inga secondary cells

[bild]
Om jag trycker på den enda knappen som är aktiv i hela GUI:et (då jag inte har admin lösen) så fick jag tabellen ovan efter en go stund.

Du har fina värden när det gäller såväl RSSI (inte så viktigt när det gäller 4G) och RSRQ. RSRP och SINR bra även de. Det är alltså en cell med bra värden routern letar upp.
Om du vill hitta en annan mast är det riktantenner som gäller med största sannolikhet. Jag skrev ju tidigare att jag kör på en mast 9 km bort (den har 4G+) istället för den som ligger 1,5 km från mig. Utan riktantenner skulle routern garanterat låsa på den närmre masten.
Mätte precis nyss och fick 202,50 ner och 74,8 upp.
Från masten närmast skulle jag aldrig kunnat få mer än max runt 65 Mbit/s.
Alltså är avståndet inte alltid det avgörande för snabb och stabil uppkoppling utan bra antenner OCH kapaciteten på masten.
 
N
A Andy78 skrev:
Har nätbyggandet stannat av?
Vid slutet av 2023 kommer Telia att ha avvecklat sitt 3G-nät. Kapaciteten i 4G-nätet kommer att byggas ut liksom även 5G-nätet naturligtvis. 2G kommer att leva till 2025.
 
M LithenThomas skrev:
Kul att fler får upp ögonen för denna tjänst. Jag har själv skaffat fast bredband via mobilnätet och kört på detta i två månader nu, dock inte helt smärtfritt. Under dagtid kommer jag upp i 100Mbit men kvällar och speciellt helger så får jag nöja mig med 1Mbit eller 2...
Till saken. Jag gjorde ganska omgående en felanmälan, samtidigt kontaktade jag ekonomi på Telia och förklarade att jag kommer inte att betala någon faktura så länge det finns en felanmälan (punkt)
Telia hade inga invändningar mot detta.

Tiden går och efter cirkus en månad ringer en tekniker från Telia (tror inte det var Telia) En mycket trevlig man som hade koll på läget. Han sa direkt att den mast jag ligger uppkopplad mot är tidvis överbelastad. Nu ligger bollen hos mig och jag har möjlighet att reklamera tjänsten. Abonnemanget jag tog garanterar minst 30Mbit hela dygnet. Abonnemanget är på 12mån. Jag tror på denna teknik men jag är väl lite tidigt ute.

I skrivande stund. 2021-06-29 - 00:50 - 25.46Mbit/ner - 29.62Mbit/upp
Hur tog du kontakt med ekonomi på Telia? Mail, telefon? Känns som om man vll ha skriftligt på detta... att sitta i deras helvetes chat en enda minut till känns inte rimligt, då vaskar jag hellre de 4800:- som installationen gick på.
 
pacman42 pacman42 skrev:
mobilt bredbandbsåbär dock flaskhalsen oftast på radion, med fiber betydligt högre upp i nätet
Jag tillhör en av de lyckliga som kunde få Air2fibre och vi har gjort en del mätningar just av kapacitetsbehov. Vi är 15st som delar på en 1,2 Gbit/s radiolänk. Som mest har vi utnyttjat ung 350Mbit/s trots att flertalet jobbar hemma, har flera tonårsbarn osv.

Enligt mig är just kapacitetsbehovet kraftigt överreklamerat.
 
E EtherMan skrev:
Vanligaste flaskhalsen är alltid första knytpunkt, oavsett om det är en mobilmast eller det är en switch för ett område.
Med skillnaden att en sådan "flaskhals" sällan blir det i praktiken. Det är extremt få fall som "dålig hastighet" beror på trafikstockning i en switch nära fiberabonnenten. (Det är ofta inte en "switch" heller...)

Med radio är det annorlunda. Och dessutom så är inte alla master välförsedda med upplänk.

E EtherMan skrev:
När du väl nått operatörens nät är det mycket ovanligt med flaskhalsar eftersom hela nätet är BGP routrat och du kan då få din trafik omdirigerad till länkar som inte är överbelastade. Men första knytpunkt är alltid den svaga länken i det sammanhanget.
Jag önskar att det vore sant. Tvärtom så är det ofta flaskhalsar i operatörernas nät. De som levererar bandbredd till slutkund kan nämligen inte "peera". Dvs de kan inte byta trafik med andra leverantörer. De måste köpa sin bandbredd. Och det är dyrt.

Så det är ofta faktiskt så att operatörerna (särskilt de mindre) har flaskhalsar i just peering-punkterna; det är där det kostar pengar. (Det är därför som fildelning typiskt fungerar bra. Den trafiken stannar inom operatörens nät och kostar därför gratis).

Det vore faktiskt intressant för kunden att se hur peering/inköp av bandbredd ser ut för operatören. Det är en ganska viktig parameter som är svår att få grepp om för en enskild kund. (Nåja, idag med CDN-osv så har det för många blivit mindre viktigt; men då också ännu mera komplicerat för kunden att förstå hur tjänsteleveransen kommer att se ut.)


P.S. Och BGP har mycket lite med den här saken att göra. Du tänkte kanske på MPLS? Det möjliggör reservation av bandbredd m.m. i högre nät, men det hjälper som sagt inte om man inte betalat för tillräcklig peering.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det här borde de som skriver att fiber är onödigt i vad-den-jättelånga-tråden nu heter. Hoppas ni får till det men har inte läst så mycket bra om mobilt bredband så köpte fiber till torpet, cry once och slippa strul. Hoppas jag då A3 precis blev uppköpta av Bredband2 som jag inte läst så mycket gott om.
En smula OT, men kan trösta dig med att vi har Bredband2 sedan 3 år tillbaka. Betalar för 250 Mbit/s och får oftast över 300 Mbit/s både upp och ned. På klienterna via vår Meshrouter med WiFi (3 basstationer).
Har inte haft några som helst problem under tiden vi haft fibern, så du behöver nog inte vara orolig.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
R
L lat skrev:
Det finns rent tekniskt inget som säger att mobilt bredband skulle vara en dålig lösning.
Om operstörerna vill och har kunskap så fungerar det utmärkt.
Det finns rätt mycket "rent tekniskt" som gör mobilt bredband till en dålig lösning för "fast bredband".

Du menar att operatörerna kan men inte vill fixa problemen? Varför? Den operatör som eliminerar alla problem som vi bl.a. sett exempel på i denna tråd skulle ju ta alla kunder.

Så klart en retorisk fråga. De gör så klart så gott de kan men vissa saker är i praktiken inte lösbara och trådlös kommunikation kommer aldrig att få samma tillförlitlighet/stabilitet som en riktig fast förbindelse som exempelvis fiber.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag tillhör en av de lyckliga som kunde få Air2fibre och vi har gjort en del mätningar just av kapacitetsbehov. Vi är 15st som delar på en 1,2 Gbit/s radiolänk. Som mest har vi utnyttjat ung 350Mbit/s trots att flertalet jobbar hemma, har flera tonårsbarn osv.

Enligt mig är just kapacitetsbehovet kraftigt överreklamerat.
Kan inte alla få det? Jag har kollat på deras hemsida, men det står inte så mycket, tycker jag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De kan inte garantera någon bandbredd. Tekniken tillåter inte det. Så det är bara att reklamera.
När Open Infra drog igång fiberprojektet här ute (med grävning) så var telia extremt aktiva med att försöka sälja in bredband via mobilnätet. Man körde i sitt säljmaterial med "vi reserverar kapacitet åt dig i masten".

Som tur var kunde vi mota detta med information i de lokala fora som finns och mitt område har vi nu 95% anslutningsgrad på fibern.

Det lustiga är att man ska försöka sälja in denna produkt i områden där man vet att det är väldigt många sommarboenden. Vilket man kan misstänka är det som påverkar TS med.
 
K Kirre2 skrev:
Kan inte alla få det? Jag har kollat på deras hemsida, men det står inte så mycket, tycker jag.
Nej, det måste vara tillräckligt många (ung 25) för att det ska bli kostnadsmässigt ok.
Men kan så många, eller fler, ha fri sikt till en mast så är det en utmärkt lösning.
Hög hastighet (+100/+100) och stabilt, vår 2-3 avbrott under 6 års tid beror på avgrävda fibet högre upp i kedjan .
 
R RoAd skrev:
Du menar att operatörerna kan men inte vill fixa problemen
Kanske för att det krävs lite mer av utrustningen i båda ändar? Vilket kostar.
Modemet hos kunden ska ha externa riktantenner och kunna låsa på cellId, basstationen ska kunna prioritera "prioriterade kunder", men mycket mer borde inte behövas.
Jo förstås att man tagit höjd i kapaciteten på masten så att den räcker till utlovade leveranser.
 
R
L lat skrev:
Kanske för att det krävs lite mer av utrustningen i båda ändar? Vilket kostar.
Modemet hos kunden ska ha externa riktantenner och kunna låsa på cellId, basstationen ska kunna prioritera "prioriterade kunder", men mycket mer borde inte behövas.
Jo förstås att man tagit höjd i kapaciteten på masten så att den räcker till utlovade leveranser.
Visst, slänger man pengar på det så går förstås en del av de nuvarande problemen att lösa. Men de driver ju trots allt affärsverksamhet och kunderna lär inte vara intresserade av att betala för en egen, dedikerad, basstation. Vi pratar ju trots allt i flera fall om kunder som var för snåla för att dra in fiber :)

Men sedan finns det ju de rent fysiska problemen också. Att det helt enkelt finns begränsat utrymme i luften och att signalen kan störas på olika sätt.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
R RoAd skrev:
pratar ju trots allt i flera fall om kunder som var för snåla för att dra in fiber
Åh, en annan människa som tror att världen utanför fjollträsk & dess motsvarigheter ser likadan ut som där!

Ja, det finns en begränsning i luften, men de basstationer vi pratar om är oftast inte de med flest användare och ingen eftersträvar fiberfart utan är helt nöjda med 50-100Mbit/s om det bara är stabilt. Och det blir det med externa riktantenner och låsning på madt/cellId.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I ivp skrev:
Hej,

Funderar på att bestrida fakturan från Telia jag fått för installation av "fast bredband via mobilnätet". Tjänsten håller inte vad de lovat, de verkar inte ha någon teknisk lösning för att installationen ska koppla upp sig mot rätt mast/cell. När det är uppkopplat mot rätt mast så funkar det klockrent (70-100Mbit/s) men nu har den för andra gången sen installation kopplat upp sig mot fel cell och prestandan är bedrövlig, 2-3Mbit igår, gjorde ett vanligt ping test, 11% packet loss. Jag har precis skapat är ett support ärende mot Telia.

Frågan är enl rubrik, är det lönt att bestrida eller betala under protest?
Vad är är skillnaden?
Hamnar jag i någon bättre position om jag gör detta?

ps, vad jag helst vill är att behålla tjänsten men att den funkar bra. Men om det visar sig att de inte kan/tänker göra något så känns det ju enklare om jag inte betalat något, kontra att försöka få tillbaka pengar från Telia.

/Ivar
Kolla med telekområdgivarna.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.