Spenzer Spenzer skrev:
Väcker en ovanligt lång tråd till liv igen.
Tre dagar innan jag läste denna tråd satte la jag asfaboard i trossbotten på mitt 170 mm regelverk. La dit 170 mm rockwool stenull. Nu i slutet av juni har luftfuktigheten varit runt 75% här i södra Sverige.

Mitt dilemma är att jag tycker asfaboarden säckar lite när jag tittar under min lecablocksgrund. Kommer asfaboarden verkligen orka hålla uppe isoleringen i 25 år eller är risken att min trossbotten ramlar ur och ett stort jobb återstår med att såga upp golvspån och göra om jobbet???

Asfaboarden vilar på 30 mm utskjutande planka på vardera sidan om golvregeln.
Bara 12mm asfa är inte godkänt egentligen.
Ska vara något som bär på tvären också. Men det finns massor av hus från 50talet och framåt som har det och det verkar i 99% av fallen bara bli lite häng och sen händer inget mer.
Kan du inte krypa under och sätta lite tvärbitar?
 
Min far byggde ut huset 1973 med asfabord i trossbotten.
Nån gång på 80 talet fick han spika glespanel under, då hängde boarden som hängmattor.
Så det kanske är bäst att spika dit den redan nu. Man får ju sala på motsvarande brädan som borden hänger på idag.
 
  • Gilla
Spenzer och 1 till
  • Laddar…
Mina föräldrar hade asfaboard som trossbottenskiva ihop med kutterspån som isolering. Skivorna sackade men det höll ihop tack vare tillräckligt låg fuktnivå. Jag rekommenderar istället trossbottenskiva oljehärdad som är betydligt stabilare. Jag har använt den till en friggebod på landet med plintgrund. Nu 8 år senare så ser jag att den funkar som tänkt utan att den sackar.
Exempel:
https://www.bauhaus.se/trossbottenboard-oljehardad#go-to-description
 
  • Gilla
Spenzer
  • Laddar…
D DACKE skrev:
Hej

Vid byggsamrådet tyckte handläggaren att jag skulle använda frigolit/cellplast. Det skulle vara det bästa i fuktavseende. Det hängs även upp med cellplast för att inte exponera trä mot krypgrunden.

Någon med erfarenhet?
Jag skulle inte använda frigolit annat än under jord eller betongplatta. Brandrisk (tänk på Grenfell Tower) och risk för kemikalieemissioner. För blindbotten skulle jag överväga cementbaserade skivor, men de kan vara svåra att på tag på till rimlig kostnad.
 
Tack för alla svar!

Dagens arbete hittills har varit att lyfta ut all golvisolering, ta upp asfaboarden, såga till glel och lagt dessa på tvären tätt mellan golvreglar, tillbaka med asfaboarden, ner med isoleringen och allt detta i typ 28 graders värme. Puh...

Lite vila och nu ut igen för att lägga golvspån!!
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du får en styrkeklapp på axeln från mig.

Men tillfredställelsen när man ser bakåt på det man gjort är skön.
Och så är du värd hur mycket glass du vill ikväll, eller hur! :)
 
Hmm. har fått för mig om att sätta Isodränskivor med stödbrädor under bottenbjälklaget. ventilerad krypgrund på natursten. Hus från 1912 dvs inga std 60 cm någonstans..
Sedan fylla med lösull eller leca på det mellan bjälkarna. antar att det inte är tillräckligt lufttätt. men hör gärna era tankar om detta.
Isodrän själva har inte det förslaget vad jag googlat mig till. De vill göra varmgrund bara ..
 
Träulit kan kanske vara ett alternativ.
 
A Adam skrev:
Hej!

Vad ska man välja som blindbotten?
Det gäller golvkonstuktionen.


1-underspikat asfa
2-asfa i fack/enklast att göra
3-vindpapp+råspånt i fack?

Jag tror att det är så det heter.
OM man ska lägga asfa eller råspånt i fack. ska man spika bärläkten på sidorna eller en impregnerat bräda underifrån?
Byggmax har tidvis haft blindbottenskivor av ngt Mineritliknande material. Har inte provat men det tilltalar mig.
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Mikael_L
Bondrnesn Bondrnesn skrev:
Hmm. har fått för mig om att sätta Isodränskivor med stödbrädor under bottenbjälklaget. ventilerad krypgrund på natursten. Hus från 1912 dvs inga std 60 cm någonstans..
Sedan fylla med lösull eller leca på det mellan bjälkarna. antar att det inte är tillräckligt lufttätt. men hör gärna era tankar om detta.
Isodrän själva har inte det förslaget vad jag googlat mig till. De vill göra varmgrund bara ..
Nackdelen kan kanske vara att möss och annat från djurriket har det lättare att gnaga sig genom.
 
F FGLIN skrev:
Byggmax har tidvis haft blindbottenskivor av ngt Mineritliknande material. Har inte provat men det tilltalar mig.
Jag har använt byggmax mineraliska blindbottenskivor. De var enkla att hantera och såga till med en vanlig såg (som förvisso blev slö). De har funnits i två sorter, en som liknar minerit och är grå, samt en rödaktig version. Jag har använt den som liknar minerit, men jag tror den röda är lika bra.

Kostade ca 50:-/skiva för 60x120 cm.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Mina föräldrar hade asfaboard som trossbottenskiva ihop med kutterspån som isolering. Skivorna sackade men det höll ihop tack vare tillräckligt låg fuktnivå. Jag rekommenderar istället trossbottenskiva oljehärdad som är betydligt stabilare. Jag har använt den till en friggebod på landet med plintgrund. Nu 8 år senare så ser jag att den funkar som tänkt utan att den sackar.
Exempel:
[länk]
Instämmer, jag satte oljehärdad board i min krypgrund för 7 år sedan och den sitter bra och håller formen. Lättare att hantera än minerit. Pris vet jag inte om det skiljer något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.