Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]
Jag vill se hur man bäst bygger nivåer i trädgården o typ murar o hur man bäst gör för att det inte ska släppa o rasa/glida iväg o så om ni förstår hur jag menar

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
Jag hade gärna sett en omfattande artikel om att bygga staket och grindar i alla möjliga olika former och tekniker!

Det vore också mycket intressant att få tips om hur man moderniserar, piffar upp och bygger om ett klassiskt åldrande inglasat uterum som börjar bli lite till åren.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Skulle älska att se mer om lättskötta perenner och vackra buskar som någon med icke-gröna fingrar inte lyckas avliva

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
Jag skulle gärna vilja se flera artiklar i serien om förbjudna medel mot ogräs och mossa. Vilka medel som försvinner och vilka nya som ersätter dem. Det verkar som om vissa medel redan är på väg ut, men få på väg in. Skulle så klart vara intressant med ett test av de olika medlen som finns på marknaden nästa år, om det går att genomföra.
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Maria T
Skulle gärna se problemlösningstips såsom Hur bli av med myror i rabatten, Varför trivs inte mitt citronträd, Vad kan jag göra för att jordförbättra jord med lågt pH, Vilka växter trivs i full sol/full skugga, När ska jag beskära scherminen och Hur blir jag av med askens alla rotskott (ej roundup och dylikt).

Sen är det alltid roligt och inspirerande med projekt som blir klara på en dag eller två som odlingslådor, pelargontrappa (heter det så? en slags trappa avsedd för att ställa krukor på menar jag), vattenblänk, betonggjutning, fågel- och insektsfrämjande saker.

Till sist givetvis tips om vad som är odlingsvärt i växthus, pallkrage och på friland samt tips på vackra växter bara till lyst.
 
Det vore intressant med lite experthjälp vad man kan göra med följande:
- Rådjur som har min trädgård som foderplats. De äter det mesta - typ alla rosenknoppar, vinbärsbuskar, pioner mm mm.
- Fåglar, främst koltrast, som äter alla bär och druvor vi odlar.
- Kaniner som rensar det som rådjuren inte tar.
- Mördarsniglar som tar grönsakerna.
Ett reportage om hur man asfalterar hela trädgården kanske?
 
Skulle gärna vilja läsa mer om bygge av lekplats/lekstuga och hur man bäst kan ”framtidssäkra” detta. T.ex. har vi precis blivit med hus och jag har funderat på klätterställning som också skulle kunna tjänstgöra som en del av ett utegym, och samma sak när det gäller lekstuga som också har en begränsad livslängd - hur ska jag tänka för att kanske en vacker dag smidigt kunna omvandla lekstugeområdet till en uteplats eller hammockgrund?
 
Jag skulle gärna vilja lära mig mer om olika jordsorter och vilken näring som rekommenderas till träd, plantor och grönsaker.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Jag tycker det hade varit intressant att få läsa tips om hur en trädgårdsarkitekt tänker när den ritar trädgårdar, tips på enkla grejor man kan tänka på osv.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
Eftersom det finns många experter här tycker jag ofta diskussionerna hamnar på en nivå som går över huvudet på oss trädgårds-idioter.
Vilket ju är helt naturligt eftersom det är främst de intresserade som söker sig till ämnena och intresse => kunskap.
Men med tanke på detta skulle jag önska en serie artiklar som går tillbaka till början ordentligt och tar upp allt från omplantering av en blomma i en kruka i köksfönstret och hur man tar hand om den, till hur man får den nya rosenbusken, gräsmattan, fruktträdet mm att klara sig. Och allt detta skrivet med förutsättningen att den som läser är i nivån ”vad är fram och bak på sekatören”.
 
Ett stort test av trädgårdslekar och regler.

hur man kan bygga egna lekar osv.
T.ex
Steggolf
Tikitoss
Sånna här rispåsar man ska träffa i ett hål
Mölky
Bandygolf med skumboll.

starta en tråd för att hitta alla bästa och gör en artikel!


Trädgårdsspel med rispåsar för 'Tikitoss', två träplattor med kryss och ringar på gräsmatta. Person som spelar Tikitoss vid stranden, siktar på att träffa en krok med en ring fäst vid ett snöre. Trädgårdslek Tikitoss med bollar hängande i en ram för att träffa horisontella pinnar.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]vill gärna vinna en busksax till min häck på campingen i Grebbestad. Eller en grässax skulle också vara välkommet.För övrigt läser jag ALLT som ni publicerar!

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]jag skulle vilja ha tips på hur man fixar till radhustäppa fram och baksida med enkla medel.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

[bild]

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
Hello! Har slänter/ backig tomt! Råd om vad man kan plantera, mura och stensätta på en sådan yta. Med soliga hälsningar Heidi
 
Anvisningar och kunskap hur man samlar regnvatten, och hur man filtrerar, renar och förvarar det när vattentillgången är osäker. / Sturestep
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.