KristinaRT
tensiden tensiden skrev:
Började som en diskussion om det var någon pump eller fläkt som stod och surrade och gjort så ett tag. Slutade med att jag stod med vatten över fötterna nere i krypgrunden och såg hur det sprutade vatten från inkommande ledning.

Behöver inte längre fundera på vad som skall hittas på imorgon.


Lärdomen att ta med sig är: om någonting verkar lite udda i huset, sluta inte leta efter källan förrän den är hittad. Det här hade mycket väl kunnat gå oupptäckt tills månadsskiftet när jag brukar läsa av mätarna och föra in siffrorna i anteckningsboken på klassiskt gubbmanér.
Påminner om den gången jag kom hem från träningen på kvällen och såg en tunn rännil vatten som tycktes komma från ett skåp där huvudkranen till vattnet sitter. Slutade med vatten upptappat i hinkar och akutsamtal till kommungubbe för att få vattnet avstängt i gatan. I vårt fall var det vattenläcka precis innan kranen, mao hade det börjat spruta kunde vi inte stängt av det själv och huset hade vattenfyllts innan kommungubben hann komma ut och stänga i gatan….
 
  • Wow
FredrikR
  • Laddar…
Takprojekt dag 4/5 - inte mycket nytt

Hus sett ovanifrån med halvt avlägsnat tak och nya takreglar på plats, byggmaterial spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projektet fortlöper, vi har fått ett antal av de nya takreglarna på plats och rivet det mesta som ska rivas. Nu ska det bara byggas upp igen... Inte så mycket bilder att visa just nu...

Tak under renovering med nya takreglar delvis på plats och gamla material rivet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Började som en diskussion om det var någon pump eller fläkt som stod och surrade och gjort så ett tag. Slutade med att jag stod med vatten över fötterna nere i krypgrunden och såg hur det sprutade vatten från inkommande ledning.

Behöver inte längre fundera på vad som skall hittas på imorgon.


Lärdomen att ta med sig är: om någonting verkar lite udda i huset, sluta inte leta efter källan förrän den är hittad. Det här hade mycket väl kunnat gå oupptäckt tills månadsskiftet när jag brukar läsa av mätarna och föra in siffrorna i anteckningsboken på klassiskt gubbmanér.
KristinaRT KristinaRT skrev:
Påminner om den gången jag kom hem från träningen på kvällen och såg en tunn rännil vatten som tycktes komma från ett skåp där huvudkranen till vattnet sitter. Slutade med vatten upptappat i hinkar och akutsamtal till kommungubbe för att få vattnet avstängt i gatan. I vårt fall var det vattenläcka precis innan kranen, mao hade det börjat spruta kunde vi inte stängt av det själv och huset hade vattenfyllts innan kommungubben hann komma ut och stänga i gatan….
Argh! Vatten är sjukt läskigt för en husägare. Jag har en blandare i garaget som har varit krånglig ett tag (rörmokaren fixade den precis igår) och som ibland står och droppar efter att man tror man lyckats stänga den, och ibland inte. Vissa nätter har jag vaknat och inbillat mig att jag hört något susande och inte kunnat somna förrän jag gått och kikat i garaget, som på gammalt sätt ligger inne i huset. I min fantasi ser jag en blandare som på något spektakulärt sätt fallerat brutalt kring vilken kaskader av vatten forsar längs väggar och golv. Sedan kommer jag in i garaget, konstaterar att den inte droppar, och att allt är tyst och torrt och att ja, cirkulationspumpen till radiatorerna är det som svagt susade och sedan kan jag inte sova. Är kranen till diskmaskinen öppen? (Ja, alldeles säkert. Vem stänger av den?) Är det i natt som en slang plötsligt exploderar och vattenfyller ovanvåningen? Bäst att stänga av den också. puh
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Argh! Vatten är sjukt läskigt för en husägare. Jag har en blandare i garaget som har varit krånglig ett tag (rörmokaren fixade den precis igår) och som ibland står och droppar efter att man tror man lyckats stänga den, och ibland inte. Vissa nätter har jag vaknat och inbillat mig att jag hört något susande och inte kunnat somna förrän jag gått och kikat i garaget, som på gammalt sätt ligger inne i huset. I min fantasi ser jag en blandare som på något spektakulärt sätt fallerat brutalt kring vilken kaskader av vatten forsar längs väggar och golv. Sedan kommer jag in i garaget, konstaterar att den inte droppar, och att allt är tyst och torrt och att ja, cirkulationspumpen till radiatorerna är det som svagt susade och sedan kan jag inte sova. Är kranen till diskmaskinen öppen? (Ja, alldeles säkert. Vem stänger av den?) Är det i natt som en slang plötsligt exploderar och vattenfyller ovanvåningen? Bäst att stänga av den också. puh
Håller med dig.. vatten är läskigt så här dricks det bara med alkohol.
Grannen kom springande en gång när kopplingen på min trädgårds slang hoppat isär. Själv hörde jag bara ett konstigt ljud men tänkte inte mer på det.
Han själv glömde stänga av gräsmatte vattningen en kväll. Jag märkte det och tänkte meddela dem men däckade av i soffan innan så den stod på hela natten. Det blev väldigt välvattnat.
 
  • Wow
halper
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Målat vindskivor och takfotsbrädor röda och bytt till röd plåt istället för svart. Nu väntar vi på fönster, dörr och rännor. Bygghandeln hade råkat tappa en pall på våra beställda rännor så det blev till att beställa igen för dom.
[bild] [bild]
Hur effektiv är din kap o ger såg? Den verkar vara av typen som inte låter i varje fall! :rofl:
 
  • Haha
Gimp
  • Laddar…
Midsommarsnickeri idag. Nu blir det insida stuga äntligen.
Nybyggd vit stuga med ett fönster, som står på fundamentsstenar omgiven av skog och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crillux och 6 till
  • Laddar…
Inte idag men timmarna innan vi skulle åka på Midsommarfirande kom röris och plockade ut min gamla värmepump.
Nu ska jag riva ner spånskivorna, slipa och putsa väggarna innan målning. Sen ska det plockas bort lite klinkers, gjuta en större klack och sen lägga klinkers på det.
Efter sommaren kommer de och borrar för bergvärme... (y)

Tom utrymme där en gammal värmepump tagits bort, med synliga rör och elledningar, samt grundplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Takprojekt - dag 6 - Samma samma, fast med lite nattligt regn

Inte idag, men dagen innan midsommar. Det var en god idé att täcka taket med presenning, även om det var osannolikt att det skulle regna. Det regnade. Men taket var torrt och det var uppehåll under dagen.

I grunden har vi jobbat vidare med samma sak, få upp nya reglar och det lite trixiga projektet med att förbereda för köksfläkten. Några fler turer till bygghandeln och diverse inköp hanns det också med.

Översikt av ett hus under takrenovering täckt med presenning, byggmaterial och ställningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa dag är midsommar och det fick bli en vilodag.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Blev stopp i avloppet och upptäckte det genom att det rann vatten ut från lilltoan i källaren ut på golvet i hallen utanför.
Det komme upp genom golvbrunnen i duschen , genom toan samt ut mellan toan och avloppsröret.

Ringde och kollade var jour-spolbil skulle kosta.
ca 5-6000 pga midsommarhelg.

Hade 1 flaska yes och 8m rör/avloppsspolslang till hötryckstvätten hemma, så klart att man vill se om man kan spara dessa 6tusen till nått annat.

Stängde av vattnet till toaletten, skruvade loss toan.
Kokade upp 5L vatten .... ned med 1/2 flaskan yes i de 5L kokande vattnet.
Ned med vattnet i avloppet och vänta 1 timme till dess det sjunkit ned en bra bit.
Koppla in högtycken till varmvattnet.
Ned med spolslangen i avloppet och kör på med högtycken efter ca 3m tog det stopp.
Och fyllde upp avloppsröret så att det nästan började rinna över igen.
Vänta 30min kör lite medhögtycken men kommer ingen stans.
ut med spool slangen , koka upp 5L vatten till, ned med andra halva flaskan yes och ned med det i avloppet.
vänta 45min.
Ned med spolslangen igen stopp efter ca 3m igen ... men nu började vattnet rinna igenom lite snabbare och fyllde inte upp avloppet direkt. "jucka" spolslangen fram och tillbaka med högtycket på.
efter ca 10min var avloppet fullt igen.
vänta 30min igen.
Ny omgång med högtrycken & spolslangen & "juckande"... nu kom jag ca 5m innan det tog stopp igen. WTF?!
Men vattnet rinner utan så pass att det går inte fylla avloppet nu.
Kör slangen fram och tillbaka dessa 5m för att spola rent så gott det går och 2:a gången så tar det inte stopp på 5m. Nice!
kör ned spolslangen så långt det går ( 8m ) och fram och tillbaka några gånger för sakens skull.
Kokar upp ytterligare 5L men har igen yes kvar nu... hittade en flaska såpa istället.
ned med 1/2 flaskan & de 5L kokande vattnet.
Börjar torka upp på golvet och plötsligt hörs värsta glurget från avloppet.
Tror det var proppen som åke ut i kommunes huvudavloppstam.
Började lukta ganska mycket mer
troka snabbt upp vatten och gegga från golvet och tillbaka med toastolen.
In med den portabla luftavfuktaren (som normalt står i tvättstugan då jag inte har torktumlare)

Så ... 4timmars jobb och man sparat 6tusen. Inte fy skam.
 
  • Gilla
  • Älska
Lopex och 18 till
  • Laddar…
Ja, om du kunde spara pengar i sådan takt en längre stund hade det blivit en kvarts miljon i månaden efter skatt :D
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Dag 7 - dagen efter midsommar

Vi kom inte riktigt igång lika tidigt som vi har gjort de andra dagarna, däremot körde vi faktiskt på ganska sent. Inte direkt så mycket bilder, men alla nya reglarna är på plats, den extra distansen som ska vara under taket med pannor är till stor del monterad och vi provade att sätta dit råspont.

Hus under renovering med nyinstallerade takreglar och provisoriskt regnskydd över råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter sedvanligt regnskydd avslutade vi midsommardagens arbete.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ett stycke golv

Delvis färdigbyggt trätrallgolv bredvid en husvägg med synliga grundbalkar och stenunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Förbättrade utsikten från uteplatsen.
I och med centralbytet inomhus i våras så kopplades den gamla matningen till snickarboden bort.
Idag föll andan på och den vackra plastdosan plockades bort.

Före:
En gammal vit plastdosa monterad på ett rött trästaket med ledningar och ett hål i grundmuren synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Del av en vägg med träpaneler ovanför en grund av puts, med synligt hål i väggen där en dosa tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Målat om kökstaket
Nymålat vitt träbjälklag i kök med stege, skyddspapper på golv och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Tapetserat första väggen i trappen.
 
  • Ny tapet med gröna bladmotiv på en vägg i en trappa med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.