Sillen måste ha varit besk om ni orkar gaffla felaktiga frågor och om spänningsprovare är fel namn. Det är ju midsommar! Det är ett quiz som de allra flesta klarar av, även de som inte hänger på elforumet. Hur kan ni klaga på Marlén för att quizet är "felaktigt" - det är total avsaknad av takt och ton.

Någon kanske kan visa upp var dessa två begrepp spänningsprovare och spänningsdetektor finns definierade. Jag håller dock med om att det är bra om vi håller isär dem. Men den engelskspråkiga standarden använder ordet voltage detector för det vi vanligen kallar spänningsprovare.
 
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Det är inte konstigt att man vill att det redaktionella innehållet är korrekt. När det dessutom efterfrågas en diskussion är det väl fullt naturligt att ta upp fel i frågorna.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Normalt tänker en ju kanske på likström här, sen finns ju även kondensatorbatterier avsedda för växelström. Men känns något långsökt, å andra sidan var det nog ingen som hade fel på den..
Inte så många?!? Det är över 20% som svarat fel det är ändå en hel del....
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Så länge du inte belastar det finns det ingen ström i batteriet alls.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 254 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Det föll på det där med Farad, men jag skulle knappast kalla mig själv för kunnig inom det elektriska utan mest allmänbildad :giggle: kommer inte göra värre saker än att byta stickkontakt på en gammal lampa, att jorda e(l)ländet lämnar jag till expertisen.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 509 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Det här känndes som ett rätt enkelt quiz.
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 263 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"


Fråga 6 va knepig
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 515 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Kommer behörighetsbeviset hem i brevlådan eller hur funkar det?
 
  • Haha
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 620 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 341 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 673 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 421 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 833 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 451 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.