Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 166 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Fråga fem är egentligen inget av alternativen rätt, det är en spänningsdetektor som visas på bilden.
https://www.fluke.com/sv-se/produkt/elektrisk-testning/grundlaggande-testare/fluke-2ac

En spänningsprovare har två mätprober som man måste ha fysisk kontakt med ledarna med, tex följande
https://www.fluke.com/sv-se/produkt...rundlaggande-testare/fluke-t90-t110-t130-t150
En spänningsprovare ska fungera utan eget internt batteri.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 170 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
Tackar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 166 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Fråga fem är egentligen inget av alternativen rätt, det är en spänningsdetektor som visas på bilden.
[länk]

En spänningsprovare har två mätprober som man måste ha fysisk kontakt med ledarna med, tex följande
[länk]
En spänningsprovare ska fungera utan eget internt batteri.
Jag håller med om att frågan inte är bra. Men varför ska den funka utan batteri?
 
E
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 180 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Ja, detta är ok. Förvånar mig lite att Bo tror att en spänningsindikator typ Phasen är en spänningsprovare, ungefär som att försöka pumpa bildäcken med en cykelpump.

Men ska inte vara negativ här, bra jobbat dessa quiz är bra och folk lägger ner tid för att få till dem. (y)
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 181 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"

Gjorde om testet med frågejusteringen… nyfiken som man är :) Det var bara sista frågan som ändrades plus klargörande av vissa svarsalternativ, bra justeringar.
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 184 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 46 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
:oops:
 
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om att frågan inte är bra. Men varför ska den funka utan batteri?
Om spänningsprovaren har internt batteri för att påvisa att det är spänning på ledarna man mäter på så kan det fallera om tex batteriet är dåligt. Man kan få skumma mätvärden när batteriet är dåligt.

En spänningsprovare utan batteri är säkrare på att påvisa om det är spänning i ledarna, främst om man innan & efter mätning på objektet mäter på ett objekt som är spänningssatt å på så sätt verifierar att spänningsprovaren fungerar.
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 195 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om spänningsprovaren har internt batteri för att påvisa att det är spänning på ledarna man mäter på så kan det fallera om tex batteriet är dåligt. Man kan få skumma mätvärden när batteriet är dåligt.

En spänningsprovare utan batteri är säkrare på att påvisa om det är spänning i ledarna, främst om man innan & efter mätning på objektet mäter på ett objekt som är spänningssatt å på så sätt verifierar att spänningsprovaren fungerar.
Man kan bygga batteridrivna instrument som inte visar fel också. Seriösa instrument lägger ner innan de mäter fel.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Man kan bygga batteridrivna instrument som inte visar fel också. Seriösa instrument lägger ner innan de mäter fel.
Någon slags missförstånd här.
Instrumentet har batteri.
Och kan påvisa spänning med eller utan detta.

Oavsett vad är det vettigt att funktionstesta spänningsprovaren efteråt.
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 208 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
 
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 216 andra personer som har gjort quizet "Vad kan du om el?"
Oj, inte så svårt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.