Krilleman Krilleman skrev:
Det jag menade är att så fort jag yppat minsta negativitet MOT relining på byggahus så har många vurmat om dess förträfflighet.

Relining har allt för ofta förespråkats som framtidens renoveringar. Både för tappvatten! och avlopp.

Jag har alltid sagt att det är bäst att bekosta hela stambytet direkt med nya rör/brunnar både för avlopp, värme och vatten. Att följa aktuella föreskrifter blir en dans på rosor. Aldrig har det varit ett ett kompetent val att använda relining i vanliga bostäder just med största fokus på golvbrunnar och vattensäkerhet.

Och nu när vi har facit hur "riktiga stambyten" med relining utförts. Var är förespråkarna nu?

För som denna golbrunn ser ut är helt knasigt.
Förespråkarna för reliningens förträfflighet får gärna kommentera detta faktumet!

Jag väntar fortfarande på positiva kommentarer från förespråkarna att relining är framtiden i denna tråden! :cool: :thinking::cool::thinking:
Det låter som du haft heta diskussioner kring relining på detta forum. :rofl:
Det finns vissa situationer när relining kan vara befogat. Det här är inte en av dom.
Ts skrev att han skulle få 25k om brunnen var av gjutjärn och den byts i samband med renovering. Man blir ju genast lite nyfiken på om inte alla stammar i badrummet borde bytas fram till föreningens stående stam.
Verkar ganska korkat av föreningen att betala ut 25k för brunnen om gamla liggande stammar lämnas kvar.

Men dom kanske litar på reliningen.:rofl:
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du haft heta diskussioner kring relining på detta forum. :rofl:
Det finns vissa situationer när relining kan vara befogat. Det här är inte en av dom.
Ts skrev att han skulle få 25k om brunnen var av gjutjärn och den byts i samband med renovering. Man blir ju genast lite nyfiken på om inte alla stammar i badrummet borde bytas fram till föreningens stående stam.
Verkar ganska korkat av föreningen att betala ut 25k för brunnen om gamla liggande stammar lämnas kvar.

Men dom kanske litar på reliningen.:rofl:
De talar så glatt om reliningen, så det tror jag :rofl:..
De vill inte byta stammar på ett bra tag verkar det som!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Det mest intressanta i denna frågan är ju hur tätskiktet utfördes 2013/2014 mot gjutjärnsbrunnen...

Och det vet vi ju alla svaret på det tråkigt nog:
Felaktigt.
Om jag förstår Ts rätt så badrummet kanske renoverat på 80-talet. Har jag missat något?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om jag förstår Ts rätt så badrummet kanske renoverat på 80-talet. Har jag missat något?
Jag tror att de la kakel på kakel under ca 80-talet. Golvet är upphöjt och kaklet ser supertjockt ut på sidorna. Det är kakel halvvägs upp på väggarna.

Relining utfört ca 2013-2014.

Bilder så ni förstår lite hur det ser ut. Ursäkta stöket!
 
  • Badrum med tjocka kakelskikt på golvet och sidorna, vita kaklade väggar upp till halva höjden och inredningsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand pekar på tjockt kakellager på vägg med kakel halvvägs upp, indikation på relining och renovering från 80-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsinteriör med upphöjt kakelgolv, vita väggar, toalett och badrumsinredning, diverse städprodukter på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och detta är hur kaklet vid duschen ser ut nu :rolleyes:
 
  • Vit kakelvägg vid dusch med sprickor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som du haft heta diskussioner kring relining på detta forum. :rofl:
Det finns vissa situationer när relining kan vara befogat. Det här är inte en av dom.
Ts skrev att han skulle få 25k om brunnen var av gjutjärn och den byts i samband med renovering. Man blir ju genast lite nyfiken på om inte alla stammar i badrummet borde bytas fram till föreningens stående stam.
Verkar ganska korkat av föreningen att betala ut 25k för brunnen om gamla liggande stammar lämnas kvar.

Men dom kanske litar på reliningen.
Absolut har jag nämnt tillfällen då relining är ett kompetent alternativ. Likt hissschakt och skyddsrum. Där finns det inte ekonomiska alternativ att bila upp bottenplattan eller liknande för att lägga nya plaströr/brunnar.

I dessa fall är relining det absolut bästa alternativet.
Men i ett fall som detta med en lägenhet är ruskigt tokigt! Dessutom att föra potensiella köpare bakom ljuset är ännu värre. Men det försigår dagligen med kreativa ordval av olika slag.

Det som är helt fel är att kalla relining av avlopp "stambyte på riktigt" (vilket vissa bolag hävdade i ett tidiigt skede när relining var nytt) och så byter man inte ens brunnarna. Likt TS har råkat på med en gammal relining 2013/2014.

Katastrof.
 
Redigerat:
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Krilleman
M Marija92 skrev:
Jag tror att de la kakel på kakel under ca 80-talet. Golvet är upphöjt och kaklet ser supertjockt ut på sidorna. Det är kakel halvvägs upp på väggarna.

Relining utfört ca 2013-2014.
Jag sätter en öl på att i bostadsannonsen för denna bostadsrätt vräkte mäklaren ur sig fina ord som "stambytt fastighet" tillsammans med förstärkningen "tillfälle att köpa" :thumbdown:
 
Nä, de skrev faktiskt 50-tals lgh i originalskick, renoveringsobjekt osv + relining utförd år xxxx. Men mäklaren övertygade min morsa att det är bättre än stambyte. :crysmile:

Detta var första gången jag köpte lgh och hade inte koll på något tyvärr.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M Marija92 skrev:
De talar så glatt om reliningen, så det tror jag :rofl:..
De vill inte byta stammar på ett bra tag verkar det som!
Det här är faktiskt inga lätta frågor när det gäler gjutjärnsrör. Man brukar prata om rör innan och efter kriget. Dom innan hade tjockare gods än dom efter kriget.

När det gäller relining finns många åsikter. Min åsikt är solklar. Eftersom man oftast bara får 10 års garanti är det slöseri med pengar. Det blir för mig lite som att man bara skjuter upp ett kommande problem. Det är sällan lönsamt i längden.

Om många badrum i din förening ser ut som ditt och är renoverat på 80 talet så borde vattenskadorna redan ha börjat komma. En vattenskada kostar stora pengar för en Brf. Oftast ligger självrisken på 2 Pbb om det är en tätskiktskada för en Brf.

Ett stambyte i tid är ofta väl investerade pengar.
 
Vet att i en brf jag bodde i tidigare relinade de köksavloppen men gjorde stambyte i badrum, 10år senare fick de iallafall byta köksavloppen...
Med ny etablering, nytt byggstök...

Man byter det som är dåligt det är det långsiktigt bästa.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det här är faktiskt inga lätta frågor när det gäler gjutjärnsrör. Man brukar prata om rör innan och efter kriget. Dom innan hade tjockare gods än dom efter kriget.

När det gäller relining finns många åsikter. Min åsikt är solklar. Eftersom man oftast bara får 10 års garanti är det slöseri med pengar. Det blir för mig lite som att man bara skjuter upp ett kommande problem. Det är sällan lönsamt i längden.

Om många badrum i din förening ser ut som ditt och är renoverat på 80 talet så borde vattenskadorna redan ha börjat komma. En vattenskada kostar stora pengar för en Brf. Oftast ligger självrisken på 2 Pbb om det är en tätskiktskada för en Brf.

Ett stambyte i tid är ofta väl investerade pengar.
Jo det kan jag nog hålla med om, men föreningen tänker tyvärr inte likadant.
Anser du att fuktskador/sprickor i kakel är något föreningen ska pröjsa för?
 
Mikael_L
Krilleman Krilleman skrev:
Nej, det är oerhört svårt att veta hur mycket material det är kvar till grannens undertak. Ofta är det bara någon ynka centimeter. Ibland mer. Men det är ingen standard, snarare tvärt om.

Det enda rätta är att föranmäla att bilning kommer att ske och stämpa upp skivor mot taket på våningen under för att undvika problem med nedfallande betong...

Men det kommer endast att ske på grannen unders goda välvilja. För ingen får gå in i dennes lägenhet utan deras vilja.
Det här har jag funderat lite över, varför behåller man inte botten av gjutjärnsbrunnen?

Ofta är gjutjärnsbrunnar riktigt stora klunsar, som går djupt i bjälklaget (därav problemen), varför bilar man inte runt brunnen halvvägs i bjälklaget, och tar sen vinkelslipen och kapar bort lite drygt hälften av brunnen och låter den nedre delen helt enkelt sitta kvar i betongen.
Och avslutar med att gjuta in en lågbyggande modern brunn?
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
M Marija92 skrev:
Jo det kan jag nog hålla med om, men föreningen tänker tyvärr inte likadant.
Anser du att fuktskador/sprickor i kakel är något föreningen ska pröjsa för?
Så här fungerar det. Du får en misstänkt fuktskada i ditt badrum. Du meddelar din föreningen. Då ska föreningen kontakta en fukt tekniker som kommer och gör en skaderapport. Är det en fuktskada under ditt tätskikt så är det föreningen som ska riva ut skadan, torka och sanera. Därefter ska dom återställa det som tillhör din Brf. Det är oftast allt som ligger under tätskiktet. Även golvbrunnen tillhör oftast föreningen. När detta är klart återstår ditt ansvar. Det innebär tät och ytskikt samt utanpåliggande rör.

Föreningen försäkringsbolag hjälper till med deras del av skadan och ditt försäkringsbolag med din del av skadan. Eftersom badrummet är gammalt så kommer du få kraftiga åldersavdrag. Skulle gissa på 80 % i ditt fall. Sen ersätter man aldrig själva skadeorsaken.

Det finns lite undantag och om och men i det jag skriver man i stort så är det så här det fungerar.

Så har du en pågående vattenskada finns all anledning att kontakta föreningen.
 
Sittställning
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut har jag nämnt tillfällen då relining är ett kompetent alternativ. Likt hissschakt och skyddsrum. Där finns det inte ekonomiska alternativ att bila upp bottenplattan eller liknande för att lägga nya plaströr/brunnar.

I dessa fall är relining det absolut bästa alternativet.
Men i ett fall som detta med en lägenhet är ruskigt tokigt! Dessutom att föra potensiella köpare bakom ljuset är ännu värre. Men det försigår dagligen med kreativa ordval av olika slag.

Det som är helt fel är att kalla relining av avlopp "stambyte på riktigt" (vilket vissa bolag hävdade i ett tidiigt skede när relining var nytt) och så byter man inte ens brunnarna. Likt TS har råkat på med en gammal relining 2013/2014.

Katastrof.
Vad är det är så fruktansvärt fel i denna lägenheten ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här har jag funderat lite över, varför behåller man inte botten av gjutjärnsbrunnen?

Ofta är gjutjärnsbrunnar riktigt stora klunsar, som går djupt i bjälklaget (därav problemen), varför bilar man inte runt brunnen halvvägs i bjälklaget, och tar sen vinkelslipen och kapar bort lite drygt hälften av brunnen och låter den nedre delen helt enkelt sitta kvar i betongen.
Och avslutar med att gjuta in en lågbyggande modern brunn?
Din idé är inte så dum. Men den kräver en del eftertanke. Dels måste du bila en hel del mer runt brunnen för att få ner vinkelslipen. Sen blir det hela arbeten när väl vinkelslipen ska fram.

Tittar jag på 10 gjutjärnsbrunnar så får vi bort ca 8 utom att gå igenom bjälklaget ner till grannen.

Men jag ska ta med mig din tanke och fundera lite. Ingen dum idé som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.