Vi har testat 7 busk- och grästrimrar och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar så att ni får testa vidare där hemma.

Sju busk- och grästrimrar av olika märken uppställda på en vit trädgårdsbänk framför en grön häck.

Så här tävlar du:

Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om vad gäller trädgård här på Byggahus.se. Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 7 stycken busk- och grässaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den maskin som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Olika modeller av busk- och grästrimrar utlagda på en gräsmatta.

Busk- och grässaxarna vi tävlar ut är:

Stihl HSA 26
Bosch Isio III 3.6V
WolfGarten Finesse 50R
Stiga SGM 102 AE
Ryobi OGS1822
Gardena Accu ComfortCut
Kärcher GSH 18-20

Läs mer om busk- och grässaxarna här: https://www.byggahus.se/test-busk-och-grastrimmer-vilken-ar-bast

Tävlingen pågår en vecka till och med tisdag den 29/6.

Lycka till!
 
  • Gilla
Johancw och 2 till
  • Laddar…
J
Jag tycker att Byggahus ska anordna en årlig busktrimmartävling. Tar gärna Ryobin för idén.

Edit: var kanske inte så mycket idé på temat.... då vill jag ha en guide för figurklippning av häckar och buskar :)
 
Jag skulle vilja se lite DIY projekt för hela familjen, typ steg för steg guider med enklare projekt där alla kan få vara med.

Förslag:
Fixa en egen ordlingslåda till varje familjemedlem, bygge till plantering
Bygga lekstuga
Fixa en sandlåda
Bygga en egen gunga
Bygga hus till robotgräsklipparen
Bygga spel (kubb/kasta ring/piltavla)
 
  • Gilla
André Thunberg och 1 till
  • Laddar…
Tips på idéer att skriva om:

Hur man som nybörjare/amatör enkelt och billigt anordnar snygga rabatter som snabbt ger bra resultat.

Utser genom ett "Bäst i test" vilken av de mest populära buskarna som man som nybörjare/amatör kan lyckas bäst med.

Gör en genomgång av vilka trädgårdsverktyg som är det mest basala en nybliven husägare bör ha utan att för den skull behöva lägga en förmögenhet på en proppfull verktygsbod.

Kort sagt, skriv lite om sånt som gör att en nybörjare kan lyckas och då bli inspirerad att gå vidare till lite mer avancerad trädgårdsskötsel.

Om jag skulle vinna ser jag gärna Boschen som vinst. Har några andra verktyg, även för trädgård, som kommer från Bosch. Tycker de håller god kvalite i förhållandet till priset.
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle vilja ha lite några tema-artiklar om vatten i trädgården med allt från hur man anlägger vattenutkastare, bevattningssystem, gamla trädgårdspumpar, trädgårdsdammar, trädgårdsduschar, mm.
 
  • Gilla
Jope09 och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Artikelidéer har jag massor!!!! Ett axplock;
- Hur anlägger man en trädgård som klarar ”växthuseffekten”, dvs torka, värme, oväder, vind osv.
- Hade gärna sett en artikelserie om ovanliga växter, lite relaterat till punkten ovan, vi vet att klimatet ändras öppnar det upp för andra växter i Sverige?
- Alltid lika intressant är växtval (vad som är möjligt och vad som är smart) i olika delar och med olika förutsättningar - tex vad fungerar i Norrlands inland och på Österlen om man önskar sig en vintergrön häck?
- Hur kan man gynna trädgårdens djurliv?
- Kulturarv och renässans av gamla växter?
- Skadeinsekter och växtpatogener, vad finns, vad är på gång och vad kan vi göra åt det?

- Och så min favorit - vad har covid haft för påverkan på trädgårdar (alla tycks ha växthus, äppelträden tog slut förra året, nyanlagda pooler mm) och vad händer i år/nästa år när man (förhoppningsvis) kan resa igen…..
 
Då nyproduktion en av villor ökar rejält, mig inräknad så ser jag gärna mer om anläggning, både vad gäller design/layout men även skötsel!
 
Wow,

Bor just nu i ett nytt vitt putshus och allt är cortenplåtsramar, glasfiberpool och mönstrad betong.
MEN, nu har vi köpt ett hus från 1790 som vi ska flytta till i höst. Det ser ut som ett vykort från Sverige och har jättestor trädgård som dock behöver lite kärlek.

Jag skulle vilja veta hur man anlägger tidstypiska trädgårdar. Följer trädgårdarna romantik, barock och gustaviansk stil? Eller finns en annan tideräkning som knyter till något annat? Och framförallt, hur gör man? Vilka växter? Vilka material? Vilka typiska detaljer? Och varför inte börja med sent 1700-tal i första artikeln!? ;)
 
Utegym och lekyta - om hur man kan skapa rörelseglädje för små och stora. Pandemi har lett till mer stillasittande, mindre gynnande, mindre cykling till jobbet, färre besök på badhuset med barnen. Det vore toppen med inspo och info om att bygga utegym och lekyta med klättring som får hela familjen på fötter.

Ogräsbekämpning med ”The big 5”: en artikel var om kirskål, åkerfräken/hästsvans, nässlor, kvickrot och tistlar (byt ut någon av dem om de inte platsar). Kanske crowdsourca innovativa metoder här på forumet. Jag har ägnat de senaste tre åren av mitt liv till att bekämpa kirskål (de andra fem också men mest kirskål) och lägger flera tusen om året på att gräva ner nya plåtar och markduk för att begränsa + att jag täcker och rensar). Att bekämpa ogräs kommer vara en plåga, en passion, ett lidande, en kamp under många år framöver innan drömtomten håller dem i hyfsat schack. Men jag ska vinna! *hehehe*.
 
Hej,

jag hade gärna velat läsa mer om zonuppdelningarna och hur dom skiljer sig åt. Kommer eventuella växthuseffekt förskjuta växtzonerna i framtiden etc. Hade också varit kul att läsa om trender och utformningar av trädgårdar utifrån ett historiskt perspektiv. Hur såg trädgårdarna ut hos exempelvis adeln i Sverige under 16,17 och 1800-talet och gärna hur man kan ”återskapa” dessa trädgårdar själv hemma.
 
Jag skulle gärna läsa mer om en hållbar trädgård. Speciellt med fokusering vid val av grässorter samt alternativ till gräsmatta.
 
boschkenta
Skulle gärna se artiklar om vattenrelaterat som dammar, små fontäner och dylikt. Fruktträd och beskärning/skötsel hade också vart intressant. Ljussättning hade också vart ett bra ämne, vad man ska tänka på och inspiration osv. Smart trädgård? Få ut oss "millennials" i trädgården :cool:
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
I detta avlånga land finns det många personer som älskar synen av en vacker och frodig trädgård men som har noll fantasi (inklusive mig själv). Med det i åtanke så finns det en hel del artiklar som kan skrivas för att hjälpa oss stackare med noll fantasi och utan gröna fingrar

1. DESIGN
Hur fyller man ut ett tomt och tråkigt hörn eller en plätt av trädgården? att gå till trädgårdsbutiken och köpa ett träd kan alla göra men det ser lite ensamt ut. Vilka träd och buskar passar bra att plantera tillsammans? Gärna med olika förslag baserat på växtzon

2. Slänter
Många har slänter i sin trädgård, bestående av både gräs och grus/sten. Hur kan en husägare piffa till sin slänt? Vilka marktäckande växter fungerar på respektive slänt? Kanske köra med någon finare sten?

3. Belysning
På senare tid har det blivit mer och mer populärt att sätta upp belysning i sin trädgård. Vore intressant att läsa en artikel med tips och trix på hur man ska tänka kring vilka delar man kan belysa samt hur man kan göra det enklast och snyggast utan att gräva upp halva gräsmattan.

4. Stuprör och regnvatten
Tips och idéer på hur man på något fiffigt och snyggt sätt kan leda bort regnvattnet från husknuten. Kanske också tips på hur man kan göra en egen regntunna?
 
  • Gilla
JoJ3
  • Laddar…
Hej

Jag hade gärna sett ett utförligt test av vattenspridare.

Dels vilken typ som är att föredra beroende på utformning av det som ska bevattnas och sedan en ingående bedömning av olika fabrikat.
 
Saknade en odlingstråd, skaffade således en odlingstråd.. (y)
Nu är jag nöjd ;) alltid kul att dela intressen man har med andra - och att driva upp saker från frön till trädgården (både blomster o ätbart) är både trevligt och kul!

..och jag har dessutom fått med mig ett tappert gäng till tråden :love:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.