Är detta modellspecifikt eller kan felet drabba andra nya modeller?

Köpte just en AM 315 årsmodell 2021, varit igång två veckor och verkar fungera som den ska. Blev litet orolig av att läsa om dessa bekymmer.
 
Hej. Felet drabbar andra nya modeller också. Jag jobbar med robotar och där kommer det in andra modeller/märken med liknande/samma problem. Det är väl så att när väl roboten eller vad det är som börjar användas ”på riktigt” så kan något börja kärva...som med allt annat
 
Oj så många som har problem med HQ, det blir att välja en annan.
 
Hej. Med all säkerhet så kan du säkert välja HQ eller en Gardena...typ likadan robot
 
  • Gilla
Roell
  • Laddar…
RubenD RubenD skrev:
Hej. Med all säkerhet så kan du säkert välja HQ eller en Gardena...typ likadan robot
Köp dig problem köp en 415X det är som att köpa grisen i säcken med alla recensioner som är gjorda.
 
Produktionsfelet på styrkortet är identifierat sedan flera veckor tillbaka, och korrekta kort distribueras kontinuerligt till återförsäljarna/verkstäderna.

Berörda maskiner som ligger på lager hos åf får ej utlevereras innan kortbytet är gjort.
 
Nu la min av hjulmotor vänster problem visserligenen 305 my21. Har rullat max 8 timmar. Sådan skit.
 
Samma problem här med styrkortet på en två dagar gammal 435x men min ÅF byter det på någon dag så får vi väl se om det kortet fungerar eller om det blir ännu ett byte av kort ;)
 
Ny 305 har gått 3 dagar, idag slutade vänster hjul fungera...
 
Uppdatering. Nya kortet skulle komma till Sverige 7/6. Ny uppdatering säger vecka 25. Mao kommer vår nya klippare stå minst 4 veckor hos ÅF (i bästa fall). Hörde av mig till Husqvarna angående kompensation, föreslog en eltrimmer. Se svar nedan.

Som marknadsledande inom robotgräsklippning producerar och säljer Husqvarna ett stort antal varierande modeller robotgräsklippare varje år. Tyvärr har vi nu blivit medvetna om att ett fåtal av våra produkter i år indikerar fel på hjulmotorn. Felet är inte relaterat till hjulmotorerna utan snarare ett problem med en komponent på kretskortet. Om din robotgräsklippare anger en felkod relaterad till hjulmotorn ber vi dig vänligen att kontakta närmaste Återförsäljare, som kommer byta ut detta kretskort gratis och hantera det som ett garantiärende enligt gällande garantiavtal.

Det är hög prioritet på att byta ut det felaktiga kretskortet och det kommer att skickas ut så snart återförsäljaren får in din klippare och kan beställa delen.

Vad gäller ersättning så finns det ett kompensationspaket från Husqvarna som förmedlas via återförsäljaren där du har lämnat in din produkt
 
Vår 415X blev fixad under föregående vecka och jag hämtade upp den och körde ut den till fritidshuset i lördags. Drog igång den, kollade att Connect funkade med appen och var tvungen att åka därifrån. Nu är den Disconnected och det går inte att utläsa någon mer information i appen. Skall bli spännande om det är samma fel igen eller om den fastnat någonstans. Oavsett problem, så hade jag förväntat mig att kunna se vad det är i appen. Inte bara att den inte går att nå.

Angående kompensation: vår återförsäljare hävdar styvnackat att deras instruktioner från Husqvarna är att det blir ingen kompensation vid första garantireparationen. Riktigt dåligt. Jag hävdar att den i princip var DOA (Dead On Arrival). Vi får se om det blir ARN i slutändan eller inte. Ett par knivpaket kunde de ju delat ut åtminstone.
 
435x, problem direkt med Hjulmotorproblem - det skrämmande är att Husqvarna verkar känna till problemet utan att be ÅF byta innan de skickar ut till konsument.

Helt bedrövligt skött av Husqvarna
 
  • Gilla
Bergin
  • Laddar…
Någon som fått ny info om leveranstiden på kretskorten?
Den 28:e maj skrev Husqvarna en informationstext på Facebook där man hävdade att man säkrat med återförsäljarna att inga maskiner med defekta kretskort skulle säljas i fortsättningen. Men vi köpte en 415X förra veckan som fungerade i två dagar innan den fick detta felet och återförsäljaren hävdar att de inte har fått byta ut kretskorten i förebyggande syfte.
Det känns ju även dumt att Husqvarna kör en inbyteskampanj samtidigt som man fortsätter sälja defekta klippare, det innebär ju att många står helt utan klippare och vet inte heller hur länge de får vänta på att få dem reparerade.
 
3-4 veckor fick jag som besked när jag lämnade in min. Bedrövligt dåligt av Husqvarna som verkar prioritera kortsiktigt kassaflöde istället för nöjda kunder.
 
  • Gilla
Bergin
  • Laddar…
M Mimsan4 skrev:
Hej
Monterad för mindre än 3 veckor sedan. Nu står klipparen stilla och i menyn står det hjulmotorproblem vänster. Provade att montera bort hjulet och spola och peta rent. Går att få igång den, men går bara någon meter innan samma problem igen. Någon som har en aning om vad det kan vara?
Hej, det verkar som lagren på något av dom främre hjulen inte rullar, som de skall. Det kommer lätt in gräs/grus i kullagren, om vi antar att det är något fabrikationsfel på din nya maskin. Du har plockat av och spolat rent, säger du och det man kanske undrar är om det kan snurra fritt både hjul och axel, när klipparen ligger på rygg.
Du kan även ha fel på ena motorn som sitter ute vid hjulhuset. Klipparen beter sig lite som det är någon av dessa alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.