P Pappa1986 skrev:
Har läst på lite och känns som att det är bättre att bila upp allt och göra en plintgrund istället. Tack för svar :D
Går det inte att typ göra en plintgrund av.den befintliga grunden då?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Går det inte att typ göra en plintgrund av.den befintliga grunden då?
Tyvärr inte, då blir det alldeles för högt.
 
Snigla Snigla skrev:
Platonmatta.. ?
Körde vi i källaren på oisolerad platta när vi skulle ha träkonstruktion ovan..
Har funderat på detta men fukten måste ju ventileras ut någonstans.
Tanken hade ju varit att lägga syllpapp i ytterkant och sen syll(regel) skruvad i plattan, regla upp osv. Lägga platonmatta på betongen, golvspån och sedan parkett.

Eller kan man lägga syllen på distansklossar så man får luft under? Dock blir det ju svinkallt antagligen?
 
Såhär ser plattan ut, ca 50 cm hög
Cirka 50 cm hög betongplatta med träram och stegar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Appendix
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Har funderat på detta men fukten måste ju ventileras ut någonstans.
Tanken hade ju varit att lägga syllpapp i ytterkant och sen syll(regel) skruvad i plattan, regla upp osv. Lägga platonmatta på betongen, golvspån och sedan parkett.

Eller kan man lägga syllen på distansklossar så man får luft under? Dock blir det ju svinkallt antagligen?
Det finns ju två sätt (minst iaf). Har man inga problem med du vet farliga gaser, mögeldofter som satt sig i betong osv…

Så ventilerar man golvet enklast med ventilerande golvlister (vill man att de ska passa in.. får man kanske göra en egen variant/estetiskt):
https://www.isola.se/produkter/gulv...re/platon-gulvlist?v=5ba5cf875f1503000bb543d9

Andra alternativet är ju mekanisk ventilation.
Då suger den ut luften ist..

Det är ju Platons variant..
https://www.isola.se/produkter/gulv/fuktsperre/platon-gulv

Sedan finns även nivellvarianten..
https://www.nivellsystem.se/

Där kan du bygga upp allt och få hela bjälklaget så högt du vill.. och ärplattan inte rak så är systemet uppbyggt genom att justera flera små ”fötter”..

Båda anses väl vara lite kostsamma.. men man kan kika på dem och inspireras av tanken om hur de jobbar ..
 
@Snigla Tack för alla länkar mm :D

Har funderat några varv och jag kommer bila upp och göra en plintgrund istället.
Känns som det kommer passa bättre.

Då kommer nya funderingar som jag hoppas få lite svar på :=)

På plintarna så kommer träbjälklag, ex 45*195.
Sen spikar jag masonit på detta bjälklag, på med nytt bjälklag och i med isolering, hur mycket isolering är bra, 30-50 cm?
Sedan golvspån, foam, parkett.

Hur låter detta?
 
P Pappa1986 skrev:
@Snigla Tack för alla länkar mm :D

Har funderat några varv och jag kommer bila upp och göra en plintgrund istället.
Känns som det kommer passa bättre.

Då kommer nya funderingar som jag hoppas få lite svar på :=)

På plintarna så kommer träbjälklag, ex 45*195.
Sen spikar jag masonit på detta bjälklag, på med nytt bjälklag och i med isolering, hur mycket isolering är bra, 30-50 cm?
Sedan golvspån, foam, parkett.

Hur låter detta?
Mer än 30cm behövs inte :)
Köp en trossbottenskiva istället för masonite :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mer än 30cm behövs inte :)
Köp en trossbottenskiva istället för masonite :)
Då kör jag på det, stort tack :=)
@Ramnemark Edit, är det kanske för mycket med 30 cm isolering?
 
Redigerat:
P Pappa1986 skrev:
Då kör jag på det, stort tack :=)
@Ramnemark Edit, är det kanske för mycket med 30 cm isolering?
Jag kan inte svara på vad minimum är men när jag isolerade golvet i uterummet så körde jag med 170 och det tycker jag räcker fint.
Jag tänker att om du ska regla upp det så kanske 225mm är grövsta regeln och bör räcka? :thinking:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag kan inte svara på vad minimum är men när jag isolerade golvet i uterummet så körde jag med 170 och det tycker jag räcker fint.
Jag tänker att om du ska regla upp det så kanske 225mm är grövsta regeln och bör räcka? :thinking:
Kanon. Kör på 225mm, det blir kanon.
Thank you :D
 
Tror ni inte jag bilade av sladden istället för betongen..... Jävla skit
 
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tror ni inte jag bilade av sladden istället för betongen..... Jävla skit
Det var ju dumt.. kan vara bra o ha sladden.. kommer ta väldigt lång tid med bilningen utan el..;)

Trodde bara sånt där hände oss..
 
  • Gilla
  • Haha
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det var ju dumt.. kan vara bra o ha sladden.. kommer ta väldigt lång tid med bilningen utan el..;)

Trodde bara sånt där hände oss..
Haha, det händer även i småland :crysmile:
Drygt bara att man hyrt maskinen men men få hämta ut en ny imon och betala rep kostnaden, bör nog inte bli allt för dyrt hoppas jag
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Förlåt för att jag skrattade lite när jag läste om sladden. :heart:

Hoppas allt löser sig :)
 
Appendix Appendix skrev:
Förlåt för att jag skrattade lite när jag läste om sladden. :heart:

Hoppas allt löser sig :)
Jag hade med skrattat och nere på cramo så va det inte första gången det hade hänt men jag fick hyra en annan istället :p
Hann blir färdig med, typ 5 timmars skakande. Nu ska allt iväg till tippen bara :D
Edit: Dessvärre va syllen murken i stort sett längst hela vägen där plattan legat mot syllen, har väl sugit fult från plattan men det får vi åtgärda. Skönt med midsommar så man får en dag extra å krabba :p
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.