T
D Daniel 109 skrev:
Det är sprängarens ansvar.
Det var det roligaste jag hört eftersom det tydligen inte fungerade.
 
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hur ska jag som helt oinsatt privatperson göra för att det inte ska hända igen, det är frågan!
Är nog tyvärr inte så mycket som du kan göra för att förhindra att det händer igen :cry:. Men du borde kunna få tider då de tänker spränga så du kan hålla dig och barnen inne eller på säkert avstånd. Så mycket mer än detta finns nog inte att göra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hur ska jag som helt oinsatt privatperson göra för att det inte ska hända igen, det är frågan!
Det kan du inte. Vill du minimera riskerna ytterligare får du ta till åtgärder som att hålla barnen inomhus, sätta för fönstren eller flytta.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Inte alltför ovanligt detta, och det är svårt att få ersättning om inte sprängarna tar ansvar själva. Finns några pågående fall där det bråkas...
 
Det finns en hel del där folk tror att de fått skador. Det är en helt annan sak.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Pelleplutt78
Uppdatering 2:
Kommer en snickare imorgon och byter pannan.

Det bästa är dock att morgondagen är sista dagen med sprängningar!!! Inga mer sprängningar idag heller, då de ska ha ett möte imorgon innan de får sätta igång igen!
 
  • Gilla
henric78 och 13 till
  • Laddar…
S
Pelleplutt78 Pelleplutt78 skrev:
Hej!

De spränger ovanför vårt hus (stort radhus-bygge).

Dessa regnade ner över oss nu på förmiddagen... den stora stenen på marken en bra bit över huset ner mot en väg.

Vi har altanen mot bygget, kul kul. Som tur var inget av barnen ute!

Ringde polisen, som inte var ett dugg intresserade...

Kom förbi en förvirrad grundkille (norsk) och bad om ursäkt.

Väntar på samtal från byggledaren.

Hur går vi vidare om polisen inte vill stoppa bygget? Hur kan vi säkerställa att det inte händer igen, de spränger 5-10 ggr/dag?!
För hlvt. Detta är absolut inte acceptabelt. Hade någon fått stenen i skallen hade det gått illa.
Polisanmäl samt kontakta Arbetsmiljöverket och kräv att dom kommer ut. Det är deras skyldighet att styra upp detta.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T
S Stego1 skrev:
För hlvt. Detta är absolut inte acceptabelt. Hade någon fått stenen i skallen hade det gått illa.
Polisanmäl samt kontakta Arbetsmiljöverket och kräv att dom kommer ut. Det är deras skyldighet att styra upp detta.
Bra skrivet!
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
F
R roli skrev:
Detta är inget försvar av någon sprängare, men nu är det inga vajrar som spänns på några mattor. De ligger helt löst uppe på det som skall sprängas.
Och vid alla sprängningar kan något gå snett/fel. Det finns alltid sprickor i berget som kan vara svåra att förutsäga exakt hur de går samt hur stora de är. Det är därför som det alltid signaleras före varje sprängsalva så att folk i närheten skall sätta sig i säkerhet, för ett eventuellt "stenregn" i fall det blir fel. Och skulle det mot förmodan gå fel (det händer) så skall sprängaren ha en försäkring som skall ta hand om de fall där det inte gick som det var tänkt.
R roli skrev:
Detta är inget försvar av någon sprängare, men nu är det inga vajrar som spänns på några mattor. De ligger helt löst uppe på det som skall sprängas.
Och vid alla sprängningar kan något gå snett/fel. Det finns alltid sprickor i berget som kan vara svåra att förutsäga exakt hur de går samt hur stora de är. Det är därför som det alltid signaleras före varje sprängsalva så att folk i närheten skall sätta sig i säkerhet, för ett eventuellt "stenregn" i fall det blir fel. Och skulle det mot förmodan gå fel (det händer) så skall sprängaren ha en försäkring som skall ta hand om de fall där det inte gick som det var tänkt.
Jag har inte sagt att man spänne nåt runt innan man spränger. Men du som vet, vänligen upplys alla om hur en sprängmatta hänger ihop. Och du som vet, tror du det är OK att det regnar stora stenat i bostadsorråde för att en usel sprängare gör ett uselt jobb? Det skall göras riskbedömning och det skall täckas i den omfattning som behövs. Flyger det stenar en gång så finn det all anledning att pausa arbetet och fundera på om nåt i planen behöver ändras eller om det kanske skall täckas på ett annat sätt. Det beror naturligtvis på hur dom skjuter men det är aldrig ok att kasta gatsten med motiveringen att en idiot i en Navarra har tutat på biltutan en stund innan.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det ingår i din skyldighet som samhällsmedborgare, att känna till. Skulle jag säga. Liksom för Hesa Fredrik och att inte klättra upp på järnvägsväxlar etc.

Staffans
Det gör det inte alls, sprängaren har ett strikt ansvar och det ingår inte i att hålla sig, barnen och hunden inomhus utanför avspärrat område. Det är sprängarnas skyldighet att hålla folk utom riskområdet och det är inte ok att hövda att man gjort det med en jävla tuta.
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Som sagt inte ett ärende för polisen som många fortsätter hävda, det är arbetsmiljöverket som jag tidigare skrev.

Anmäl arbetsskada, dödsfall och allvarliga tillbud till Arbetsmiljöverket - Arbetsmiljöverket (av.se)
Du har fel. Det är säkert ett ärende för AMV men en polisanmälan för allmänfarlig vårdslöshet är absolut på sin plats. Sen får utredningen visa om vårdslöshet ägt rum och åtal ska väckas.
 
Staffans2000
F fsn skrev:
Det gör det inte alls, sprängaren har ett strikt ansvar och det ingår inte i att hålla sig, barnen och hunden inomhus utanför avspärrat område. Det är sprängarnas skyldighet att hålla folk utom riskområdet och det är inte ok att hövda att man gjort det med en jävla tuta.
Det här jag inte heller påstått. Så stilla sig.
Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel. Som en extra säkerhetsåtgärd, med andra ord. Detta kände jag och mina kompisar till innan vi börjat skolan. Dock hade det motsatt effekt på oss, då vi cyklade allt vi kunde för att komma så nära som möjligt för att titta.

Staffans
 
  • Arg
Trotomduvill
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det här jag inte heller påstått. Så stilla sig.
Tutandet används för att även varna civilbefolkningen så att de som befinner sig i närheten kan ta skydd ifall något skulle gå fel. Som en extra säkerhetsåtgärd, med andra ord. Detta kände jag och mina kompisar till innan vi börjat skolan. Dock hade det motsatt effekt på oss, då vi cyklade allt vi kunde för att komma så nära som möjligt för att titta.

Staffans
Varför hävdade du då att det var föräldrarnas ansvar att känna till det om barnen är vid huset? För stenen slog ju i huset och runt huset och de var ju inte där sprängningen sker.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.