Om man nu vänder på det och ser det ut bankens synvinkel som måste följa lagen om penningtvätt. Du har ju flyttat stora summor pengar mycket ofta, måste ju vara extremt ovanligt. Om du nu inte tillhör de extrema höginkomsttagarna så har du ju sparat ihop iögonfallande mycket pengar. Det kan inte finnas många som har sparat 1.5 milj. Klart banken måste syna dig. Trots allt har du 1.5 milj som du inte kan redovisa för när du kommer till banken, nu kan du ju det så nu får du väl lånet.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
"Jag skaffade mitt första konto hos en nischbank 2015. Sedan dess har räntorna förändrats flertalet ggr och jag har haft konton hos totalt 8 banker. Sparränta ville jag förstås ha så hög som möjligt, därför "röstade jag med fötterna" så fort en bank sänkte och tog då ut mina pengar. Insättningsgarantin som du nämner har gjort att det blivit fler konton. När 950.000:- var uppnått så fick det bli ett konto till för resten."

Jag tror det är här problemet finns. Även om du inte sysslat med något olagligt eller svart kan banken tolka det som ett mönster som används av pengatvättare. Syftet är ju just att det ska bli jobbigt att spåra, det krävs att man går igenom 100-tals med A4-sidor för att reda ut förhållanden. Ekobrott kan ju hålla på med det om de bedömer att det finns tillräckligt att hämta, men det är inte lönsamt för banken att ge sig in i det när det gäller ett relativt litet lån.
Swedbank fick 4 miljarder i böter för sina affärer i Baltikum. Det har rimligen resulterat i att man tagit fram interna rutiner som säkert kan vara rätt fyrkantiga.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 5 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Banken frågar inte på summor under 10 000. Det här måste vara ett undantag. Men 1800 kan man väl bara konsumera? Idag måste köparen kunna dokumentera att det inte är stöldgods och säljaren att det inte är penningtvätt. Det går inte längre att göra upp med ett handslag.
Det handlar ju tyvärr om 1,5 miljoner som flyttats runt på olika konton på samma sätt som penningtvättare gör för att dölja spåren efter sig.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
1,5 miljoner är inte mycket pengar i dagens läge. Sparar man i aktier (och vet vad man gör) och lägger undan några tusenlappar varje månad så går det fort att nå den nivån. Jag har gått ca 1 miljon plus bara sedan 2019 på mina aktier och de var värda runt 500kkr 2019.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
1,5 miljoner är inte mycket pengar i dagens läge. Sparar man i aktier (och vet vad man gör) och lägger undan några tusenlappar varje månad så går det fort att nå den nivån. Jag har gått ca 1 miljon plus bara sedan 2019 på mina aktier och de var värda runt 500kkr 2019.
Jag tror att du behöver läsa tråden...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M
BettanG BettanG skrev:
Hurså sosse-bank??? Har du inga hästar hemma alls? Det handlar inte om politik. Det handlar om lag och att kriminella utnyttjar alla upptänkliga vägar att kringgå dem.
Sossebanker är banker som misstror sina kunder och vill att de skall stå med mössan i hand och be om den höga ynnesten att få göra affärer med banken i fråga. De jag stött på är Swedbank (banken för folk som gillar köer) och Nordea tidigare PK-banken. Att villkoren för kunderna dessutom brukar vara urusla gör att endast kunder med extremt lågt självförtroende som tror att de förtjänar behandlingen attraheras. Naturligtvis så skyller man alltid på något annat för sin arrogans, lagkrav, EU, datorn, rutinerna osv. Namnet kommer från partiet som har som mål att göra så många som möjligt beroende av staten och politikers godtycke.
 
Enorm mängd svar, ämnet berör alltså. Jag misstänker att ingenting i lagar kräver alla dessa kontoutdrag från dig eller din/dina bank(er), men att din bank/handläggaren/ inte känner till exakt vad som krävs och därför begär allt hon kan tänka sig för att "vara på säkra sidan". Det är inte därför lagen kom till, för att försvåra husköp med sparade pengar...

Också verkar det finnas skillnader mellan banker, jag köpte själv ett hus kontant 2019 och ingen ställde någon fråga om varifrån pengarna kom (...) Min egen bank ville gärna låna ut pengar till husköpet vilket jag avböjde, och då ville banken istället ta betalt för att göra betalningen (!) , dvs föra över pengar från mitt konto till mäklaren. Eftersom jag inte hade kollat denna avgift "i tid" fick jag betala den men hade jag kollat upp det innan hade jag kunnat slippa eftersom en annan bank kunde ordna köp/betalning utan avgift, så slutsatsen är nog att det kan skilja mellan banker hur de agerar och vad de tar betalt för.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag har sökt rådgivare/handläggare på en del andra banker, men hanteringstiden verkar vara lång. En del banker har till och med stängt för nya ansökningar.

Just nu lutar det åt att försöka gå vidare med den bank som ålade mig den här omöjliga uppgiften. Detta tänker jag eftersom jag vill ha en väldigt bra och utförlig förklaring i händelse av att jag blir nekad lån om "det är för många papper". Om jag beviljas lån, så är min tanke att byta bank och flytta bolånet samma dag som pengarna betalats ut. Om hon redan är irriterad över att behöva gå igenom fler än tre papper inför ett så pass ynkligt bolån som 1.000.000:-, så lär det reta lite extra när allt flyttas dagen efter och inte blev det någon helkund eller något fondsparande heller...

Papperna är nu så gott som färdiga och sammanställda, för att underlätta för den stackars lånehandläggaren så ska jag dock stryka under transaktionerna som gått från privat eller E-sparkonto, och skriva vilken nischbank de gått in på, så blir det enklare att följa pengarna.

Jag vill dock inte skicka några papper elektroniskt som hon tidigare bad om, det blir rörigare då än om hon har buntarna framför sig på skrivbordet och mig på andra sidan.

D droopy skrev:
Numera så söker alla på sådana uppgifter. Ex. arbetsgivare, banker, privatpersoner, klubbar och föreningar.

Företag som MR Koll, Bakgrundskollen och Lexbase gör det numera enkelt för vem som helst att se andras belastningsregister. Bankerna var bland de första som skaffade kontrakt med Lexbase, Skolor och många arbetsgivare har också konton på Lexbase för att sålla bland ansökningarna de får in.
Jo, detta känner jag till och det förvånar mig inte det minsta om även bankerna sitter där och fluktar. I mitt fall vore det dock till min fördel, då jag inte är kriminellt belastad. Det vore dock intressant att veta om de som ev. nekas lån eller transaktioner p.g.a. vad bankerna kan ha rotat upp i belastningsregistret, får höra att det nekandet berodde på att de förekom i belastningsregistret. Om man är fälld för t.ex. ekonomisk brottslighet så kan jag förstå att bankerna inte vill göra affär med en, men jag kan lätt tänka mig flera typer av brottslighet som inte borde hindra ett lån.

Alfredo Alfredo skrev:
Men är människan fullkomligt intelligensbefriad? Hon vill ha detaljerad information om pengarnas ursprung. Det får inte vara på många sidor och du får inte sammanställa det väsentliga själv. Vad i hela friden vill hon ha då?

Kanske har missat det men har hon uttryckligen förklarat vad hon vill ha för dokument för det hon begär låter omöjligt att uppfylla. Hon borde väl ha en chef som kanske är vettigare, eller så går du bara därifrån som många föreslagit.
Precis så uttryckte hon det som du skrev. Hon har inte förklarat uttryckligen exakt vad hon vill ha, mer än att det skulle vara kontoutdrag för tio år tillbaka, trots att jag började mitt sparande för i nischbank för sex år sedan.

Så ja, det känns omöjligt att uppfylla utifrån de premisser hon gav.

V Vågen skrev:
Kan ni inte söka ett större bolån, så det blir en mindre egen insats att redogöra för?
Tack för tipset! Det kan vara en väg, och det skulle förstås banken gilla! Men bolån vill jag inte ha större än absolut nödvändigt. Jag kanske inte är den mest ekonomiskt sunda människan, måhända vore det bättre med ett rejält bolån så länge räntorna är låga, och investera mitt sparkapital.. Det vet vi väl om tio år.. Men det "lilla" bolån på en miljon som jag söker, det ska var avbetalt inom tio år. Jag vill inte ha någon skuld till någon öht. Jag tycker att det är fullständigt vansinne som sker idag där folk i gemen sitter med mångmiljonbelopp i lån som de knappt amorterar på. Jag tycker att det är ett snedvridet system där lån ges, som inte är tänkta att betalas av under ens livstid. I Sverige ärver man förvisso inte skulder (men en del utlandssvenskar kan göra det beroende på vilket land de är bosatta i) i nuläget, men när det är min tur att gå, så vill jag lämna någonting helt annat än skulder efter mig till mina efterkommande.

L Liljeros skrev:
Jag uppfattade 500 sidor som väldigt mycket , utslaget över 10 år är det över 100 transaktioner per dygn förutsatt att det är ca 30 per sida så jag skulle säga att det är en del, vi ha i vårt hus gemensamt ungefär 3 sidor i månaden och då är det en 2 barnsfamilj.
Hur kommer det sig att du har koll på antalet sidor er familj genererar i månaden? Har du måhända drabbats själv av liknande förfarande som jag? Jag vet inte hur du har räknat i ditt exempel, men några hundra transaktioner per dygn rör det sig verkligen inte om. Det är (utan att ha räknat noga) mellan 3 - 4,5 sidor i månaden. En transaktion ger två rader på en sida. Utöver belopp och eventuellt meddelande, så kommer även datum med på en separat rad.

S SusoDus skrev:
Jag tror att vi alla kommer hamna i samma sits som TS vid kontakt med våra banker framöver, p.g.a. den hårdare penningtvättlagen. Det är inte att bara 'att byta bank', för nästa bank kommer också krångla förr eller senare, p.g.a. samma regelverk.

I veckan försökte jag återbetala ett utökat banklån på 150 tkr som jag tog för exakt ett år sedan, [...]
Tack för ditt inlägg och berättelsen om dina trista erfarenheter. Jag tror också att fler kommer att råka ut för det här framöver, så det kanske kan vara bra för folk att tänka på, som sparar på icke konventionella vis eller har flera olika sparsätt. Uppdatera gärna här i tråden hur det går med ditt ärende hos banken!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
JO! Banken leker finanspolisen fast dom har inte fattat sin roll i det hela och förstör bara för vanliga privatkunder istället. Banken tolkar direktiv och regler som en full grävling... Gå till lokala tidningar och skriv på Facebook, prata även med kontorschefen om du inte redan gjort det. Detta har ju spårat ur totalt!
Såhär tror jag också att det till viss del kan vara. De har tolkat direktiven med kräfthatten på sniskan och helan har redan gått. Kombinerat med att deras egna smutsiga affärer avslöjats och kommit ut i ljuset så har handläggarna nog fått interna direktiv till sig av kontors och mellanchefer, och skrämts upp med att det kan bli deras personliga ansvar om en kund lyckas peta in en oskattad tusenlapp. Kontorschefen ska uppsökas om jag nekas lån, det kan du ge dig på.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
[...] Det fanns alltså inget krav att redovisa krona för krona, utan det räckte att jag visade på ett kontinuerligt sparande som lätt skulle komma upp i det aktuella beloppet över tid.

Vad som hade hänt om jag styvnackat hävdat att de inte hade med min ekonomi att göra vet jag inte. I slutänden hade jag väl blivit utkastad som kund, varvid jag antar att de tagit mina innestående medel för att lösa lånet. Jag hade dock glömt min foliehatt hemma den dagen, så rättshaverismen var inte stark nog för att jag skulle bråka.
Tack för ditt inlägg med din erfarenhet hos banken. Det är så jag försökt sammanställa det hela, alltså inte "krona för krona" utan mer utdrag som visar hur sparandet växt, samt utdrag från nischbankerna där man ser alla förflyttningar (och de är inte så många som en del skribenter tycks ha fått för sig här) och det är inte alltför många papper från nischbankerna.

Min foliehatt kommer definitivt att vara på när/om jag får audiens på banken och den kommer att vara förstärkt med ugns- och grillfolie, inte den där mesiga tunna varianten från ÖoB. Rättshaverism är dessutom min paradgren så det kan minst sagt bli ett intressant besök beroende på utfall.

P pmd skrev:
Att en laglydig medborgare överhuvudtaget får problem p.g.a. en sån här lag mycket illa. Staten ska inte gå hur långt som helst för att stävja brottslighet med metoder som drabbar oskyldiga.

Det går att ha ett totalt övervakningssamhälle som i Kina (där det på vissa sätt är värre än i boken 1984). Det reducerar möjligheterna till att begå brott rejält (utom bland övervakarna förstås), men det leder också till rejält sänkt livskvalitet hos medborgarna. Det måste finnas en balans.

Lagen mot penningtvätt är en dåligt skriven lag eller en dåligt tillämpad lag; förmodligen en kombination.
Tack för ditt inlägg, jag delar dina åsikter. Det är synd och skam att vanliga hederliga medborgare kommer i kläm, medan de som vill tvätta pengar förmodligen inte har alltför stora svårigheter med det.. Se på bankerna..! Ju större kapital, ju mer kan man fifla. Somliga kan nog mena att lagen mot penningtvätt är dåligt skriven eller svår att tillämpa p.g.a. att den lämnar det mesta öppet för tolkning. Det finns inte reglerat i detalj hur bankerna ska säkerställa att kunderna inte är svartarbetare eller kokainhandlare. Då blir det upp till enskilda handläggare med varierande kompetens och erfarenhet att tolka lagen.

Jag får dock säga att jag ändå blev en smula förvånad att jag drabbades av det här bemötandet från banken. Övervakningssamhället är ju redan här och data är den nya kapitalvaran som är värd mer än guld. 1984 har inte kommit riktigt än på bred front, men vi har nära på 81-82. Men med tanke på de elektroniska spår man lämnar efter sig frivilligt såväl som ofrivilligt, så borde en sån här sak vara snabb och enkel att verifiera hos banken. Det borde på fullaste allvar inte vara svårare än att skicka in sina kontoutdrag till banken elektroniskt, för körning i ett program som med olika algoritmer räknar ut mönstret och ger grönt eller rött. Sådana algoritmer lär redan användas i stor skala när banken avgör hur de kan maximera sina vinster på kundernas bekostnad, så varför inte använda dem i sådana här ärenden också? Man bör nog komma ihåg här, att banken skiter fullständigt i dig som kund och människa. Inte bryr de sig om den enskilda människan som kommer i kläm, eller om någon tvingas ta blancolån för att lösa betalningen av ett hus. Det handlar bara om att göra så stor profit som möjligt på enskilda kunder. Detta ofta genom förslag på sparande och försäkringar, som gynnar banken mer än det gynnar kunden.

OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Tråkig situation!

Det är väl rimligtvis nischbanken som tagit emot din pengar från första början som skall kontrollera att det är ”vita pengar”. När de väl finns där, har funnits där i många år, är det ju märkligt att din ”lånebank” kan ifrågasätta detta. Du kan ju visa att din 1,5Mkr fanns i andra banker innan husköpet. Det är orimligt att man varje gång man flyttar ett kapital (mellan banker, mellan konton, ISK eller andra placeringar) skall bevisa samma ska till flera parter (banker).
Ja, det är orimligt! Och det är precis som du skriver, nischbankerna och även min sparbank i Skåne har både tagit emot och flyttat pengarna. Samt lät mig betala handpenning på 230.000:- Det är alltså nio banker som inte sett något problem med pengarnas ursprung. Detta ska jag ta upp om det blir vidare diskussioner.

B b_hasse skrev:
Är det inte här som problemet ligger?

Du tog ut pengarna från nischbankerna och gjorde insättningar hos din bank?

Då måste ju din bank ta reda på varifrån pengarna kommer!

Förmodligen hade allt gått mycket smidigare om du hade gjort överföringar mellan bankerna i stället, men jag vet inte säkert.
Pengarna har ibland mellanlandat på mitt E-spar eller privatkonto hos gammelbanken, innan de förts över vidare till sparkonto hos nischbankerna. En del överföringar har dock gått direkt mellan nischbankerna, det är dock inte alla banker som detta varit möjligt hos, utan det är bara uttag till samma konto som registrerades vid öppnandet av kontot.

-----

Nu fick jag mail av handläggaren som bett mig om den här pappersexercisen, jag mailade henne i helgen och bad henne ringa upp m.a.a sammanställningen jag gjort. Det gjorde hon dock inte, utan och bad mig i mailet att lämna materialet i receptionen, så kunde hon "kolla igenom det när hon får en lucka" och efter att ha granskat underlagen skulle hon återkomma till oss... Jag får göra understrykningarna i kontoutdragen och fundera på om jag ska köra dit och lämna dem, eller insistera på personligt möte direkt.

Jag återkommer med uppdatering i tråden kring hur ärendet fortskrider.. Tack igen alla för era svar, jag hade inte väntat mig ett såhär stort gensvar och en så snabbt växande tråd! Förhoppningsvis kommer den vara till nytta och lärdom även för flera andra som kommer att hamna i samma situation som jag gjort!

Kanske off topic, men jag vill passa på att hälsa till min mamma som jag misstänker läser här i tråden.. Många kramar till dig käre mor! :heart:
 
  • Gilla
Papphammar666 och 13 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag tror att du behöver läsa tråden...
Jo, jag har läst tråden. Poängen är den att det är relativt lätt att spara summor i den storleken och att det exempelvis kan göras utomlands (börser utomlands). Pengatvättningslagarna är ett bekymmer som fler och fler riskerar att få problem med då en hel del nuförtiden lämnar svenska banker för att få bättre utveckling på pengarna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
boschkenta
Jag fick ett liknande bemötande av Handelsbanken när jag skulle köpa min första bostad och ta mitt första lån. Fick ta ut kontoutdrag osv för att bevisa att pengar var vita men det dög tydligen inte ändå, utan dom sa tillslut att de hade behövt se transaktionerna i sin egna bank för att godkänna. Jo tjena. Jag ville ju byta till dem för att jag var missnöjd med Nordea (dåvarande bank). Hoppas din bank inte gör samma vändning efter allt jobb!

Gick till Swedbank och dom löste det direkt utan krångel eller förhör.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, jag har läst tråden. Poängen är den att det är relativt lätt att spara summor i den storleken och att det exempelvis kan göras utomlands (börser utomlands). Pengatvättningslagarna är ett bekymmer som fler och fler riskerar att få problem med då en hel del nuförtiden lämnar svenska banker för att få bättre utveckling på pengarna.
Nja, poängen är snarare att det flyttats mindre summor mellan olika konton och banker så att transaktionerna blir svåra att följa.
 
harry73
B Budgivare skrev:
Vi var inne på detta, men mäklare har samma skyldigheter som banken när det gäller att stävja penningtvätt. Därmed INTE sagt att det skulle bli samma problem. Det är också avtalat i köpekontraktet att det ska betalas i sin helhet vid likvidavräkningen.
Just nu är det ditt problem, och du ska göra det till nånstans problem.
Genom att komma överens med mäklaren att pengarna ska till klientmedelskontot, blir mäklaren nånannan
 
Mycket en bedömningsfråga för inblandade parter.

Jag fick en fråga från banken förra året när jag sålde en fastighet och det dök upp några miljoner på kontot från en belgisk bank.
De ville veta var de kommit ifrån och när jag sa att det var en fastighetsförsäljning ville de ha köpebrevet eller fastighetsbeteckningen sen var de nöjda.
Jag antar att de större har bevakningssystem som fångar misstänkta transaktioner. Mindre banker är nog inte så strukturerade utan kör antagligen på känsla.
Kan vara så att regelverket inte är så tydligt för dem och säkert baserat på de skall ha egenkontroller. Dvs interna rutiner… då blir det ganska olika från bank till bank.
Sverige älskar den typen av lagstiftning då det tvingar alla att vara lite bättre än lagen kräver för att vara på den säkra sidan.
Fördelen för lagstiftaren är att lagarna anpassar sig själva.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
M
M MrXman skrev:
Ett alternativ kan kanske vara att begära ut dina slutskattebesked från skatteverket sedan tio år tillbaka. Då kan du både visa på skattade inkomster och på ökande kapitalvinster från räntan. Dvs vita pengar, vilket är syftet med kontrollen. Och det är 10-20 sidor istället för 500...
Problemet kanske ligger i dom 60,000kr som TS fick tillbaka på skatten:surprised:;)
Jag drar inga slutsatser eller har några fördomar, men dom affärerna jag har genomfört och som jag läst många av er andra i tråden har gjort, utan några som hellst frågor, så blir jag ändå lite fundersam till varför TS bank agerar som dom gör. Ingen rök utan eld.. Men som sagt, jag har inga förutfattade meningar. Men hade jag blivit behandlad som TS, utan att jag har ett lik i garderoben, så hade jag bett banken dra åt h.....e och gått till en annan.
 
Redigerat:
P
K kindvall skrev:
Jag tror det är här problemet finns. Även om du inte sysslat med något olagligt eller svart kan banken tolka det som ett mönster som används av pengatvättare. Syftet är ju just att det ska bli jobbigt att spåra, det krävs att man går igenom 100-tals med A4-sidor för att reda ut förhållanden.
I det här fallet går det att ta fram alla transaktioner i elektronisk form och då är de lätta att följa automatiskt. Det behövs ingen AI till det.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.