God lördag alla :D

Har problem med mitt motorsåg. Kedjan har blivit slack kan man säga. I max utspänt läge så är kedjan väldigt slapp, är det någon som vet vad felet kan vara?
Slack motorsågskedja på ett svärd märkt "OREGON DOUBLE GUARD" och delvis synlig motorsåghandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gissar bara, men dålig smörjning så den gått varm?
Kommer det olja när du varvar den i det "tomma" så att säga?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Gissar bara, men dålig smörjning så den gått varm?
Kommer det olja när du varvar den i det "tomma" så att säga?
Sitter svärdet rätt? Går det att justera svärdet lite framåt? Får kedjan olja? Det går rätt mycket olja till svärdet så de bör fyllas på samtidigt som bensin
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
C
Ja kedjan ser väldigt torr ut.
Har du kört den så där, eller håller du på med kedjebyte eller nåt?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Olja går det åt men möjligtvis inte tillräckligt.
Det går ju skruva så det går åt mer.
Svärdet är i max läge.

Jag körde och efter ett tag blev kedjan slapp så då spände jag kedjan men den blev slapp lika snabbt igen och efter det har jag inte kört mer.

Men köpa ny kedja och vrida på så det går åt mer olja då kanske? :D
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
C
P Pappa1986 skrev:
Men köpa ny kedja och vrida på så det går åt mer olja då kanske? :D
Nä, kedjan har inte så mycket med oljeförsörjningen att göra. Det sitter en liten oljepump i sågen som matar in oljan från ett spår i plåten som svärdet ligger mot, till ett hål i sidan av svärdet. Så antingen är sågen tom på olja, oljepumpen trasig eller så är det igensatt någonstans på vägen.
 
C cpalm skrev:
Nä, kedjan har inte så mycket med oljeförsörjningen att göra. Det sitter en liten oljepump i sågen som matar in oljan från ett spår i plåten som svärdet ligger mot, till ett hål i sidan av svärdet. Så antingen är sågen tom på olja, oljepumpen trasig eller så är det igensatt någonstans på vägen.
ok, troligen sitter det nog något i vägen. Ska rensa imon :=) och fylla på olja :=)
 
AXS
Köp en ny kedja, den där ser kört ut. Så billigt med kedjor att det inte är värt att mecka med förutom att slipa.

Du kan hålla sågen framför en pappskiva eller liknande och varva max. Då ska det bli skvätt av olja på skivan.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Är galet dålig på att uppdatera... men vi rev en uteplats, där växte det en galet stor pipranka så den ville vi ha som en pergola typ. Med 2 gungor. Blir mysigt å sitta där med en koppa kaffe till sommaren.
Just nu håller vi på och måla panel för fullt. Kommer bilder på det framöver med (y):D
Trevlig lördagkväll

Nybyggd pergola med en stor pipranka överst och två svarta hänggungor, på en trädgård med gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 8 till
  • Laddar…
Hej

Har en liten fråga.
Vi har en gammal ingång eller det har varit en veranda en gång i tiden med en gjuten platta (vet ej hur längesen det byggdes dock)
Detta tänkte vi göra om och bygga ihop med resten av huset. Tror ni man kan använda plattan eller behöver det rivas och görs om? Vet ej om det är isolerat under.
Tack på förhand :D
 
P Pappa1986 skrev:
Hej

Har en liten fråga.
Vi har en gammal ingång eller det har varit en veranda en gång i tiden med en gjuten platta (vet ej hur längesen det byggdes dock)
Detta tänkte vi göra om och bygga ihop med resten av huset. Tror ni man kan använda plattan eller behöver det rivas och görs om? Vet ej om det är isolerat under.
Tack på förhand :D
Behövs nog en el. två bilder om någon vill uttala sig.:thinking:
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej

Har en liten fråga.
Vi har en gammal ingång eller det har varit en veranda en gång i tiden med en gjuten platta (vet ej hur längesen det byggdes dock)
Detta tänkte vi göra om och bygga ihop med resten av huset. Tror ni man kan använda plattan eller behöver det rivas och görs om? Vet ej om det är isolerat under.
Tack på förhand :D
Hej
Beror väl mycket på vilket golv du skall lägga. Skall du lägga klinker på så är det väl okey. Ananrs hade jag bilat upp det om det inte finns någon isolering. Sök på oisolerad betongplatta hus. Det är en riskkonstruktion som kräver att man har ett ventilerat övergolv som det skall vara kontakt med organiskt material.
 
G Greatstomp skrev:
Hej
Beror väl mycket på vilket golv du skall lägga. Skall du lägga klinker på så är det väl okey. Ananrs hade jag bilat upp det om det inte finns någon isolering. Sök på oisolerad betongplatta hus. Det är en riskkonstruktion som kräver att man har ett ventilerat övergolv som det skall vara kontakt med organiskt material.
Min tanke är att lägga någonting tunt mellan plattan och golvspån, något som hindrar ev fukt från betongen att "klättra upp". Sen är tanken iaf att lägga parkett.
Finns det något man kan lägga mellan spån och platta?
 
Har läst på lite och känns som att det är bättre att bila upp allt och göra en plintgrund istället. Tack för svar :D
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Min tanke är att lägga någonting tunt mellan plattan och golvspån, något som hindrar ev fukt från betongen att "klättra upp". Sen är tanken iaf att lägga parkett.
Finns det något man kan lägga mellan spån och platta?
Platonmatta.. ?
Körde vi i källaren på oisolerad platta när vi skulle ha träkonstruktion ovan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.