Hoppas på tips från någon som varit med om samma.

vi fick igång hela systemet igår men det läcker från kopplingen mellan filtret och pumpen. Vi har skruvat så myk vi kan men fortsätter droppa. Vad tror ni det kan bero på o hur får vi tätt? När vi stänger av pumpen börjar det istället droppa från kopplingen vid vredet.

tänker nu att vi måste stänga av och skruva loss kopplingen för att se så inte oringen hamnat snett eller nått. Men hur gör man då egentligen? Hur tömmer man ut vattnet från filtret och pumpen så det inte börjar och spruta massa vatten när man kopplar loss slangen?
 
G Grod4n skrev:
Jag fick med en isoleringskant som skulle ligga i ringkanten skippade jag den så var det inga problem att få in trallen under. Sen expanderar tunnan med när man fyller den så man ska inte ligga för nära heller. Sen hur mycket värme som slipper ut vet jag inte :thinking:

Okej, fanns inget sånt på min isolering.

Låter ju som en smidig lösning. Har fyllt poolen nu så den ska sätta sig ordentligt, sedan får jag väl karva ur i isoleringen runt om för att få in trallen. Ser ingen annan lösning i nuläget..
En oisolerad pool står på en trätrall med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pool delvis fylld med vatten omgiven av grå isolering och med ett delvis öppet lock, placerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z zada11 skrev:
Okej, fanns inget sånt på min isolering.

Låter ju som en smidig lösning. Har fyllt poolen nu så den ska sätta sig ordentligt, sedan får jag väl karva ur i isoleringen runt om för att få in trallen. Ser ingen annan lösning i nuläget..
[bild] [bild]
sågade 2 spår med ca 3cm mellanrum (följde plastkanten och sedan på reglarna) ca 3-4cm djupt, använde fogsvans och bröt sedan loss med en kniv, funkade hur smidigt som helst och trallen kom in fint under kanten. Trädäck med spår sågade längs en plastkant, intill en rund pool med synliga reglar under trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastkant nära reglar där två spår sågats för trallinstallation, visar bearbetad kant och underliggande trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
M
K Kesosmurf skrev:
Någon som har någon lösning där jag kan behålla vattnet i poolen? Har funderat på att köpa en ny slangklämma med högre kvalitet och som kanske kan knipa hårdare.
Nu har jag inte läst alla inlägg men slangklämmor och pool i samma mening?? En pools ledningar sammankopplar man med limkopplingar eller klämkopplingar av plast.
 
På ett hum, hur mycket har du betalt, allt som allt med elektriker, material till trall & tunna?
Nyfiken då vi tittar på liknande med har svårt att bilda mig en uppfattning om vad allt kommer gå på.

Mvh Joacim
 
Vilken mätare rekommenderar folket? Kvalitet över pris.
 
S Steve79 skrev:
Aquachek digitala mätare med teststickor. Börjar tro att de inte går att lita på den visar olika värden hela tiden när man tar test om vartannat
Finns både bra och dåliga recensioner av den modellen. Men det kan nog vara bra att referensmäta då och då för att känna sig trygg
 
M Markarbetaren skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg men slangklämmor och pool i samma mening?? En pools ledningar sammankopplar man med limkopplingar eller klämkopplingar av plast.
Knepigt att få på en klämkoppling av plast på den slang jag fick med och som sätts i poolens inlopp/utlopp. Dessutom möjliggör ju slangen rätt smidig montering beroende på hur man vill ställa sakerna i sitt utrymme. Hr funkat bra htittills får jag nog säga. Det som läckt för en del är väl just de limmade delarna
 
L lassebrun skrev:
Vilken mätare rekommenderar folket? Kvalitet över pris.
Jag kör cdon:s billigaste (169:- ). Klockren om man sköter den rätt och referensmäter då och då. Jämfört med stickor för flera hundra kronor är den bättre i alla lägen.Visar fel på 0,1 om man kör referens mot 6.86-lösningen. Räcker rätt långt skulle jag säga. Går den sönder är den ändå billigare än 50-pack stickor från Nitor.

Men då är det bara pH jag pratar om. Nåt annat mäter den inte.
 
H henlin431 skrev:
Jag kör cdon:s billigaste (169:- ). Klockren om man sköter den rätt och referensmäter då och då. Jämfört med stickor för flera hundra kronor är den bättre i alla lägen.Visar fel på 0,1 om man kör referens mot 6.86-lösningen. Räcker rätt långt skulle jag säga. Går den sönder är den ändå billigare än 50-pack stickor från Nitor.

Men då är det bara pH jag pratar om. Nåt annat mäter den inte.
Sen får man nog definiera kvalitet. Den jag har lär inte hålla 5 år. Om den håller 1-2 år och mäter lika korrekt som den gjort hittills, då är kvaliteten tillräckligt bra för mig. Det är nästan så jag kan kosta på mig att köpa en till och ha i reserv...
 
M
H henlin431 skrev:
Knepigt att få på en klämkoppling av plast på den slang jag fick med och som sätts i poolens inlopp/utlopp. Dessutom möjliggör ju slangen rätt smidig montering beroende på hur man vill ställa sakerna i sitt utrymme. Hr funkat bra htittills får jag nog säga. Det som läckt för en del är väl just de limmade delarna
Okej, terasspool har jag inte hört innan, är det nån ny benämning på badtunna/utomhusspa? Jag har pool nedsänkt i min terass, den rymmer ca. 30m3. Mina slangar består till mestadels av pem-slang, 16 bars tryckklass. På vissa anslutningar har jag armerad 50mm gummislang, 5-6mm gods. Alla anslutningar är klämkopplingar i plast, dragsäkra.

Jag har aldrig sett att man kopplar poolvatten med slangar av typen på bilderna, och med slangklämmor. Detta gjorde jag med en 299-kronors plaskdam från Toysrus. Tyckte jag såg ett riktigt sandfilter och pump på nån av bilderna, det var därför jag reagerade lite på valet av slang och slangklämmor. Fick lite uppfattningen att man satt regumerade däck på sin nya Volvo. Men som sagt, jag har inte hört benämningen terasspool innan heller.
 
J jeppo skrev:
sågade 2 spår med ca 3cm mellanrum (följde plastkanten och sedan på reglarna) ca 3-4cm djupt, använde fogsvans och bröt sedan loss med en kniv, funkade hur smidigt som helst och trallen kom in fint under kanten.[bild][bild]
Riktigt snyggt. Så får det bli.
 
Joacimz Joacimz skrev:
På ett hum, hur mycket har du betalt, allt som allt med elektriker, material till trall & tunna?
Nyfiken då vi tittar på liknande med har svårt att bilda mig en uppfattning om vad allt kommer gå på.

Mvh Joacim
Har inte riktigt räknat ihop det men det är säkert omkring 100.000kr, och då vart grävjobbet, bärlagret/all makadam och bortchaktningen gratis. Det beror ju helt och hållet på hur mycket man behöver gräva, hur mycket trall man vill ha, kvalitet på den och hur mycket elektrikern behöver ordna. Här fick vi säkra upp, byta ut gammal elcentral dra kablar och annat.
 
  • Gilla
Joacimz
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Okej, terasspool har jag inte hört innan, är det nån ny benämning på badtunna/utomhusspa? Jag har pool nedsänkt i min terass, den rymmer ca. 30m3. Mina slangar består till mestadels av pem-slang, 16 bars tryckklass. På vissa anslutningar har jag armerad 50mm gummislang, 5-6mm gods. Alla anslutningar är klämkopplingar i plast, dragsäkra.

Jag har aldrig sett att man kopplar poolvatten med slangar av typen på bilderna, och med slangklämmor. Detta gjorde jag med en 299-kronors plaskdam från Toysrus. Tyckte jag såg ett riktigt sandfilter och pump på nån av bilderna, det var därför jag reagerade lite på valet av slang och slangklämmor. Fick lite uppfattningen att man satt regumerade däck på sin nya Volvo. Men som sagt, jag har inte hört benämningen terasspool innan heller.
Med risk för att låta lite krass eller sur nu men man kan ju kolla upp vad det är man kommenterar innan man skriver och kommenderar. Nu när jag sagt det så skulle jag nog vilja påstå att en terasspool är ett ganska nytt begrepp och något av en hybrid mellan spabad och pool. Det är armerad 50mm sugslang som kopplar ihop grejorna från Svenska badtunnor och de har ju ändå kvalitetsmärken såsom Balboa på pumpar, värmarr och grejor. Kopplingarna är dock med ("skruvbara") slangklämmor som man får till och de sitter jävligt tajt. Min läckande var på ett ställe som jag hade fått köpa extra med kass kvalitet som jag bytt ut mot bättre kvalitet sen. Ett tips om du är intrrsserad så ögna igenom bilderna från början eller från ett tag sen så ser du vad vi pratar om här inne. Vem vet, du kanske skaffar en du med?
 
  • Gilla
zada11 och 2 till
  • Laddar…
M
K Kesosmurf skrev:
Med risk för att låta lite krass eller sur nu men man kan ju kolla upp vad det är man kommenterar innan man skriver och kommenderar. Nu när jag sagt det så skulle jag nog vilja påstå att en terasspool är ett ganska nytt begrepp och något av en hybrid mellan spabad och pool. Det är armerad 50mm sugslang som kopplar ihop grejorna från Svenska badtunnor och de har ju ändå kvalitetsmärken såsom Balboa på pumpar, värmarr och grejor. Kopplingarna är dock med ("skruvbara") slangklämmor som man får till och de sitter jävligt tajt. Min läckande var på ett ställe som jag hade fått köpa extra med kass kvalitet som jag bytt ut mot bättre kvalitet sen. Ett tips om du är intrrsserad så ögna igenom bilderna från början eller från ett tag sen så ser du vad vi pratar om här inne. Vem vet, du kanske skaffar en du med?
Var inte meningen att låta nedvärderande, jag tyckte bara slangen jag skymtade såg väl klen ut då jag på samma bild såg ett riktigt sandfilter och cirkulationspump. Den typen av slang har jag till min länspump till poolen och den har spruckit vid slangklämman hur många gånger som hellst. Den typen av slang jag använder till min anläggning i poolhuset är typ denna https://svenskabadtunnor.se/produkt/tillbehor/anslutning/slang-50-mm , kraftig och som håller utan att läcka med dragsäkra klämkopplingar.

Jag hade faktist från början tänkt köpa ett större spabad, men sedan räknade jag på det, och för samma pengar, runt 130,000 fick jag en komplett pool på ca. 7x4m. Med småbarn så kändes det som en nobrainer då man får ut lite mer av en pool än av ett spabad.
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.