Tack tack. Jag det känns jävligt bra att snart va klar, det är verkligen välbehövliga kvadratmeter.

Nu är det dags att börja planera nya projekt innan jag blir rastlös! :cool:
 
Vi har 45m² osiolerad källare som jag är sugen på att ta tag i, men det ligger nog 5 år framåt.
Tror nästa projekt blir att fixa badrummet, bygga ut det och fräscha upp.
 
Idag va målaren här igen. Han ville komma och kolla efter att vi hade målat en gång så han inte hade missat nånstans i spacklingen.

Jag kunde inte se nånstans det va några missar, men han kom nog upp i ca 100 ställen. Skillnad på ett proffs och en amatör.
Men det är ju lite att kasta pärlor åt svin när han gör så bra underarbete och sen ska vi amatörer måla :rofl:
Renoverat rum med spacklade väggar, verktygsbord och stege, i förberedelse för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag fogat vidare på innerhörn. Har även driftsatt två spottar i hallen. Dom ligger på en gammal matning så det va bara att koppla in.
Utbyggnaden ligger på en egen matning så det får den riktiga elektrikern sköta när det ska kopplas i centralen.
Renoverat rum med nymålade väggar, spotlights i taket och byggverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Idag har jag inte gjort nåt som va värt att ta bild på. Har fogat innerhörn och målat fönstersmygarna en tredje gång.

Har också haft en mäklare här för värdering så vi kan lägga om lånen.
Han gjorde även värdering innan utbyggnaden för att vi behövde få loss kapital att finansiera bygget med.

Värderingen blev 1,5 högre än innan :D
Vi har lagt ut 300, så en "förtjänst" på 1,2 är ju väldigt bra.
Om jag räknar med att ha lagt 500 timmar när det är klart så är det en timpenning på 2400kr/h.
Bra betalt för en hobbysnickare :cool:
Inte för o va den, men det är ju även skatt på den värdeökningen när ni säljer... Men ändå riktigt bra ökning!
 
W Willewonka skrev:
Inte för o va den, men det är ju även skatt på den värdeökningen när ni säljer... Men ändå riktigt bra ökning!
Ja det stämmer. Jag hoppas dock att vi inte kommer sälja på 30 år så egentligen är värdet inte så viktigt.
Men det är bra att ha lite utrymme för framtida projekt :D
 
  • Gilla
Willewonka
  • Laddar…
Av allt byggrelaterat så är måla det absolut tråkigaste. Men nu är det äntligen klart!

Det va svårt att få till takvinkeln bra tycker jag, hade varit klart enklare att bara köra med taklister. Men slutresultatet är tillräckligt bra för en amatör.

Nymålat rum med gröna väggar och vita fönster utan taklister, paket av laminatgolv synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat rum med sluttande tak, tomt golv och ett fönster som ger utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålat rum med grå väggar och vitt tak, tomma golv samt ett fönster med utsikt över träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa moment blir att lägga in golvet. Men det blir först till helgen.
Är ju en del andra aktiviteter på sommaren som stör...
Nymålat rum med öppen dörr till terrass och lådor med PERGO laminatgolv redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Freniño och 12 till
  • Laddar…
Fotbolls EM och rekordvärme gör ju att tempot går ner ännu mer. Men idag ignorerade jag både värme och fotboll och la lite golv istället.
Fick klart sovrummet på ca 3 timmar i strax under bastuvarmt.

Nyinstallerat laminatgolv i tomt sovrum med gröna väggar och öppen balkongdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade för en gångs skull lite flyt med sista raden och fick en lagom bit att klyva istället för typ 2cm som det kan bli ibland.
Nylagd laminatgolv i sovrum med sista raden intill grön vägg och vit taklist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Katten inspekterade och höll på att måla in sig i ett hörn.
Katt sitter i hörnet av ett nylagt laminatgolv med gröna väggar i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det va klart blev det ett riktigt svalkande dopp i ån (Funboån för er som har koll runt Uppsala)
Person som tar ett svalkande dopp i en å med grönskande natur och träd runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 6 till
  • Laddar…
Idag blev det lite golv i garderoben och skjutdörrar monterade.

Nyinstallerat golv och vita skjutdörrar i en garderob med verktyg och material på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat golv och skjutdörrar i en garderob med en närliggande strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strömbrytaren hamnar lite onödigt nära dörren. Får se om den får plats, annars får vi byta plats på dörrarna.
Närbild av en öppen eluttagsdosa i en vägg nära en nyligen monterad skjutdörr i en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Vi får leverans av en ny säng v.27 och då är tanken att det ska vara klart. Det är ju midsommar och annat som kommer ivägen så idag va det dags att öka tempot igen.

Började med att riva väggen in till sovrummet för att sätta in dörren.
En vägg med en urtagning för en dörr, synligt överstycke och karm, med utsikt till ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med en delvis demonterad vägg och verktyg på golvet, förberedelse för dörrinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete där en ny dörröppning utan karm och dörr syns mellan två rum, med synliga träreglar och konstruktionsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rivningsprocess i ett hem där en vägg tagits bort för att sätta in en dörr, med arbetsmaterial synligt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag fick klyva överstycket på karmen för att få in karmen och slippa kapa dörrbladet.
Fick använda både klyvsågen och sticksågen för klyvsågen klarade bara 70mm. Det rykte fint när jag körde.
Klyvsåg används för att såga trästycke på ett arbetsbord utomhus med gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren på plats.
Nyinstallerad dörr i sovrum med synlig karm och överstycke, intill en rivet väggparti, på ett laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörr med silverhandtag i en ombyggnadsfas med exponerade träreglar och spånskivefot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Sen körde jag på med golvet.
Eftersom jag började lägg golvet i garderoben så blev det en rad som jag fick lägga baklänges.
Men det gick bra efter lite mätande och klurande.
Laminatgolv som håller på att läggas med nivålist vid tröskeln och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laminatgolv som läggs med en komplex pusselbit nära en dörrtröskel mot en turkos golvvärmefolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis lagt laminatgolv visar övergången från en garderob till ett rum med en plats för nivålist mellan golvet och tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick till den här pusselbiten bra.
Det blir en nivålist mellan golv och tröskel, skiljer ca 7mm.
Nyskuret trägolv som möter en vit tröskel med en mörkare golvbit som pussel, färdigt att montera golvsocklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det foder och golvsocklar som står på tur.
Nylagt laminatgolv i rum med en dörröppning och ett fönster, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd laminatgolv i ett rum med verktyg på golvet, nivåskillnad vid tröskeln syns inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat ljust laminatgolv i en korridor med verktyg och en garderobsdörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Freniño och 7 till
  • Laddar…
Idag va elektrikern här och tryckte in några säkringar till i centralen.
Elcentral med säkringar och kablar installerade på en vägg, indikerar en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom det är min svåger så lät han mig koppla in mycket själv i förväg.
Jag fick MVG på det jag hade gjort så det va skönt.
Kör med ABB Impressivo som jag tycker är snygga och stilrena.
ABB Impressivo eluttag och strömbrytare monterade på en mörkgrön vägg, exemplifierar en väl genomförd elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Överlag väldigt nöjd med val av spottarna också.
Nyligen renoverat sovrum med gröna väggar, trägolv, spotlights i taket och utsikt till trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad korridor med infällda spotlights i taket, ett öppet garderobsutrymme och skjutdörrar till ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dörr till sovrum med infälld spotbelysning ovanför i en neutral tonad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagt laminatgolv och nyinstallerad vit pardörr med glasrutor som blickar ut mot en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så satte jag in dörren in till nya sovrummet och gjorde klart inredningen i garderoben.
Inre korridor i hem med nyinstallerad dörr och inbyggda spottar i taket, synlig elcentral längre bak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinredd garderob med kläder, lampor, och hyllor för skor och klädesförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad dörr till sovrummet med angränsande garderob och inredning, samt spotlights i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Mkke och 12 till
  • Laddar…
Idag blev sovrummet klart!
Väldigt skönt då sängen kommer nästa vecka.
Nyligen färdigställt sovrum utan möbler med gröna väggar och laminatgolv, samt en öppen dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställt sovrum med gröna väggar, trägolv och spotlights i taket, men list saknas vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektören upptäckte dock att det saknas en list under tröskeln. Nyligen färdigställt sovrum med grått golv och blå vägg, och ett barn som står vid en trädgårdsdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den står i grannens carport och väntar. Kan inte klyva ek med min Meecsåg.
Anteckning med tejp på en trädörr med texten "Klyvs till 25mm tack!! När du har tid och lust" och grafik av en val.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Hjalmarsson2 och 10 till
  • Laddar…
Ska du värma utrymmet med radiator eller luft/luft-värmepump?
 
ByggAddo DavidSkallen skrev:
Ska du värma utrymmet med radiator eller luft/luft-värmepump?
Luft/luft är precis installerad.
Den sitter bra till och borde räcka till. Men för säkerhets skull så har jag förberett för radiatorer.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.