Kortsidan med plats för ut uteduschen belagd! Veckans uppgift för mig blir att fräsa in ett fasat hålmönster i trallen för att öka genomsläppet för duschvattnet. Mycket ritande och planering men när väl mönstret är bestämt lär det gå rätt fort att göra.

Dag

Trädäck med utomhusdusch och parasoll nära en häck och ett litet förråd, redo för mönsterfräsning.

Trätrall med nybelagd kortsida redo för utedusch, med person som planerar för hålmönsterarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Du kan få fortsätta hos mig sen...
Tar väl en dag åt dig att färdigställa och 3år åt mig :D
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
fräsa in ett fasat hålmönster i trallen för att öka genomsläppet för duschvattnet.
Gör du det för att det ska bli snyggt och "markera" duschplatsen så varför inte men jag har normala "tralldäcksspringor" vid min duschplats och nog försvinner vattnet snabb nog genom dessa.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gör du det för att det ska bli snyggt och "markera" duschplatsen så varför inte men jag har normala "tralldäcksspringor" vid min duschplats och nog försvinner vattnet snabb nog genom dessa.
Ärligt talat så vet jag inte. Men när man gör något så varför inte göra det ordentligt. När väl det hela är klart är det detaljerna som fäller avgörandet.
Vi har tre öppningar i pooldäcket och alla kommer att ha infrästa öppningsbeslag. Att markera duschytan med ett hålmönster blir en förhöjning av helhetsintrycket. Sen skall jag inte förneka att det är kul att testa olika idéer när man bygger!
Som ”fritidsforskare” har man tid eller tar sig tid för lite nörderi!
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Men när man gör något så varför inte göra det ordentligt.
Och det gör du med besked! Ser väldigt, väldigt trevligt ut! Inte så lite avis!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det gör du med besked! Ser väldigt, väldigt trevligt ut! Inte så lite avis!
Tack Alfredo!
 
Hetta - avkylning!

Svärsonen och brodern kämpar vidare i hettan. Uteduschen monterad och 25m slang lagd. Nu är det bara två sidor kvar att tralla klart. Sen lär Fas1 av poolbygget vara klart.

Del av trädäck med vit singel, dräneringsslang, verktyg och början av poolbygge i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utedusch på trädäck i trädgård med grönska och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställd pool med blått vatten, omgiven av trätrall och gräsmatta, samt en utedusch och lekställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utedusch svart slang på vit grus, nybyggt trädäck under konstruktion, trävirke staplat, gröna häckar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utedusch monterad på trall med gröna träd och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person monterar en svart slang för utedusch bredvid en träbyggnad i trädgård under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fas 2 blir att regla upp och hitta på något spännande till vänster om boden. Den ytan är/var ett riktigt surhål. Därför har det lagts dräneringsslangar för att få bort vattnet.

Pågående bygget av en trädäck i anslutning till en pool med synlig dränering och verktyg, bredvid en bod och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till höger gjordes konvex med breda steg för 5 år sedan. Har fungerat perfekt som hängtrappa genom åren.

Bredda trappsteg av trä på altan med trädäck och ouppvärmt badtunnehölje i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något form av häng lär det bli här. Kanske en konkav konstruktion som sluter in badområdet? Vi får se vad det blir. Först får vi regla ytan sedan kan vi börja testa olika utformningar. Jag kan se hur det hela kommer att bli men dottern och svärsonen har svårare att visualisera tanken. Vi hade samma diskussioner när trappan byggdes.
Men det blir nog bra” bara det blir kalkat” som man säger i söder om 101:an!

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Hettan kräver sina dopp!

Svärsonen klamrade kablarna idag inför elektrikerns ankomst. Det krävdes 4 dopp i poolen innan kablarna var spikade. Boden med svart plåttak var som en bastu!

Kablar fastklamrade längs träreglar i en vedbod, redo för elektrikern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På hemmaplan testade jag lite olika borr/fräs alternativ innan dräneringsmönstret görs i trallen under uteduschen. 16mm hål och 45˚ fasfräsning kändes bra. Fixar till detta under veckan.

Träplanka med borrade hål och fasade kanter som förberedelse för dräneringsmönster till en utedusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varmt/hett är det men vi skall inte klaga. Det är det här vi har läääängtatt efter detta besynnerliga karantänår!

Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hettan kräver sina dopp!

Svärsonen klamrade kablarna idag inför elektrikerns ankomst. Det krävdes 4 dopp i poolen innan kablarna var spikade. Boden med svart plåttak var som en bastu!

[bild]

På hemmaplan testade jag lite olika borr/fräs alternativ innan dräneringsmönstret görs i trallen under uteduschen. 16mm hål och 45˚ fasfräsning kändes bra. Fixar till detta under veckan.

[bild]

Varmt/hett är det men vi skall inte klaga. Det är det här vi har läääängtatt efter detta besynnerliga karantänår!

Dag
Måste det vara så grova hål och djup fas? Tänker att det är skönare att kliva på mindre hål.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Med en stor bassäng så blir det ju perfekt med läktaren bredvid boden, upphöjd ca 80 och 120 djup så blir det ett ställe för häng.
Kanske man kan gömma sig för solen där? Vill minnas att du hade sågstationen där på någon bild?
 
nanowire nanowire skrev:
Måste det vara så grova hål och djup fas? Tänker att det är skönare att kliva på mindre hål.
Hej nanowire!

Testade först med 20mm hål plus fasning men det blev lite grovt.
15mm -16mm känns bättre. Sen får läget på trallen gentemot duschplatsen/stolpen bestämma hur tätt hålen skall göras.
I morgon blir det skarpt läge!
Bilder kommer när det är klart.

Dag
 
M Mickebandsåg skrev:
Med en stor bassäng så blir det ju perfekt med läktaren bredvid boden, upphöjd ca 80 och 120 djup så blir det ett ställe för häng.
Kanske man kan gömma sig för solen där? Vill minnas att du hade sågstationen där på någon bild?
Hej Mickebandsåg!

Du är inne på rätt spår! Slutresultatet blir ett bra häng. Mycket snurr i huvudet hur vi skall få till det. Men som jag ser det har vi bara möjligheter!
Kommer nog att testa olika lösningar med lite trallbitar som bas. Så gjorde jag med trappan innan beslutet fattades hur den skulle utformas.
Vi får se var vi hamnar. Spännande utmaning!

Dag
 
Förnuftets seger över lusten!

Dagens arbetsinsats på poolbygget har jag ställt in.
30˚ och gassande sol är inte förnuftigt att jobba i vid min ålder. Svalare dagar lär komma och då blir det bättre förutsättningar att resultatet blir bra.
Att tillbringa dagen i vikens vatten känns betydligt mer angenämt!

Dag :cool:
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Fiskelycka!

Förra helgen satte vi upp ny LED-belysning vid badstegarna. Givetvis så tappade jag en liten Bahconyckel i sjön. Det är förargligt när det fattas en storlek i en sats. Så ikväll blev det magnetfiske vid bryggan. Grannen fixade fram en lite starkare magnet som tejpades fast på ett längre förlängningsskaft. Det tog 5 minuter innan det nappade! Extrafångsten blev två avbrutna skruvskallar. Känns skönt när stallet åter är fullt!

Dag

En grön magnet fasttejpad på ett förlängningsskaft bredvid en Bahconyckel som återfunnits under magnetfiske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stark magnet på förlängningsskaft tejpats fast bredvid verktyg och kablar på en träbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Tackar för inspirationen och svar på frågor som jag haft när det gäller bygga altan...
Våran version av trallcirkus, snarare trallparklek...
 
  • Altan under konstruktion bredvid en uppsatt rund ovanmarkspool, träplankor och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yaax och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.