K Kirre2 skrev:
Om det handlar om mindre summor än i ts' fall kan man ju både sätta in och ta ut kontanter i automat. Hur blir det då med penningtvättslagen, ringer banken och frågar?
Ja, särskilt om du som privatperson börjar att använda insättningsautomater utan att du meddelat banken via din kundkännedom (blanketterna man får på brev eller digitalt). det gäller förstås mest större summor, men banken är skyldig enligt lag att veta varifrån pengarna kommer (att det finns en laglig källa).
 
N Nisken skrev:
På vilket sätt skulle "staten äga sina undersåtar" för att möjligheten till svartjobb, mutor, handel med stöldgods, knark, gatuprostitution m.m. skulle bli betydligt svårare?

Att många hantverkare skulle få svårare att tjäna obeskattade pengar är kanske en del av ditt motstånd?
För att du med järnhand behöver styra hela jävla befolkningen för att nå dit du vill.

Sen kommer det förstås inte fungera, så det enda du kommer att uppnå är att förtrycka folket samt få priserna att stiga på de svarta marknaderna så att insatserna stiger med mer våld och förstörelse som följd.

Men satan vad god du kommer känna dig i mitten av denna misär. Du vill ju väl och har agerat därefter.
 
  • Älska
Alex0918 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
L lat skrev:
Ett sätt, men lite krångligt, är att
  • Ta ut allt på papper
  • Skanna in det med OCR
  • Konvertera till Excel
  • Filtrera
Det är ju samma som att klippa och klistra och det är inte okej.

Stickan
 
Stickan56
J jysd skrev:
Nu är det lite utanför vad du frågar efter, jag ser inte att någon nämnt det tidigare (men kan ha missat).

Du skriver att du inte vill ta lån på hela köpebeloppet (85%). Min fråga är varför? Du har en ränta på 1-2% på lånet medans dina 1,5 miljoner mer eller mindre garanterat ger en högre avkastning än så.

Jag hade utan tvekan tagit fullt lån i din situation och låtit de 1,5 miljonerna jobba för dig genom att generera _mer_ pengar än din räntekostnad. Risken är givetvis att räntorna går upp i framtiden och att börsen går ner samtidigt (kan ändå vara så att du ligger plus kontra räntekostnad pga den låga bolåneräntan). Det är ju inga fantasibelopp vi pratar om i lån dock, så har du råd att betala lånet även om räntan går upp och börsen då befinner sig i en dipp; ta fullt lån. Över lite längre tid kommer du (nästan) garanterat tjäna på det. 1,5 miljoner i en aktieindexfond kommer ju göra så att du kan leva gott på avkastningen inom en relativt snar framtid.

Det finns aldrig några riktiga garantier framåt utan det ovan är sett utifrån historisk data från börsen.

Mina 2 cent.
Vad säger att han får låna 85% på en typ 120-fastighet?

Stickan
 
Stickan56
elpaco elpaco skrev:
Bisarrt. Det hade ju inte varit så konstigt att de var skeptiska om du kom med 1 500 000 sparade i kontanter. Men från ett bankkonto?
Javisst, men bankerna måste göra sina egna utredningar.

Stickan
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
M mnils skrev:
Nu har jag visserligen företagets affärer i samma bank men jag har som princip att aldrig ha företagets och privata tillgångar i samma bank
Så du har som princip att aldrig ha pengarna i samma bank. Men du HAR ändå pengarna i samma bank? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P
N Nisken skrev:
Att många hantverkare skulle få svårare att tjäna obeskattade pengar är kanske en del av ditt motstånd?
En antydan om att jag skulle vara hantverkare är nog den värsta förolämpning jag har fått här på byggahusforumet …
 
  • Haha
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
När jag läser denna tråd så pratas det en del om in- och utsättningsautomater vilket förvånar mig en smula. Det är väl ingen som använder kontanter numera? De flesta butiker tar ju inte ens kontanter längre. Vid privata transaktioner så används Swish eller banköverföringar. Jag kan inte för mitt liv komma på någon situation då jag skulle ha användning för kontanter, i ärlighetens namn.
 
Smidigast är att hålla sig till en bank och att ha alla sina affärer där ( lönekonto, lån, ISK osv), vid kontakt med banken väljer du alltid samma person. Då blir allt mycket lättare. Efter några år känner dom dig. Du blir mycket smidigare behandlad och slipper fastna i regelverk. För ett par år sedan fick jag per tel ett lån på 200’ på 30 sek (chans till et bra bilköp), ”kom in på kontoret i morgon så löser vi det”. Jag vet ju också att kommer jag i TS situation så blir det inga problem. Kostar säkert men lätt värt det.
 
  • Gilla
  • Wow
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
När jag läser denna tråd så pratas det en del om in- och utsättningsautomater vilket förvånar mig en smula. Det är väl ingen som använder kontanter numera? De flesta butiker tar ju inte ens kontanter längre. Vid privata transaktioner så används Swish eller banköverföringar. Jag kan inte för mitt liv komma på någon situation då jag skulle ha användning för kontanter, i ärlighetens namn.
Alla matbutiker, kiosker, byggmax.
Jag har svårt att nämna ställen som faktiskt inte tar kontanter alls. Alla klädbutiker jag handlat i tar faktiskt kontant med.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
När jag läser denna tråd så pratas det en del om in- och utsättningsautomater vilket förvånar mig en smula. Det är väl ingen som använder kontanter numera? De flesta butiker tar ju inte ens kontanter längre. Vid privata transaktioner så används Swish eller banköverföringar. Jag kan inte för mitt liv komma på någon situation då jag skulle ha användning för kontanter, i ärlighetens namn.
Många äldre använder bara kontanter. Och en del bakåtsträvare. Dessutom sägs det ju att man ska ha en del kontanter hemma.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Alla matbutiker, kiosker, byggmax.
Jag har svårt att nämna ställen som faktiskt inte tar kontanter alls. Alla klädbutiker jag handlat i tar faktiskt kontant med.
Alla ställen jag känner till tar kort, och många tar inte kontanter, t ex många fik och lunchrestauranger och butiker. Vad är vitsen med att ta ut kontanter i en automat istället för att betala med kort?
 
K Kirre2 skrev:
Många äldre använder bara kontanter. Och en del bakåtsträvare. Dessutom sägs det ju att man ska ha en del kontanter hemma.
Alla äldre jag känner (80+) betalar med kort, swishar och betalar sina räkningar digitalt. Jag har också hört att några säger att man ska ha kontanter hemma, men jag förstår inte alls vitsen med det när jag ska handla på ett ställe som bara tar kort eller Swish. Är tanken ”När kriget kommer” eller vadå?

Det finns helt enkelt inga som helst fördelar med kontanter i dagens Sverige, som jag ser det. I vissa länder är fortfarande ”cash king”, men knappast i Sverige år 2021.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Förresten, om kriget kommer så skulle man ju snarare behöva ha en säck med rubel än kronor hemma…
 
T
Raljera du, men kom inte och försök låna pengar av mig om något händer...
 
  • Haha
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.