Åsa Lund
Jättesnyggt!
Vilken sorts lås kör du med när du har hyresgäster?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jättesnyggt!
Vilken sorts lås kör du med när du har hyresgäster?
Blir täckbrickor på båda sidor :D så inget lås alls (till att börja med iaf, vill dom ha det så sätter jag i nåt)
Dörren har varit låst en handfull gånger sen -86
I andra huset har vi Yale Doorman på 2 dörrar (entrén och till tvättstugan) men då ligger det i centrum, det här är 1km utanför
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Ska prova få i övre högra fönstret imorgon men det börjar dra ihop sig för en husvagnstur till Grebbestad för att fira midsommar så det är inte sagt att det hinns med
 
nino nino skrev:
Blir täckbrickor på båda sidor :D så inget lås alls (till att börja med iaf, vill dom ha det så sätter jag i nåt)
Dörren har varit låst en handfull gånger sen -86
I andra huset har vi Yale Doorman på 2 dörrar (entrén och till tvättstugan) men då ligger det i centrum, det här är 1km utanför
Har du 2 stycken hyreshus?
 
M maria01 skrev:
Har du 2 stycken hyreshus?
Ja
Men det andra äger jag, frun och min mor ilag.
Badrum och lägenhetsrenovering heter den tråden, det är därför den här tråden heter mitt 2a stora projekt :)

3 klara lgh där och ett garage som ev blir lgh nån gång, plus ett till hus på ca 280kvm på samma gård som hyrs ut som fritidsgård
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tack!

Dom är 5mm upp men jag ska kanske ta av dom 5 till, ska ju även spackla hela ytan igen också.
Har bara skruvat med 3 skruv i varje foder då det ska oljas grundas och målas
Har inte riktigt bestämt om allt blir vitt heller eller om fodret ska vara i nån ljusgrå färg
Hej! Jag håller just nu på att måla både fönster och altanräcke på mitt hus och även om man går det sällan så ärr det ju självaste f-n vad mycket längre tid det tar när man ska maskera och måla i omgångar. Fönsterkarmarna har en färg och fodret en annan och panel en tredje. Altanen har en grå färg, stolparna vita och staketet där mellan med tusen tunna ribbor är röda. Så vill du inför framtiden spara dig arbete så kör samma kulör :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har sagt i många år att jag ska ta pension vid 50, nu är det snart bara 4år kvar så jag får väl sikta på 55 istället :)
Tanken är då att sälja allt och flytta minst 150mil söderut, så förhoppningsvis så slipper jag måla om :rofl:

Det är drömmen men man häger väl i nån byggställning och målar om 25år och svär :D

Ska få i alla fönster och foder på den här sidan, sen tar jag ett beslut på om allt blir vitt S1002-Y eller om det blir nån mer färg
 
Börjar lite försiktigt för att inte väcka alla i huset

Exteriör av ett hus med träfasad och synliga renoveringsarbeten pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum med fönster och radiator före ombyggnad till kök och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag alltså i rummet där jag ska bygga kök och göra ett litet badrum, ligger väl bilder i tråden därifrån
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Trodde jag var tyst men 2 av hyresgästerna Trodde det var jordbävning :D

3h så var fönstret i

Renoveringsarbete av ett fönsteröppning med utsikt över träd och en byggnad, intill en elementvärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet fönster på en vit trähusfasad under renovering med en stege som syns inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete av ett fönster med öppen vägg och synliga träbjälkar inomhus, med utsikt mot träd utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exteriör av ett hus under renovering med byggnadsmaterial och en skrinda framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Salningarna blir 27cm och då blir bänken 31cm så man väl ju få plats med blommor iaf :)
 
Åsa Lund
Kanske varit uppe innan. Hur svårt var det att få bygglov för fasadändring?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kanske varit uppe innan. Hur svårt var det att få bygglov för fasadändring?
Ööö ska man söka för det? :thinking:

Det har jag inte gjort.
Däremot så begärde jag ut dom handlingar som fanns på huset och när jag fick dom så mailade jag tillbaka och frågade om det var ok att byta färg till svart på fasaden, då skulle det vara bygglov. Sa att jag tänkte sätta på träfasad som var vit och då var det inget bygglov... Så då körde jag på
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Åsa Lund
Du borde ha sökt bygglov för att ändra utseendet på fönstren från två till en ruta. Även att ändra från slät fasad till liggande panel. Fasadändring.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du borde ha sökt bygglov för att ändra utseendet på fönstren från två till en ruta. Även att ändra från slät fasad till liggande panel. Fasadändring.
Det med fönster kan väll inte stämma? Jag fick ifrån byggnadskontoret att de vill ha bygglov om fler fönster ska in, men inte att byta befintliga. Det tror jag inte sker någonstans i landet? Tänk på alla företag likt Mockfjärds. De byter fönster helt utan bygglov......
 
Åsa Lund
Från 1-lufts till 1-lufts är inget bygglov
Från 2-lufts till 1-lufts kräver bygglov
Åtminstone min erfarenhet
 
  • Ledsen
Beemaster
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Från 1-lufts till 1-lufts är inget bygglov
Från 2-lufts till 1-lufts kräver bygglov
Åtminstone min erfarenhet
Får väl sätta i en mittpost så det ser ut som 2luft om dom skulle börja bråka...

Så här mailade jag med en på byggnadsnämnden

Jag: Hur ser det ut där i detaljplanen, kan jag byta fasad från reveterat till träpanel utan bygglov?

BN: Vilken färg är det tänkt på träpanelen?

Jag: Jag tänkte ta vitt, huset är vitt idag

BN: Då krävs inget bygglov

Ska nog se till att ha den där mail växlingen kvar då.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.