Hej,

Jag vill ha en nexa dosdimmer med återfjädrande brytare. Dessa kräver sk "nolla".

I takdosan vid lamputtaget finns fem kablar:
Vit - går till lamputtaget
Blå - går till lamputtaget
Gulgrön - ihopskarvade och går vidare i rörledningen
Gul - ihopskarvade och går vidare i rörledningen
Svart - ihopskarvade och går vidare i rörledningen

Den gulgröna förstår jag är jord, men kan antingen den svarta eller gula kabeln tänkas vara nollan, dvs jag har de ledningar som krävs för en nexa?
 
  • Elektriska kablar i takdosa med en vit och blå kabel till lamputtag samt ihopskarvade svarta, gula och gulgröna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå kabeln är troligtvis Nolla
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Men den blå kabeln går ju till lamputtaget, tillsammans med vit.
 
Mät!
 
Rickard.
M Michael_w skrev:
Men den blå kabeln går ju till lamputtaget, tillsammans med vit.
Precis, nolla + fas.

Mät innan du kopplar in något dyrt men troligtvis är blå nolla.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja, tändtråd (fas) och nolla.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Precis, nolla + fas.

Mät innan du kopplar in något dyrt men troligtvis är blå nolla.
Hmm okej, men som jag förstår det ska det finnas en extra ledning som håller liv i dimmern när lampan är släckt, det är denna jag söker efter. En tredje ledning (eller fjärde om jord finns) alltså, neutralledare.
 
Det verkar nog bäst om du kontaktar en elektriker som kopplar in dimmern åt dig.
 
  • Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hmm okej, men som jag förstår det ska det finnas en extra ledning som håller liv i dimmern när lampan är släckt, det är denna jag söker efter. En tredje ledning (eller fjärde om jord finns) alltså, neutralledare.
Huset är byggt -89.
Just nu sitter där gamla dimmers som inte fungerar så bra med ledlampor.

De är kopplade med en vit kabel på "vågen med pilen" och två svarta på pil upp. Vill byta ut denna mot en återfjädrande brytare med dosdimmern antingen här eller i takdosan.

Edit: laddade upp bild på fel dimmer och ledning, rättat nu.
 
  • Hand håller en gammal dimmermekanism med synliga kopparledningar nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du brunt bakom brytaren och vit till lamputtaget har du problem, då finns det en dosa till på vägen.
Är du inte förtrogen med hur el normalt är kopplad, tex att nolla måste finnas i ett lamputtag eller vilken den vanligaste färgen för nolla är kanske du saknar den nödiga kännedom som ESV tidigare talat om.

Protte
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har du brunt bakom brytaren och vit till lamputtaget har du problem, då finns det en dosa till på vägen.
Är du inte förtrogen med hur el normalt är kopplad, tex att nolla måste finnas i ett lamputtag eller vilken den vanligaste färgen för nolla är kanske du saknar den nödiga kännedom som ESV tidigare talat om.

Protte
Sorry, jag tog bild på fel nuvarande dimmer, det sitter två bredvid varandra. Rätt ska vara vit ledning på "vågen med pilen" och två svarta på "pil upp".
 
Då är det väl enklast att sätta dos-dimmern i takdosan där du har Nolla.
 
Jag tycker du har lite väl många svarta vid dina båda dimrar, finns det mer än svarta, vit och brun tråd.

Kan finnas en blå och en gulgrön bakom, men vad vet jag…
Protte
 
nisse123 nisse123 skrev:
Då är det väl enklast att sätta dos-dimmern i takdosan där du har Nolla.
Säkert, men jag behöver väl ändå en tredje ledning?
 
  • Elektriskt kopplingsschema för en dimmer med beteckningar och förklaringar för ledningar, inklusive N, L, och S.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ju ett superbra kopplingsschema där att följa. Det du behöver nu är ett mätinstrument samt kunskap i hur du använder det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.