T
Jag har inga förslag eftersom jag aldrig råkat ut för något liknande trots att jag bollat miljoner mellan olika banker och aktiemäklare och amorterat hundratusentals kronor i stöten (och nu senast en miljon jämnt.) Enda gången de undrat var när jag ville göra en lite större överföring till Skatteverket på ett fysiskt kontor.

Men berätta gärna vilken bank det rör sig om, så man kan undvika den.
 
  • Gilla
Filuran och 11 till
  • Laddar…
Tack snälla för alla svar! Riktig skitsituation det här och det känns inte alltför bra för tillfället.. Mardrömmen vore att inte få loss något lån.. Det blir förutom missat hus, även skadestånd till säljarna isf. Kunde för mitt liv inte föreställa mig att det skulle vara något som helst problem att styrka att det handlar om vita pengar!

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag hade dränkt dem i papper. Eller bytt bank.
Jag dränker dem mer än gärna (även med annat än papper), men handläggaren sa att de inte hade eller tänkte lägga ner tid på att gå igenom så många kontoutdrag. Samtidigt som hon sa att jag inte fick "Klippa och klistra" och ta ut de relevanta delarna. Byta bank gör vi gärna, men det blir lånelöfteansökan (inga problem förutom kreditupplysningar) och det tycks som att man måste ha fysiska möten, svårt att få ihop tider pga jobb för både mig och min sambo.
J Jensa86 skrev:
Jag hade gjort både och, dränkt de i papper så de fått jobba som in i helvete om de ville få ihop nått av det och sen ändå bytt bank. Ingen annan kommer kräva något liknande, de har ju inget att göra med hur insatsen betalas alls.
Se ovan, de var inte sugna på att gå igenom papperna om det var för mycket. Inte för att jag förstår hur jag ens ska kunna styrka dset på annat sätt än med många papper, då banken jag har/haft lönekonto hos inte kunde filtrera i utdragen, utan måste skicka "allt eller inget". Insatsen tror jag nog ändå att de måste säkerställa var den kommer ifrån.
E Eld skrev:
Beställ ut alla kontoutdrag 10 år tillbaka och ge dem varenda papper. Ju tjockare pappersbuntar dess bättre. Gärna en hel pall! Det är ett oskick att hantera kunderna som kriminella utan en tillstymmelse av bevis. De kan få sitta där och bläddra om de vill.
De vill inte bläddra, en tanke jag har är att sammanställa månad för månad, på något A4, sen lämna pallen med utdragen som bilaga, så kan de dubbelkolla sammanställningen där om de vill.
M mugatu skrev:
Idioter.. banken borde väl kunna styrka att pengarna är rena. Tycker hela tiden man får styrka pengarnas vithet när man flyttar pengar mellan banker. Borde väl kunna samla utdrag från banker månadsvis där de kan se ökningen av kapital månad för månad?
Utdrag från nischbankerna finns, där man ser kapitalökningen/räntekapitalisering samt insättningar/uttag. Dock syns inte alltid från vilka konton det kommit in, skiljer sig lite bank från bank.
E Eld skrev:
Jo det har de. Penningtvättlagen gäller ju men det får ju vara måtta på hur mycket detaljer de kräver.
Det tycker jag verkligen också, någon måtta får det finnas. Vad kan jag liksom mer ge, förutom deklarationer, lönespec, kontoutdrag från nischbankerna och pallen med utdragen från banken med mitt lönekonto.
harry73 harry73 skrev:
Får man in pengar hos en annan bank, kan man då överföra pengarna till din lånebank?
Det tror jag. Det var iaf inget problem att föra över >1.000.000:- från en nischbank till en annan fristående Sparbank, samt ~400.000:- från en annan nischbank till samma sparbank (den sparbank där jag har mitt lönekonto sedan 200 år tillbaka).
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart kan ni föra över pengarna till ett konto hos banken som lånar ut pengarna. Då ligger dom där redo för betalning. Be att få tala med chefen för bankkontoret , gå inte via handläggaren som inte verkar ha förstått penningtvättslagen (väldigt vanligt att banktjänstemän inte är snaraste än en 5:e klassare). Vilken bank gäller det?
Det gäller Sparbanken Sjuhärad. Pratade dock med Sparbanken Skåne, där jag varit kund sedan liten parvel och alltså har mitt lönekonto hos. Frågade om de på ett enklare vis kunde styrka vitheten av pengarna om jag valde att söka bolån där istället.Men inte heller de kunde styrka "vitheten" hos pengarna på annat sätt än genom kontoutdrag och trots att det är hos dem som jag är kund, så fick jag isf beställa kontoutdrag från dem, och ge till densamma..

Jag fick också en tanke/känsla av att den här handläggaren i Sjuhärad kanske inte fattat penningtvättlagen alltför väl. Hon sa också att beslutet inte låg hos henne, även om det var till henne jag skulle lämna uppgifterna. SÅ skulle hon ta dessa vidare till "chefen" så fick den"de avgöra. Kanske inte ett dumt förslag alls, att be att få prata med chefen för kontoret, utifall det blir avslag pga antingen "Klippt och klistrat" eller pga för många papper (inte mitt jobb att gå igenom allt).
D Droynas skrev:
Håller med det som sades först. Om du kan få tag på uppgifterna gratis så dränk dom med alla papper du kan få tag på. Samtidigt kontaktar du 3 andra banker och söker hos dom istället och nämner att du även är intresserad att byta alla dina bankärenden till dom så kommer du nog snart se att inte alla banker är så petiga.
Uppgifterna är beställda, men gratis kommer det inte att bli. Tanken är att göra en sammanställning med utvalda månader kring pengar in och pengar ut, samt hur mycket som sparats. Men jag har sparat olika summor varje månad och säkert inte alls någon månad, fan vet, det är lång tid som gått. I vart fall tänkte jag lämna den sammanställningen till fler banker, får försöka söka lånelöfte och snabb tid för möte där. Jag får försöka köpa/äga hela huset själv inledningsvis, avtala bort sambolagen och sen kanske ge 50% i gåva till min sambo, mot revers på halva kontantinsatsen. Att äga själv pga jag är mer flexibel i mitt arbete, och kan springa på fler möten än vad hon kommer kunna göra.
R bossebyggarn skrev:
Byt bank omgående. Bankerna har visserligen skyldighet att förebygga penningtvätt men baserat på det du skriver så har du gjort mer än tillräckligt. Med de där beloppen så är det du som har fördel gentemot banken, du kommer i princip generera riskfri inkomst för dem.

Kolla med exempelvis SBAB eller Stabelo. Undvik storbankerna till varje pris, de är chanslösa att konkurrera mot uppstickarna numera när det gäller lånevillkor. Låt dig inte luras att en del fått till synes fördelaktig ränta hos storbankerna, det betyder bara att de tjänar pengar på något annat sätt, till exempel att de lurat den stackars låntagaren att bli "helkund" (dvs hellurad) eller att köpa deras svindyra skitfonder.
SBAB och Stabelo kan tyvärr inte bli aktuella, detta då fastigheten vi köpt är taxerad som 120, dvs lantbruksfastighet. Inte för att vi tänkt driva näringsverksamhet där och försörja oss på "gården", utan vi kommer lönearbeta som förr. Men flera banker bryr sig inte om det, och lånar helt sonika inte ut till 120-fastigheter.

Tycker också att vi erbjudit oss visa mer än tillräckligt.. Storbankerna som sig skiter jag blankt i, vill inte ens vara där. Blev erbjuden 1.2% ränta hos Danske Bank, men de hade lång handläggning på nytecknade lån så de rådde oss att gå till Swedbank eller Sparbankerna för att få bolån (rörligt), och sedan flytta till dem, då skulle det gå snabbare. Swedbank/sparbankerna bjuder för tillfället dessutom på ett juridiskt hållbart avtal där man avtalar bort sambolagen, så det passade oss.

Helkund och liknande har jag min fulla övertygelse kring vad det innebär.. Håller med dig fast och fullt. Det är inte låntagaren som tjänar på det upplägget, det är banken. Försäkringar, fonder, pensionsförvaltning och allt vad det nu är, det kan man få bra mycket mer fördelaktigt på annat håll, om man bara ids leta och framförallt byta en gång varje/vartannat år. Det är iaf min övertygelse.
Appendix Appendix skrev:
Vad är det för bank?

Har en vän som pga av skilsmässa måste anlita blustep. Dessa har tydligen fått på sig från finansinspektionen att de inte får goda stora pengaströmar hur som helst.

Här är ju nackdelen med nischbanker och otrohet för att få bäst villkor. Har man varit kund länge hos en bank brukar det kunna utgöra bra underlag för kundkännedom...


Mitt råd till TS är att antingen acceptera kostnaderna för kontoutdrag och skicka in dessa till bolånebanken.
Eller kolla med en annan bank.
Sparbanken sjuhärad är det som bråkar. Sparbanken Skåne, vars skitsystem inte tillåter filtrering av beloppsgränser på kontoutdrag. Helt otroligt bara det egentligen, 2020.. De sa att allt förvisso fanns elektroniskt, men krävde en hel del manuell hantering för att få fram "aktuella perioder". Kom igen för f-n, det ska väl bara vara att klicka i konto -> från år -> till år -> skicka elektroniskt. OM deras skitsystem medgett filtrering utiofrån beloppsgräns så hade utdraget blivit gissningsvis 2000 sidor tunnare.

Jo, otroheten hos nischbankerna hängde hon upp sig på och hon sa att folk vanligtvis inte brukade spara såhär, utan oftare i aktier eller fonder. Jag sa att jag inte vetat hur snabbt jag kunde komma att behöva pengarna, då jag letat efter hus länge och då inte ville ha dem uppbundna. Hon menade att det fanns fonder som man kunde sälja och få utbetalt på bara en vecka. MM, men kom igen.. Fonder och aktier kan jag spara i, på lång horisont, men inte i kort. Dessutom är de förenade med risk och jag har klena nerver på sånt där. Alltså var högräntekonto bra för mig.

Vad tusan är egentligen skillnaden mellan mig som sparat såhär, och någon som varje år under 10 års tid gjort insättning från sitt lönekonto till aktiedepå/fondportfölj hos Avanza? Banken kan se aktuellt innehav i depå/portfölj, men de kommer likförbannat inte se hur pengarna kommit in på lönekontot från början.. Varför hör man då inte oftare från folk som hamnat i samma sits som mig, varför behöver inte fler människor beställa utdrag för 10, eller varför inte 20 år tillbaka..?

Utdragen är beställda iaf, kostnaden får jag ta, även om den gör mig rasande. Jag bad att de skulle ringa mig om den skulle övergå 5000:- Sedan får jag se hur mycket jag vågar klippa och klistra, eller hur få sidor jag kan skriva ut för att inte dränka den stackars handläggaren. Men fler banker lär det få bli. Men det är vansinnigt stressande, då sådana kontakter tar tid, och tillträdet närmar sig med stormsteg. Det är heller inte så att husköp inte är förenat med en massa andra saker att göra/hinna/fixa..
M mnils skrev:
Alltså vad är det för sossebank du råkat ut för? 1.5MSEK är ju ingen omöjlig summa att spara ihop på några år och för du över från andra svenska banker så är det ju dem som ansvarar för ev penningtvätt.

När jag köpte hus för några år sedan öppnade jag ett nytt konto i Handelsbanken och förde dit det jag skulle betala kontant, ca 1.8MSEK och sedan så la banken till mitt nya lån, och löste säljarens lån samt skickade resten av pengarna till säljaren, inga konstigheter inga frågor och då hade jag inga andra privata affärer i den banken tidigare.

Kolla genast med andra banker, det här var ju helt vansinnigt!
Nej, det är ingen omöjlig summa att spara ihop på något sätt.. Särskilt inte då man tjänat förhållandevis bra, och haft löjligt låga utgifter. Sedan har det funnits två ekonomier i hushållet dessutom, varpå jag kunnat spara undan ordentligt.

Men hade Handelsbanken inga frågor där menar du, var dina 1.8MSEK kom ifrån..? Lite väl slött då kan kanske tyckas.. Men jag ska ge dem ett samtal och höra om de tar lantbruksfastigheter, fast då till villalån ist för jordbrukskredit.
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Först och främst, hur mycket tid har du?

Jag hade definitivt bytt bank. Jag hade också med eftertryck informerat kontorschefen om varför jag byter.

Möjligen, om jag hade varit på riktigt tyket humör, hade jag tagit ut alla kontoutdrag även om det kostade pengar, levererat det till banken, förhoppningsvis fått dem att gå igenom allt och sedan ändå bytt.
Tillträde den 2 juli. Så inte allt för mycket tid kvar..

Jag byter gärna bank, antagligen får jag söka lånelöften i morgon hos de banker som ev. tar lantbruksfastigheter med vanliga villalån, sen ta kontakt med dem för att försöka få till så snabbt möte som möjligt.

Jag gillade ditt förslag i slutet av ditt inlägg, det kan jag mycket väl tänka mig, men det kräver bolån från annat håll..
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
tommib
Jo, tanken var att du skulle lösa problemet med den här banken men sen byta i alla fall när allt är klart. Och vara övertydlig med vad det beror på.

Troligen är det mycket lättare att flytta ett bolån än att söka ett helt nytt (lite som Danske bank ovan i din beskrivning).
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vilken soppa du sitter i.
Byt bank.
Ring alla du kan komma på för att slippa de där idioterna på din nuvarande bank.
testa landshypotek , nordea, länsförsäkringar, de tar lantbruksfastigheter.

Ta den bank som ger er lån utan strul, och obunden 3-månaders
Sen byter man till nån som ger bättre ränta

Har ett par vänner som just håller på att flytta till Spanien permanent. De är lika gamla som jag 45 och kommer att leva på avkastningen på sitt kapital till pension där nere. Några bostadsaffärrer och båda har tjänat löjligt bra med $$ och stoppat in mycket på börsen som sen givit stor utdelning.
De har nu på ca 7år dragit ihop 5-6 Miljoner .... Skulle de behöva visa alla transaktioner .... jo tjena!
 
  • Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Hur tänker dom? Dom vill ha bevis på att det är vita pengar och när du då vill inkomma med kontoutdrag som bevisar det så får det inte vara för mycket papper! För att dom inte har tid, men dom har tid att janka om vart pengarna kommer från!

Helt jävla otroligt, är enklare att vara kriminell i Sverige o bli bjuden på pizza av snuten än att vara en laglydig medborgare.

Du får ge dom en rejäl bunt med papper och när/om du får lånet så påtalar du att i enlighet med gdpr lagen vill du att dokumenten förstörs med en dokumentförstörare. Övervakad av dig, godta inget annat!
 
  • Gilla
  • Haha
andreas_bygger och 18 till
  • Laddar…
Ska man vara petig så säger tydligen banken att du inte får klippa och klistra, detta är ett rätt hårt krav. Att du inte får lämna in för mycket är rätt subjektivt. Hur ska de kunna veta att en pall papper i ditt perspektiv är något då plöjer på en kvart
 
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Du får ge dom en rejäl bunt med papper och när/om du får lånet så påtalar du att i enlighet med gdpr lagen vill du att dokumenten förstörs med en dokumentförstörare. Övervakad av dig, godta inget annat!
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Helt rätt så underbar kommentar!
 
  • Gilla
Wiggen64 och 9 till
  • Laddar…
Glöm inte kolla upp saken noga om du får ett lånelöfte hos en annan bank på nätet.
Jag fick lånelöfte "Ring när du skrivit kontrakt"
Skrev och ringde, var gott och väl inom marginalerna, men då höll de inte sitt löfte och det var alla möjliga problem. Fick akut låna 200.000:- privat, och det i sig blev ett problem, för den jag lånade av måste visa var pengarna kom ifrån. Personen hade pengar från arv, sparande och bostadsförsäljning, men de ville typ veta var just dessa 200" kom ifrån, det är ju inte helt enkelt om man har pengar på ett o samma konto.
 
Mikael_L
  • Gilla
Gele77
  • Laddar…
Mikael_L
L Lutte skrev:
Helt jävla otroligt, är enklare att vara kriminell i Sverige o bli bjuden på pizza av snuten än att vara en laglydig medborgare.
Min kristallkula säger mig att Svenskar kommer snart börja ha sin bank utomlands i allt större utsträckning ...
 
  • Gilla
  • Wow
Erik JL och 9 till
  • Laddar…
Vilken tråkig situation! Hoppas det ordnar sig för trådskaparen :heart: Men till det sura är ju att banken MÅSTE kräva de här underlagen, gör de inte det så riskerar de exempelvis stora vitebelopp. Det är alltså inte bankens fel, utan regelverket. En bank som inte ställer kundkännedomsfrågor skulle inte bedriva kunnna verksamhet länge.

Glöm inte att penningtvättlagen finns för att motverka grov brottslighet. Även om den ibland ställer till det för ”vanligt” folk så är det ett sätt att göra livet surt för knarklangare, människosmugglare och andra svin.
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
Om man har BankID kan ma ta ur ett Excel-fil från banken och i den kan man göra urval och skriva ut.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
tommib
... för de senaste två åren. Det står i trådstarten. Banken ville ha längre historik vilket gick att ordna men då inte med urval av något skäl, och bara på papper.

Minns faktiskt inte hur långt bak man kommer på min bank. Tidigare var det 18 månader men de ändrade nyligen så möjligen går det längre tillbaka nu.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Livanbygger Livanbygger skrev:
Vilken tråkig situation! Hoppas det ordnar sig för trådskaparen :heart: Men till det sura är ju att banken MÅSTE kräva de här underlagen, gör de inte det så riskerar de exempelvis stora vitebelopp. Det är alltså inte bankens fel, utan regelverket. En bank som inte ställer kundkännedomsfrågor skulle inte bedriva kunnna verksamhet länge.

Glöm inte att penningtvättlagen finns för att motverka grov brottslighet. Även om den ibland ställer till det för ”vanligt” folk så är det ett sätt att göra livet surt för knarklangare, människosmugglare och andra svin.
Fast samtidigt överför ju kriminella miljardbelopp mellan olika banker utan några kontroller.
Problemet är att bankerna går på vanliga hederliga kunder för att på enklaste sätt uppfylla sina plikter istället för att jaga de riktiga bovarna.
 
  • Gilla
  • Haha
andreas_bygger och 26 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.