S Sesulo skrev:
Vad heter spottarna?
Göran, Stig, Lennart, Sixten, Bengt.

Det är mina förslag på spotnamn ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Takfönster och 5 till
  • Laddar…
Sorkarna har käkat upp 1.5 rabarberplanta till här, så nu har vi köpt ytterligare två och planterat ”upp” (i pallkragar med nät under).

Men för att stilla värsta rabarberbehovet så fick vi lite av makens jobbarkompis..

En person håller ett stort rabarberblad som döljer ansiktet, med handen synlig framför bladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imponerande stort blad och lång stjälk :oops:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Mrskores och 3 till
  • Laddar…
Dagens improviserade miniprojek. En liten trappa ut till altanen av spillvirke från förrådet.
 
  • En liten trätrappa byggd av spillvirke placerad vid altandörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 5 till
  • Laddar…
Vattnat..

Spridare som vattnar en frodig trädgård med olika växter och buskar i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messier1994 och 7 till
  • Laddar…
Det är skitvarmt idag, så jag satte upp lite pelare till solsegel.
Under tiden värmde jag upp poolen till 28grader, så nu ska jag bosätta mig i den.

Trädgård med nyuppsatta pelare för solsegel vid en röd tegelvilla under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd tegelvilla med nyuppsatta pelare för solsegel och en solig trädgård med grönt gräs och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är skitvarmt idag, så jag satte upp lite pelare till solsegel.
Under tiden värmde jag upp poolen till 28grader, så nu ska jag bosätta mig i den.

[bild]
[bild]
Kan du beskriva vad det är för stolpar (dimensionering) och infästning? Egen design eller färdig produkt. Är lite sugen på att sätta ett litet segel på vår framsida mot söder för att slippa solinstrålning. Vore dock bra om man kunde plocka bort stolpar under de 4/5 av året det inte är tokvarmt.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Kan du beskriva vad det är för stolpar (dimensionering) och infästning? Egen design eller färdig produkt. Är lite sugen på att sätta ett litet segel på vår framsida mot söder för att slippa solinstrålning. Vore dock bra om man kunde plocka bort stolpar under de 4/5 av året det inte är tokvarmt.
Egen design, 45x145 satta i betongplint, så får vi se hur bra det håller.
Skulle det krisa tänker jag en staglina ner i betongplint.
 
Nu när min redskapsbod börjar bli klar behöver den målas. Planen var att måla den i samma färger som lekstugan, som är brun med gröna knutar. Inte så lätt att se vilken färg det kan tänkas vara, eftersom den gamla inte bara är smutsig och sliten utan även skiftar lite mellan olika nyanser. Sedan är det sol eller skugga och blänk och tvekan. Nåväl, man kan väl säga att oavsett vilken färg jag väljer så lär det bli ett lyft när båda småhusen är målade.

I övrigt så körde jag hem några säckar jord till trädgården. Har nu släpat hem ungefär 21,4 m³ som jag försökt blanda ungefär 50/50 med den gamla befintliga jorden (eller rentav 75/25 när det är nästan ren lera). Jag började med att tänka: "Äh, vad kan det behövas? 50–100 säckar? Det kör jag på några vändor." … sedan blev det 200 och nu är jag uppe i 534. Jaha. Nu har jag gjort klart början på sommarens trädgårdsprojekt, så nu håller jag på att fundera ihop hur slutet ska se ut och hur man kan knyta ihop de tu ... en sak som jag aldrig lär mig att bedöma är höjd över/under marknivå när det lutar. Även om jag spänt upp några snören då och då så visade det sig att jag grävt mig ner säkert 30 cm längre än jag behövde, så nu har jag 50 cm att fylla upp. Men motion får man ju i alla fall, och det är det viktigaste!
 
  • Hand håller färgprover mot en träyta för att jämföra nyanser av grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jord som bearbetats i en sluttande trädgård med en spade, kantstöd och naturlig grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Idag var det årets varmaste dag. Det skulle firas enligt lokal tradition med att gräva, det är ju sedan gammalt.
En ny matning behövdes till gäststugan och då passade jag på att dra över en slang till ved/trädgårdsboden också om man skulle få för sig något i framtiden. Tiden tyckte jag var helt ok, tog typ fyra timmar totalt.

Grävd ränna i gräsmatta för kabeldragning mellan röda träbyggnader på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grön gräsmatta för slangdragning med röd stuga och gul slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd gräsmatta och jord med slang vid röd träbod, verktyg och gräshandskar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorden var fortfarande fuktig under gräset, inte konstigt att gräsmattan aldrig ger upp i värmen.
Färskt grävt dike i en grön trädgård för slangdragning till en gäststuga och vedbod, med spade och kratta synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här skymtar den gamla matningen, en enfaskabel i vattenslang som borde luggit ännu grundare innan jag fyllde upp.
Uppgrävd gräsmatta med verktyg och gul slang för installation av matning till bod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangdragning, tyvärr lyckades jag dra ur dragtråden men det går ju att lösa.
Nyligen grävd mark för slangdragning vid röda träbodar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trästuga med nygrävd mark för slangdragning på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra jobbtimmar senare så var allt återfyllt igen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
”Jorden var fortfarande fuktig under gräset,”

Snyft. Här är ökensäsongen i full rulle och trettio grader och gräsmattan börjar gulna. Har en IBC för regnvatten men den fylldes väl senast för en månad sen och det är ju numera inte alls säkert att det blir nåt mer regn i sommar. Så har också en IBC efter infiltrationsbädden för att fånga upp de dyra dropparna som annars går ut i diket. Idag fick jag äntligen till en vattenpump att flytta mitt fina bajsvatten (kristallklart) från den ena IBCn till den andra. Veckans tips: Kasta Julas skitslangar, köp femtio meter Gardenas 3/4 tums och en rejäl jetpump matad med en kvalitativ entumsslang och starta igång rubbet och ligg i gräset under valnötsträdet och lyssna när en kubikmeter guld forsar fram.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Här skymtar den gamla matningen, en enfaskabel i vattenslang som borde luggit ännu grundare innan jag fyllde upp.
* Legat :crysmile:
 
  • Haha
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
* Legat :crysmile:
Alltid retar det någon:rofl:
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Idag var det årets varmaste dag. Det skulle firas enligt lokal tradition med att gräva, det är ju sedan gammalt.
En ny matning behövdes till gäststugan och då passade jag på att dra över en slang till ved/trädgårdsboden också om man skulle få för sig något i framtiden. Tiden tyckte jag var helt ok, tog typ fyra timmar totalt. […]
Avundsjuk på din lättgrävda jord! :sweat:
 
halper halper skrev:
Avundsjuk på din lättgrävda jord! :sweat:
Klagar inte, sedan är kabelskyffeln det bästa köpet jag gjort, väldig skillnad mot vanlig skyffel.
 
  • Älska
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Klagar inte, sedan är kabelskyffeln det bästa köpet jag gjort, väldig skillnad mot vanlig skyffel.
Jag brukar behöva spett och hacka för att komma någonstans i min istidsbetong … och vänner som vill rulla stenar. Sedan får man improvisera när man hittar bumlingar som inte går att göra något åt. :poop:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.