H
Hmm kanske behöver en skylt med. Har nog minst 10 tuber hemma.
3 st p19. Myggfångare
4 st p11 grill, värmare, husvagn
2 st pc10 grill
1 st pc5 eller vad den heter grill husvagn
Sen tror jag det står 1 eller 2 i reserv med :crysmile:
 
Som vanligt så är det ju eget ansvar som gäller, precis som @Limpan4all skrev tidigare, kolla med er räddningstjänst..
 
P
L lassebrun skrev:
Ligger inte regleringen hos msb idag?
[länk]
Det tycks inte finnas någon begränsning på antalet gasolbehållare som får förvaras i förråd eller garage.
MSB skrev:
I förråd eller garage som är avskilda från bostaden i lägst brandteknisk klass EI 30 får gasolbehållare, samt två behållare av annan brandfarlig gas (t ex acetylen) förvaras.
Det där med brandteknisk klass EI 30 kanske kan ställa till det, förstås. Vad kan en lada som är ett par hundra år gammal tänkas ha för brandklass? :thinking:
 
P pmd skrev:
Det där med brandteknisk klass EI 30 kanske kan ställa till det, förstås. Vad kan en lada som är ett par hundra år gammal tänkas ha för brandklass? :thinking:
EI 3 kanske. :rolleyes:
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
Jag tyckte MSB:s info tog upp det viktigaste men litet slirigt detta med att det är behovsstyrt hur mycket man får ha, typ en flaska i drift och en i reserv. Jag hade kanske tänkt att koppla två parallellt just till grillen som ju har rätt högt gasflöde typ 1 kg i timmen och där det gärna fryser och blir minimalt flöde när flaskan börjar bli tom.

Vill helst inte ha olika typer av gasflaskor men visst, det är ett bättre alternativ med alu- el stålflaskor vad gäller hur det funkar i den tillämpningen dock tyngre att hantera och ev dyrare att fylla beroende på möjligheter lokalt.

Tydliga skyltar på ställen man har gasbehållare måste vara guld värt vid ev brand och för räddningspersonal, detta var inte så tydligt i MSB:s info refererad ovan. I vårt fall har vi även ett par PC10 till gasspisen i en ventilerad box utomhus så utan skylt kan man inte veta detta.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Tydliga skyltar på ställen man har gasbehållare måste vara guld värt vid ev brand och för räddningspersonal
Jag "har hört" att gasol inte är "så farligt" ur den aspekten då dessa flaskor släpper ut gas "lite kontrollerat" vid brand medan exempelvis acetylenflaskor blir rena bomber. Hur mycket stämmer det? Någon som vet lite bättre hur det fungerar?
 
”Förvaring i bostad
I en bostad får endast gasol för det egna behovet förvaras. Det normala behovet i ett hushåll anses vara en gasolbehållare för förbrukning och en i reserv.



Är behovet större än 60 liter gasol eller 5 liter annan brandfarlig gas måste tillstånd sökas hos kommunen.”

Jag kan inte tolka det som slirigt. Ovanligt tydligt faktiskt.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
Slirigheten ligger i att ”vad som är ok” beror på hur många gasolförbrukande prylar man har. 60 liter uppnås strängt taget med tre grejer som vardera körs med en 10-litersflaska plus en i reserv, och först då behöver man alltså söka speciellt tillstånd.

Viktigare än faktisk mängd borde vara att det förvaras på rätt sätt och att det är tydligt uppmärkt där det behövs.
 
Jag vet inte hur du läser eller tolkar saker.
en 11kg flaska ger 26L enligt dokumentet. därmed toppar du med en sådan + en reserv.
Allt enligt dokumenter från msb. klart som korvspad :)
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
klart som korvspad :)
Vet inte det. Från dokumentet "I flerbostadshus får endast gasolbehållare med volym som är mindre än 5 liter hanteras" samt "Det lämpligaste stället att förvara gasolbehållare i flerbostadshus är på en balkong, under förutsättning att den inte är inglasad. På en öppen balkong får behållarstorleken P11 (max 30 liter) förvaras."

Det anser alltså att förvaring på en balkong är att betrakta som förvaring "i flerbostadshus" och där får max 30 liter förvaras. Samtidigt säger de att "i flerbostadshus får endast gasolbehållare med volym som är mindre än 5 liter hanteras". Vad menar de med "hanteras"? Kan man förvara en P11 på balkongen, vilket anses som förvaring "i flerbostadshus" utan att hantera den "i flerbostadshus", vilket väl är förbjudet.

Grumligt korvspad tycker jag.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ok. Tog fel på kilo och liter uppenbarligen. I den här typen av dokument får man se till att hålla sig till en enda enhet annars blir det upplagt för missförstånd, ungefär i likhet med att ange längdmått i ömsom cm, ömsom tum vad gäller krav på bygglov etc…

Så kontentan är man får husera i storleksordningen max 2 st P11, dvs behållare som rymmer 11 kg gasol, och att kommunen behöver ge tillstånd annars.

Inga krav på skyltning förutom på arbetsplatser.
 
H Harald Blåtumme skrev:
med tre grejer som vardera körs med en 10-litersflaska plus en i reserv
Det är inte så att du skriver liter men tänker kg? Finns det ens 10-liters flaskor på konsumentmarknaden?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Så kontentan är man får husera i storleksordningen max 2 st P11, dvs behållare som rymmer 11 kg gasol, och att kommunen behöver ge tillstånd annars.
Det är i alla fall min tolkning, vilket då innebär att en grill, en terrassvärmare och en reserv, är för mycket utan tillstånd. Några skyldiga här? :oops:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är i alla fall min tolkning, vilket då innebär att en grill, en terrassvärmare och en reserv, är för mycket utan tillstånd. Några skyldiga här? :oops:
Mja. Summan av vad som finns i mina tre 10-kg flaskor blir inte mer än kanske 50 liter eftersom flera är halvtomma vid varje tid. Tillkommer en del mindre flaskor av främst engångstyp men blir inte många kilo/liter av det.

Sedan har jag ju några bilar, sågar, bränsledunkar med ett par hundra liter bensin på tomten men det räknas inte. Om någon av dom vore gasdriven kanske det skulle räknats in vem vet…

Men konstigt att kravet på skyltning av gasolflaskor inte finns, alltid trott det var självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.