I inställningsmenyn finns valet ASM, någon som vet vad det är? Finns inte omnämnt i manualen vad jag kan se, har testators av/på och ser ingen skillnad på uppförande.

Försöker förstå hur jag ska programmera ’Shaun’ så han inte smiter in i en korridor (och måste gå typ 75 meter extra) på väg till dockningsstationen.
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
I inställningsmenyn finns valet ASM, någon som vet vad det är? Finns inte omnämnt i manualen vad jag kan se.
ASM= Anti-Stuck-Manöver
”Vid inkopplad ASM startar robotgräsklipparen en undanmanöver när den har fastnat”
 
G Geoff skrev:
ASM= Anti-Stuck-Manöver
”Vid inkopplad ASM startar robotgräsklipparen en undanmanöver när den har fastnat”
Aha, antar att det är lite extra kraft till hjulen. Konstigt att det inte står i manualen.
Men då har det inget att göra med mitt största huvudbry (se redigerad post)...jagar vidare.
 
G Geoff skrev:
ASM= Anti-Stuck-Manöver
”Vid inkopplad ASM startar robotgräsklipparen en undanmanöver när den har fastnat”
Köpte mig en iMow för ett år sedan, en 422PC finns ingen anledning att ha app till den. Den fungerar inte så länge så att du behöver ställa in den. Lämnar du den en vecka, räkna inte med att gräset är klippt när du kommer hem. Troligtvis står den mitt på med programfel eller något annat spännande fel.
 
M M--M--X skrev:
Köpte mig en iMow för ett år sedan, en 422PC finns ingen anledning att ha app till den. Den fungerar inte så länge så att du behöver ställa in den. Lämnar du den en vecka, räkna inte med att gräset är klippt när du kommer hem. Troligtvis står den mitt på med programfel eller något annat spännande fel.
En granne hade en IMov, första året var där frekventa stopp. Tror att dom fick den utbytt. Status nu är lite oklart. Har dock sett grannen körandes med en traditionell klippare.
 
  • Gilla
Svelle
  • Laddar…
E
Samma som mina maskiner. Jag har haft 3st där samtliga har varit på verkstad i åtskilliga månader. Har väntat på reservdel i 2.5 mån hittills i år. Sämst måste vara Stihl som säljer skiten till överpris
 
Hej på er!

Vi är på G att köpa robot och har fastnat för imov 632, men man blir ju lite skeptisk när man läser denna tråd.

Vi fastnade ju förstås för att det är ett vettigt pris och inte en "no name"-maskin. Vi har ca 2 200 m2 gräsmatta...

Hur är dessa maskiner idag? Har stihl byggt bort alla barnsjukdomar, eller är det fortfarande en chanstagning att köpa en?

/Pär
 
E
Ta en Husqvarna /Gardena istället om du ej vill ha maskinen på verkstad
 
E Elsamimmi skrev:
Ta en Husqvarna /Gardena istället om du ej vill ha maskinen på verkstad
Det verkar ju tyvärr som det. Tyvärr så har ju inte Gardena nån variant som klarar den yta vi har utan då hamnar man på en HQ 430... (Jo, jag vet att husqvarna och gardena är typ samma maskiner)

Eller finns det andra alternativ?

/Pär

(Edit: syftningsfel)
 
Jag har en 632 och är i huvudsak nöjd.
Då jag har en väldigt sluttande tomt hade jag varit hjälp av guidekabel för hemgång men i övrigt inget att anmärka på.
 
tttomten tttomten skrev:
Jag har en 632 och är i huvudsak nöjd.
Då jag har en väldigt sluttande tomt hade jag varit hjälp av guidekabel för hemgång men i övrigt inget att anmärka på.

Ok! Det är ju detta som är så svårt, vissa har jättebekymmer andra är nöjda... Svårt att värdera om det är värt ca 8 000 kr extra för en Husqvarna...

/Pär
 
R Robot2015 skrev:
Instämmer! VARNING, VARNING för Viking Imow autogräsklippare!!!! Jättedyrt skräp från en jättedålig leverantör som helt saknar kundfokus..
Hej

Min visade internt fel. Verkstaden ville ha 14000 för nya kretskort för att kunna felsöka vidare.
 
E
Hur gammal är din maskin? Min började fastna igen överallt. Kollade på bakhjulen då var ena hjulets nav som är tillverkat i plast helt rundslitet. Har haft 2 st sedan 2015. Under den tiden så har båda varit på verkstad i över 30 mån ihop. Som tur var så sålde jag inte åkgräsklipparen
 
T
Öppen plastskydd med exponerad kontakt och borttappat lock, gräsrester synliga, på en elektronisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Min 632 fick signalproblem fastän kabeln, enligt dockan, är OK. Undertill visade det sig att denna kontakt var blottad och plastlocket låg på gräsmattan. Sannolikt har någon form av sensor inuti lossnat. Vet någon om detta är sensorn till signalkabeln? Jag hittar den inte i gräset så får sannolikt beställa ny reservdel.
 
T tomasjo skrev:
[bild] Hej! Min 632 fick signalproblem fastän kabeln, enligt dockan, är OK. Undertill visade det sig att denna kontakt var blottad och plastlocket låg på gräsmattan. Sannolikt har någon form av sensor inuti lossnat. Vet någon om detta är sensorn till signalkabeln? Jag hittar den inte i gräset så får sannolikt beställa ny reservdel.
Hej, det är ett uttag för uppdatering av mjukvaran.

Fick du ordning på signalen sen?
I år har jag varit med om att jag saknat signal fast att kabeln är hel.

Det som fungerat för mig är att ställa klipparen utanför dockan, ca 2 meter, sen trycker jag på hemknappen på dockan.
Då har den hittat signal och klipparen åker till dockan.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.