Njut nu av en välförtjänt vila, du har presterat på topp och gjort ett kanonjobb.

Grymt imponerad!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Njut nu av en välförtjänt vila, du har presterat på topp och gjort ett kanonjobb.

Grymt imponerad!
//Ronnie
Tack Ronnie!
Dag
 
Trallcirkusen går vidare,
jag har semester!


Svärsonen trallar vidare med målet att täcka ytorna runt om poolen. Anslutningen till den gamla terassen blir en 145 x 28 som kommer att fällas in i hålet. Det är en uppgift för mig och mina Festoolskenor. Väggen där alla elkopplingar skall utgå ifrån har fått en skiva som elektrikern kan montera på.

Monterad grå skiva på trävägg med diverse elanslutningar och uttag som förbereds för elektrikern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett eluttag fick göras om för att passa in i det nya.

Delvis monterad trätrall bredvid en pool, med gammal och ny trall samt synliga elkopplingar och stödstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdiglagd trätrall bredvid poolområde med synlig konstruktion och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid uteduschen blir gör vi en specialare. Det blir ingen rostfri plåt med hål utan vi fräser in ett spännande hålmönster i trallen med kraftigt fasade kanter. Kan bli en intressant utmaning!

Trädgård med pool och pågående arbete på en trall runt poolen, omgiven av gröna buskar och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggprojekt av trädäck runt pool med oavslutad trall och verktyg i förgrunden, hus och terrass i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Olika trätrallar pågående arbete vid poolområde, halvfärdig konstruktion, grus och gammal terass synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrall som omger en pool med delvis byggd terass och ett fyrkantigt hål fyllt med vita stenar som förarbete för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående trallbygge runt en blå pool med verktyg och material synliga, inklusive vitmakadam, i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske hinner vi med det i helgen. Så än kan vi inte ropa hej utan blåstället kommer snart på igen!

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
B Basbosse skrev:
Ser härligt ut !!!
Det var hääärligt! :love:
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
Det ser riktigt fint ut med kattlådan som tar upp alla möten av de olika riktningarna på trallen, detta bygge har en fantastisk hög villhöver faktor!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
M Mickebandsåg skrev:
Det ser riktigt fint ut med kattlådan som tar upp alla möten av de olika riktningarna på trallen, detta bygge har en fantastisk hög villhöver faktor!
Tack Mickebandsåg!

Det är en spännande och rolig utmaning att sy ihop det nya med det gamla. Att bryta trallen med olika riktningar ger oftast en mer spännande yta. Att planera och leka med ytorna underlättar om man utgår från 5,4m längd på trallen. Då är det bara att skapa!
”Kattlådan” var uppe på bordet vid planeringen av ytorna och det bestämdes att den skulle vara kvar. Rätt beslut tycker jag!
Dag
 
DAGS igen!

I morgon blir det en ny vända till poolbygget.
I veckorna händer det inte så mycket. Tre barn och två fullt arbetande vuxna tar all kraft. På min lott har det fallit lite specialsågningar.

Svängde snabbt ihop en liten markeringsjigg som underlättar bortsågningen av ändarna på den gamla terassen som skall förenas med nybygget.

Träjigg med markerade linjer för specialsågning, liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En handgjord träjigg på ett vitt sågbord, tillverkad för att underlätta ändsågning av terassbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 28 x 145 skall sågas in i brytpunkten. Jag hoppas slippa en massa mätningar och försöker rita efter jiggen. Sen är det bara att skruva fast Festoolskenorna och köra. Hoppas det fungerar som tänkt!
Jag skall också såga ut poolkantens stående brädor som skall skydda linern.
Hoppas på en tidigare hemfärd denna gången!

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vad blir det för utedusch?
Avlopp eller vart tar vattnet vägen?

Ska själv till med en snart och funderar på att kombinera dusch med toa (endast för kiss och utan papper) och dra ut avloppet i slänten mot dammen, men det blir ju lite att gräva...
 
nino nino skrev:
Vad blir det för utedusch?
Avlopp eller vart tar vattnet vägen?

Ska själv till med en snart och funderar på att kombinera dusch med toa (endast för kiss och utan papper) och dra ut avloppet i slänten mot dammen, men det blir ju lite att gräva...
En sådanhäringa tror jag att det är.

Svart utomhusdusch med soluppvärmning och fotdusch, visas mot en neutral bakgrund med en rabattskylt och produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten kommer från utkastaren.

Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad blir det för utedusch?
Avlopp eller vart tar vattnet vägen?

Ska själv till med en snart och funderar på att kombinera dusch med toa (endast för kiss och utan papper) och dra ut avloppet i slänten mot dammen, men det blir ju lite att gräva...
Vi låter vattnet från duschen åka rinna vid dräneringsbrunnen. Sen pumpar den bort det från poolen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En sådanhäringa tror jag att det är.

[bild]

Vatten kommer från utkastaren.

Dag
Mina föräldrar har en liknande modell, den fungerar (extremt dåligt), vattnet är varmt typ 60sekunder..
 
Ok
Frustrator Frustrator skrev:
Mina föräldrar har en liknande modell, den fungerar (extremt dåligt), vattnet är varmt typ 60sekunder..
Köpte en som man kopplar både varmt och kallt från huset, litar inte riktigt på den svenska sommaren...
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Mina föräldrar har en liknande modell, den fungerar (extremt dåligt), vattnet är varmt typ 60sekunder..
Läge för poolfolket att börja duscha som Gunde Svan!
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Först och främst, imponerande tråd!
Jag har en soluppvärmd utedusch från Bauhaus (tror jag) sedan några år tillbaka. Mina erfarenheter är att den kräver sin placering, första stället jag hade den på skuggades den lite av ett äppleträd, men efter sidledsflytt på några meter så räcker den absolut till att blaska av tre vuxna på en solig dag. Är det lite halvmulet blir det genast sämre med varmvattentillgången, men räcker fortfarande till två vuxna.
De gånger man är många som ska bada är kanske lätträknade, och då går det ju att lösa med att ta varmvatten från en lämplig kran inne i huset.
Ett annat problem är att den måste stå inkopplad med tryck på för att kunna användas, och som vi alla vet så slutar det med att kopplingen i någon ände släpper ifrån slangen med efterföljande fontän efter ett tag. Har tänkt tanken på att byta ut gardenas snabbkopplingar till något mera permanent som kan vara inkopplat hela sommaren, men har inte kommit till skott ännu, vilket årtionde som helst nu!

I sommarstugan har jag en separat utkastare för varmvatten som matar via en termostatblandare, finns det möjlighet så är det enligt min erfarenhet en bättre lösning.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det blir spännande att se hur denna jigg fungerar, jag brukar bara rita lite och slå med ett vitt snörslå som sänksågen får gå efter när frisar skall fällas in. Eller tänker vi på olika saker kanske?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.