Staffans2000
P pmd skrev:
Har du läst allt det finstilta i ditt hemförsäkringskontrakt?
Har du sett regeldokumenten som försäkringsbolaget använder för nedskrivning av värden?
Du (och Birgit) missförstår mig. Biverkningarna i en hemförsäkring, är premien. Den är kännd. Alla eventuella ersättningar får ses som sjukdomsskyddsdelen av försäkringen. De är osäkra, presis som vaccinets skyddseffekt på just dig.

Staffan
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du (och Birgit) missförstår mig. Biverkningarna i en hemförsäkring, är premien. Den är kännd. Alla eventuella ersättningar får ses som sjukdomsskyddsdelen av försäkringen. De är osäkra, presis som vaccinets skyddseffekt på just dig.

Staffan
Jag ser det på ett annat sätt.

Man vaccinerar sig för att förhoppningsvis vara skyddad om/när man blir utsatt för virus på samma sätt som man har en hemförsäkring för att förhoppningsvis vara skyddad om/när man blir utsatt för brand, inbrott etc.

Premien för försäkringen är som kostnaden i form av tid, besvär och resekostnad för att vaccinera sig.

Problemet med hemförsäkringen är när det visar sig att det fanns ett undantag i villkoren för just det man råkar ut för så man inte får ut några pengar, och problemet med vaccinet är när det visar sig att man var en av de som inte blev skyddade av vaccinet eller att man inte tålde det på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att England skjuter på att ta bort de sista restriktionerna som är kvar (stängda nattklubbar, begränsningar i gruppstorlek mm.) från den 27 juni till 25 juli pga. ökat antal covidsjuka på sjukhusen.
[länk]
Tydligen var det från 21 juni till 19 juli och det som skjuts upp är de sista kvarvarande restriktionerna.
Boris Johnson:
– Viruset kommer annars att hinna ikapp vaccineringen, säger han.
– Deltavarianten gör att smittspridningen ökar snabbare än vad vi förväntat oss i tredje vågen, säger Boris Johnson.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.10
 
BirgitS
En uppdelning av publik och besökare i sektioner som skiljs åt kan göra det möjligt att genomföra evenemang med fler deltagare än vad som hittills aviserats. Det har Folkhälsomyndigheten föreslagit till regeringen.
Reglerna om sektionering skulle kunna genomföras när nivå 2 inträder, preliminärt omkring den 1 juli.
Arrangören ska enligt förslaget kunna dela upp besökarna i sektioner som hålls åtskilda både vid in och utpassering, på anvisade sittplatser och i pauser. Det föreslås också att regleringar tas fram för att det ska vara olika tider för insläpp till de olika sektionerna. Det ska minimera trängsel i området utanför och runt evenemanget och förebygga till exempel trängsel i kollektivtrafik vid dit- och hemresa.
Även andra åtgärder krävs t.ex. viss yta per besökare.

Motionslopp får ytterligare lättnader.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...gora-storre-evenemang-mojliga-enligt-forslag/
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Biverkningarna i en hemförsäkring, är premien. Den är kännd.
Och vaccineringen (mot covid-19) är kostnadsfri.

Vaccineringen ger ett skydd som är statistiskt säkerställt, men en hemförsäkring skyddar inte alls mot skador på hemmet. Hemförsäkringen "lovar" bara att man kanske får något slags botemedel, men inte hur effektivt det är.

Ett botemedel (eller åtminstone palliativ vård i värsta fall) får man ju oberoende av om man har vaccinerat sig eller inte om man råkar drabbas av covid-19.

Vaccineringen tycks vinna stort här.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tydligen var det från 21 juni till 19 juli och det som skjuts upp är de sista kvarvarande restriktionerna.
Boris Johnson: [länk] kl. 19.10
Som jag sa så räcker inte en dos Astra Z. Dessvärre räcker inte heller två doser Astra Z för att stoppa smittspridningen av dubbelörnen eller brasilianaren. Men det räddar iaf många liv.

Tur för oss som kör Pfizer, då den är tillräckligt bra. för att få R <1

Det ser dock mörkt ut för stora delar a.v världen. Chile har tex vaccinerat stort med kinesen men den ger bara 3 % skydd efter första sprutan mot ny mutationer.
 
@Ulltand , du har väl fortfarande inte förklarat varför du kallar en viss mutation för ”dubbelörnen”? Dubbelörnen är ju en symbol som ofta förknippas med Ryssland, som bekant. (Ursprunget är dock det bysantinska riket)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dubbelörn
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jag ser det på ett annat sätt.

Man vaccinerar sig för att förhoppningsvis vara skyddad om/när man blir utsatt för virus på samma sätt som man har en hemförsäkring för att förhoppningsvis vara skyddad om/när man blir utsatt för brand, inbrott etc.

Premien för försäkringen är som kostnaden i form av tid, besvär och resekostnad för att vaccinera sig.

Problemet med hemförsäkringen är när det visar sig att det fanns ett undantag i villkoren för just det man råkar ut för så man inte får ut några pengar, och problemet med vaccinet är när det visar sig att man var en av de som inte blev skyddade av vaccinet eller att man inte tålde det på ett eller annat sätt.
Dra mig ända in i fågelholken, Birgit. -Vi är överens:D!
Låt oss fort diskutera Tegnell, så att ordningen återställs.

Staffans
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Och vaccineringen (mot covid-19) är kostnadsfri.

Vaccineringen ger ett skydd som är statistiskt säkerställt, men en hemförsäkring skyddar inte alls mot skador på hemmet. Hemförsäkringen "lovar" bara att man kanske får något slags botemedel, men inte hur effektivt det är.

Ett botemedel (eller åtminstone palliativ vård i värsta fall) får man ju oberoende av om man har vaccinerat sig eller inte om man råkar drabbas av covid-19.

Vaccineringen tycks vinna stort här.
Kan du inte vinkla det liiiite till, eller, trillar du omkull då?

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Dra mig ända in i fågelholken, Birgit. -Vi är överens:D!
Låt oss fort diskutera Tegnell, så att ordningen återställs.

Staffans
Det kan inte vara så att det bygger på något missförstånd? :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
roke och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kan du inte vinkla det liiiite till, eller, trillar du omkull då?
Du gillade inte min analogi med hemförsäkring?
Det gör inte jag heller, faktiskt. Den var inte så jättebra.

En bättre analog är brandlarm, inbrottslarm och larm av andra slag som rätt många villaägare numera installerar.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Dra mig ända in i fågelholken, Birgit. -Vi är överens:D!
Låt oss fort diskutera Tegnell, så att ordningen återställs.

Staffans
Nåja, det räcker väl med att fortsätta med den liknelsen och då komma fram till att trots att folk vet att det finns undantag i försäkringen (men sällan exakt vilka och vad de innebär i praktiken) så har folk en hemförsäkring. I analogi med det så bör då alla som anser det vara bra med en hemförsäkring också vaccinera sig.

Ordningen återställd?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Som jag sa så räcker inte en dos Astra Z.
Nu är det ju en liten andel av befolkningen i England som bara har fått en dos AZ så det är ju lite konstigt att du håller på och tjatar om något irrelevant. Däremot har de fortfarande en tillräckligt stor del av befolkningen som inte är vaccinerad alls.

Ulltand Ulltand skrev:
brasilianaren
Vad är det för person du menar?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Det kan inte vara så att det bygger på något missförstånd? :rofl:
Aj, fan! Har får detaljstudera
P pmd skrev:
Du gillade inte min analogi med hemförsäkring?
Det gör inte jag heller, faktiskt. Den var inte så jättebra.

En bättre analog är brandlarm, inbrottslarm och larm av andra slag som rätt många villaägare numera installerar.
Larmen, går lika bra. Kostnaden (biverkningar) är känd för den avtalade tiden. Nyttan = förhindrande av inbrott, brand etc. (skyddet mot sjukdom) är statistiskt beräknat till xx%.

Vaccin. Kostnaden (biverkningar) är endast kända till dags dato. Nyttan (skydd mot sjukdom) är statistiskt beräknad till xx%.

Försäkringen har en helt säker förutsättning för den enskilde. Vaccinet har ingen.

Vem vann?:D

Staffans
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
I analogi med det så bör då alla som anser det vara bra med en hemförsäkring också vaccinera sig.
Nej. Se ovan. Däremot bör alla som vaccinerar sig anse att det är bra med en hemförsäkring:D

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.