M MathiasFurst skrev:
Hej!

Får man fråga hur du löste detta? Var det bara att täta där popniten hade suttit eller fick man åtgärda någonting under? Är det plåten som är tätsikten på dessa tak?

Vi har liknande problem när det regnar och blåser häftigt. Rinner in vatten vid köksfönstret. Ser ingenting spår av vatten på vinden.



Fick du någon lösning på detta problem?
Jag köpte överlappsskruv , det har hållit tätt sen dess
 
  • Gilla
MathiasFurst
  • Laddar…
M MathiasFurst skrev:
Hej!

Fick du någon lösning på detta problem?
Hej!

Både ja och nej.. I mitt fall måste det varit någon typ av kondens bekymmer då problemet försvann när jag tog bort listen över fönstren (ser alltså den korrugerade plåten om jag tittar upp vid fönstret). Testade med vattenslang på taket för att provocera fram om det skulle vara en läcka utifrån men fick aldrig in något då. Sett spår av liknande gammal fukt vid andra fönster efter det. Så antagligen klarar de gamla plast inramningen av fönstren en del fukt där eller är tillräckligt otät så det ventileras. Har jag inte letat vidare efter fenomenet och har inte sett att det kommit in något sedan dess.
 
  • Gilla
MathiasFurst
  • Laddar…
Tack för svaren. Återkommer när jag vet hur resultatet blir. Behöver avvakta snön först innan jag ger mig upp på taket.
Håller på med renovering av samtliga 3 badrum samt tvättstuga (samtidigt) i vårat functurahus i Mölndal. Kök och ytskikt renoverat 2019.
 
Hej!
Vi har planer på att ersätta ett fönsterparti med vikdörrar till en kommande altan. Har någon annan gjort något liknande och då varit i kontakt med någon byggnadskonstruktör för att kontrollera bärighet? Jag har svårt att se att det skulle göra någon större skillnad i bärighet men jag tar tacksamt emot all input,

Bifogar två schematiska bilder på hur vi tänker.
Schematiska ritningar av husfasad före och efter installation av vikdörrar ersättande fönsterparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Tobias
 
T Tooth skrev:
Hej!
Vi har planer på att ersätta ett fönsterparti med vikdörrar till en kommande altan. Har någon annan gjort något liknande och då varit i kontakt med någon byggnadskonstruktör för att kontrollera bärighet? Jag har svårt att se att det skulle göra någon större skillnad i bärighet men jag tar tacksamt emot all input,

Bifogar två schematiska bilder på hur vi tänker.
[bild]

Mvh Tobias
Vi har ett fönster som är ca 3 meter brett och 2 meter högt på vår sida av huset. Ser original ut. Inga spröjs utan en hel glaskasset. 2-glas så det är gammalt.
 
M MathiasFurst skrev:
Hej, spännande. Skulle du kunna berätta lite mer om erat takbyte? Vad fick ni betala och vad byttes? Bytte ni ut alla yttre plåt, isolering, papp osv?

Vi har nämligen en läcka i fönstret vid köket som troligtvis kommer från taket.

Tack på förhand
/Mathias
 
Tjena Mattias. Slå en signal i dagarna istället så surrar vi. 0736394664, Andreas Hill
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Tjena Mattias. Slå en signal i dagarna istället så surrar vi. 0736394664, Andreas Hill
Det hade varit väldigt uppskattat! Det gör vi gärna.
Mvh Mathias & Frida
 
  • Gilla
Lindstrumpen
  • Laddar…
Hej kära plåthusägare!
Är det ngn av er som installerat kamin i era functura hus och har erfarenheter att dela med er?
Hälsningar Andreas
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej kära plåthusägare!
Är det ngn av er som installerat kamin i era functura hus och har erfarenheter att dela med er?
Hälsningar Andreas
Hej!

Har två st i vårat hus.

En i källare samt en i vardagsrum.
Dock inte installerat själv utan varit inst utav f.g ägare.
Något särskilt du tänkte på? :)
 
Hej!
Det var mest kring hur ventilation påverkas efter kamininstallation. De kanaler som finns i huset är ju lite speciellt med uppvärmning och tilluft .. Men inga konstigheter alltså?
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej kära plåthusägare!
Är det ngn av er som installerat kamin i era functura hus och har erfarenheter att dela med er?
Hälsningar Andreas
Haft vår i en vinter nu!
Funkat bra, men se till att det skummas/tätas ordentligt på utsidan.
Vi fick ett ganska ordentligt kallras vid kraftiga vindar.
Som du ser på bilden plockade vi ut skorstenen genom väggen vilket blev både snyggt och mycket enklare!
Lycka till!



Insidan av ett vardagsrum med braskamin installerad genom yttervägg, möbler och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lindstrumpen Lindstrumpen skrev:
Hej!
Det var mest kring hur ventilation påverkas efter kamininstallation. De kanaler som finns i huset är ju lite speciellt med uppvärmning och tilluft .. Men inga konstigheter alltså?

Ventilationen påverkar inte något vad vi kan känna av här iaf.
Enda kan väl vara att man vid start av brasan att kanske öppna något fönster eller så men så är det ju ofta att få in så mycket syre som möjligt vid just start som sagt.

Hur mycket man påverkar ventilationen pga att man tagit hål i yttertak osv vet jag inte.
Det är ju ALLA hål man egentligen gör i innertak upp till vind måste ju tätas.

Mitt stora problem här hemma är att jag har fortfarande köksfläkten kopplad till den befintliga "burken" som all annan ventilation går till.
Den lösningen är ju helt värdelös, förstår inte att man gjorde så ifrån början.

Men åter till din fråga nej vi har inte märkt något "konstigt" med ventilationen.
Jag antar att du menar vid håltagning att det skulle rubba något luftflöde?
 
Hej Tomas!
Nej precis, det var oro för att rubba systemet men det kanske är långsökt....
Tack för svar!
 
Hej!
Tack för svar och bild, uppskattas!
Häls Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.