1 markus1 skrev:
Ser ut som du har en del vitgröe. Tankar omkring det?
Har inte läst allt i tråden men jag tror att trähandtag siktar på en vitgröegreen, så att då bara ha en del vitgröe är dåligt. Jag tror han har mestadels vitgröe men jag kan ha fel... :)

Vitgröe må anses som ett ogräs i gräsmattor med klipphöjder som en normal villaförortsgräsnerd siktar på, men när man går ner mot golfgreenshöjder om en handfull milimetrar så är vitgröe ett rätt bra alternativ, i alla fall om man bor i södra Sverige, där vitgröen ofta tränger ut andra grässorter som tål korta klipphöjder, som t ex krypven.

Längre norrut i landet där vi bor så får man ofta problem med att vitgröen dör av under vintern och då kan t ex en green av krypven vara ett bättre alternativ, men den har sina egenheter och kräver en del specialutrustning för att etablera sig bra på så låga klipphöjder.
 
hevi hevi skrev:
Har inte läst allt i tråden men jag tror att trähandtag siktar på en vitgröegreen, så att då bara ha en del vitgröe är dåligt. Jag tror han har mestadels vitgröe men jag kan ha fel... :)

Vitgröe må anses som ett ogräs i gräsmattor med klipphöjder som en normal villaförortsgräsnerd siktar på, men när man går ner mot golfgreenshöjder om en handfull milimetrar så är vitgröe ett rätt bra alternativ, i alla fall om man bor i södra Sverige, där vitgröen ofta tränger ut andra grässorter som tål korta klipphöjder, som t ex krypven.

Längre norrut i landet där vi bor så får man ofta problem med att vitgröen dör av under vintern och då kan t ex en green av krypven vara ett bättre alternativ, men den har sina egenheter och kräver en del specialutrustning för att etablera sig bra på så låga klipphöjder.
Ok! Ja då blir det ju alltid lite omstart på våren. PGA national hörde jag jag handplockar vitgröen på greener. Det är rätt krävande jobb att försöka hålla den borta. Beror ju helt på hur man vill ha det. Snabb på att etablera sig är det men det är träligt på våren med allt snömögel och dött gräs.
 
Jo det är vitgröegreen. Har gjort fruktlösa försök att så in krypven. De flesta greener/ golfbanor har greener bestående av vitgröe i södra sverige. Vid nyanläggning är det i första hand krypven o i andra hand rödsvingel. Vi bor knappt en mil från sydkusten, har en årsmedeltemp på 10 gr, så vintern är sällan ett problem. Mer bekymmer med mask och snömögel. Ska säga att jag inte märkt av snömögel än, kan kanske bero på iliren användning och att greenen saknar thatch då jag dressar extremt mycke.

gödning görs ca varannan vecka med 1 kg per 100 m2. Har inte sänkt klipphöjden, utan väntar tills knivarna har slipats. Det blir en fjärde dressning innan midsommar och har i år då lagt ut 7 kg sand per m2 vilket är ca 3,5 mm Har sedan start lagt ut över 5 cm sand per m2.
 
  • Gilla
123a
  • Laddar…
Hur många år kan du fortsätta höja marknivån innan din green svämmar över tomten? :D
 
Bra fråga. Förbereder mig på havshöjningen:p. Det börjar synas. Hoppas kunna minska intensiteten på dressning.
 
1 markus1 skrev:
Ok! Ja då blir det ju alltid lite omstart på våren. PGA national hörde jag jag handplockar vitgröen på greener. Det är rätt krävande jobb att försöka hålla den borta. Beror ju helt på hur man vill ha det. Snabb på att etablera sig är det men det är träligt på våren med allt snömögel och dött gräs.
För att nerda ner mig lite, så om du tänker på PGA championchip så spelades den i år på en bana som är sådd helt med seashore paspallium (är jag rätt säker på) som är en nära släkting till bermudagräs, och i USA finns det kemikalier som slår ut Poa Annua (vitgröne) utan att skada paspallium, bermuda eller andra så kallade warm season grasses. Om du tänker på Augusta National (Masters) så kör dom med krypven på greenerna och handplockar säkert Poa A, men så har dom också 60 heltidare (!) som sköter om de 27 hålen (dvs mer än två heltidsanställda per hål!). På resten av banan kör dom Bermuda i kombination med rajgräs för att kunna hålla banan grön och i topskick året runt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sarakin och 4 till
  • Laddar…
hevi hevi skrev:
För att nerda ner mig lite, så om du tänker på PGA championchip så spelades den i år på en bana som är sådd helt med seashore paspallium (är jag rätt säker på) som är en nära släkting till bermudagräs, och i USA finns det kemikalier som slår ut Poa Annua (vitgröne) utan att skada paspallium, bermuda eller andra så kallade warm season grasses. Om du tänker på Augusta National (Masters) så kör dom med krypven på greenerna och handplockar säkert Poa A, men så har dom också 60 heltidare (!) som sköter om de 27 hålen (dvs mer än två heltidsanställda per hål!). På resten av banan kör dom Bermuda i kombination med rajgräs för att kunna hålla banan grön och i topskick året runt.
Nej PGA utanför Malmö tänkte jag på. Och ja det finns medel men det funkar inte så bra enligt vissa. Mekanisk är typ det enda som funkar.

https://www.amazon.com/Tenacity-Turf-Herbicide-8-ounces/dp/B005DUTNF0

Om du vill prova.
 
Tenacity fungerar dåligt.
Poa Constrictor (Ethofumesate) fungerar.
 
1 markus1 skrev:
Nej PGA utanför Malmö tänkte jag på. Och ja det finns medel men det funkar inte så bra enligt vissa. Mekanisk borttagning är typ det enda som funkar.

[länk]

Om du vill prova.
Ah, Malmö såklart! Nej, för grässorter som växer i nordiska klimat så är mekanisk borttagning enda alternativet. Mesotrion (t ex Tenacity) är dels inte godkänt i Europa och dessutom så har det ingen större verkan i de koncentrationer som kan användas på en krypvensgreen.
 
Jag har för mig att alla kemiska preparat är förbjudna i Sverige på golfbanor, men att för några år sedan fick man använda något eller alla dessa inom jordbruket? Var på besök på Formby golfklubb för ca 7-8 år sedan och då prata vi med ansvariga på golfklubben om just användandet av vitgröe-bekämpningsmedel. I UK fick man använda dessa vid detta tillfälle. Trenden går mot att fler medel blir förbjudna eller i så svag koncentration att de inte hjälper. Väntar på att gödning ska begränsas!!!!!

Links är ju sådd med rödsvingel, medan lakes är sådd med krypven (om jag nu inte blandar ihop detta). Har inte hört att man manuellt tar vitgröen men det skulle inte förvåna mig. Det brukar hålla en 10-15 år innan vitgröen har tagit över för mycket!!

På USA:s västkust (norr om Los Angles) är ju det i huvudsak vitgröegreener. US Open banan för Damer i San Fransico (Olympic) hade ju mest vitgröe. Blir ju lite fläckiga greener och senare på dagen lite hoppigare. Tillväxthämmande medel har ju gjort att vitgröegreener håller en hel dag.

Är det någon mer som har tänkt på att flerårigt vitgröe blir härligt tätt och blommar inte. Det krävs dock milda vintrar som inte är för blöta.
 
Precis, vitgröen i sig är ju ettårig i kallare klimat. Pebble beach har 100% vitgröegreener men lite mer gynsammare klimat än här hos oss.
Finns inte mycket kemikalier kvar att använda snart, de som finns kvar är kass. Mer utmaning men ändå sunt kan jag tycka.
Jag håller på att testa 100% rödsvingel på en del av mattan. Blir ju ett fantastiskt resultat måste jag säga. Nu återstår frågan om man ska riva upp hela mattan och satsa på 100% svingel. Mindre gödsel, mindre vatten.
Nu ska vi väl dock inte göra @trähandtag s tråd till en allmän gräsdiskussion utan bara följa med i hans golfgreen :cool:
 
1 markus1 skrev:
Precis, vitgröen i sig är ju ettårig i kallare klimat. Pebble beach har 100% vitgröegreener men lite mer gynsammare klimat än här hos oss.
Finns inte mycket kemikalier kvar att använda snart, de som finns kvar är kass. Mer utmaning men ändå sunt kan jag tycka.
Jag håller på att testa 100% rödsvingel på en del av mattan. Blir ju ett fantastiskt resultat måste jag säga. Nu återstår frågan om man ska riva upp hela mattan och satsa på 100% svingel. Mindre gödsel, mindre vatten.
Nu ska vi väl dock inte göra @trähandtag s tråd till en allmän gräsdiskussion utan bara följa med i hans golfgreen :cool:
hej på er alla. Har inget problem med att ni alla får diskutera vad som helst inom golfgreen, skötsel, gödning,. gifter mm - så fortsätt på. Alltid lär man sig något. Mitt försök baseras mest på att det är kul att prova. Var precis ute och lade igen små hål då råkorna hittat något smaskigt. Är som ni säkert förstår involverad i golfklubben med banan - bankommitten. Dessutom att jag är den enda svenska kvinnliga golfbanarkitekten- som tyvärr håller på att bli bortglömd- då det bara är några grabbar som kan sådant (lite ironi). Tyvärr märks det inom golfbranchen att det finns tydliga skillnader.

På tal om Peeble beach så har jag spelat banan för ca 20 år sedan. Greenerna (poa) var inte bra! häftig miljö och kul att ha spelat den.

OT: beställde en robotklippare som ska moddas så att den klipper ned till 5-10 mm, så att vi kan åka på semester.
 
  • Gilla
Sarakin och 2 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Precis, vitgröen i sig är ju ettårig i kallare klimat. Pebble beach har 100% vitgröegreener men lite mer gynsammare klimat än här hos oss.
Finns inte mycket kemikalier kvar att använda snart, de som finns kvar är kass. Mer utmaning men ändå sunt kan jag tycka.
Jag håller på att testa 100% rödsvingel på en del av mattan. Blir ju ett fantastiskt resultat måste jag säga. Nu återstår frågan om man ska riva upp hela mattan och satsa på 100% svingel. Mindre gödsel, mindre vatten.
Nu ska vi väl dock inte göra @trähandtag s tråd till en allmän gräsdiskussion utan bara följa med i hans golfgreen :cool:
Så du tycker om rödsvingel. Jag tycker den är lite känslig för fukt och får ofta inslag av svampsjukdomar. Fast jag har kontroll på bevattningen så verkar fuktiga nätter och småskurar som vi brukar ha här i Mälardalen göra så att rödsvingeln ser lite tråkig ut.
Du har inte märkt något?
 
trähandtag trähandtag skrev:
hej på er alla. Har inget problem med att ni alla får diskutera vad som helst inom golfgreen, skötsel, gödning,. gifter mm - så fortsätt på. Alltid lär man sig något. Mitt försök baseras mest på att det är kul att prova. Var precis ute och lade igen små hål då råkorna hittat något smaskigt. Är som ni säkert förstår involverad i golfklubben med banan - bankommitten. Dessutom att jag är den enda svenska kvinnliga golfbanarkitekten- som tyvärr håller på att bli bortglömd- då det bara är några grabbar som kan sådant (lite ironi). Tyvärr märks det inom golfbranchen att det finns tydliga skillnader.

På tal om Peeble beach så har jag spelat banan för ca 20 år sedan. Greenerna (poa) var inte bra! häftig miljö och kul att ha spelat den.

OT: beställde en robotklippare som ska moddas så att den klipper ned till 5-10 mm, så att vi kan åka på semester.
Behövs mer kvinnor inom den branschen. Mäktigt att får spela Pebble (även om greenerna var kass :crysmile:)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Så du tycker om rödsvingel. Jag tycker den är lite känslig för fukt och får ofta inslag av svampsjukdomar. Fast jag har kontroll på bevattningen så verkar fuktiga nätter och småskurar som vi brukar ha här i Mälardalen göra så att rödsvingeln ser lite tråkig ut.
Du har inte märkt något?
Nu är det ett väldigt litet område, typ 3 kvm och det är nysått sen ca 4 veckor. Men jag tycker den verkar trivas fint. Körde även stödsådd över hela mattan och det verkar också ta sig. På torra partier är det nästan bara svingeln som växer.
Du kan följa på instagram, heter Gräsmatta_2.0 där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.