Schysst! Tack för det.
 
ywg:

"Besökte för många år sedan din hörna ,fuktigt !, långt ifrån
passande för svenskt torrt kvalitetsvirke"

Jag vet inte om jag missförstår vad du tänkte, men jag är "en bit" norr om stockholm. Så jag känner igen mig på trädvalet.

Hade bara farsan varit i form så hade jag köpt en såg för länge sedan, det är han som var finsnickar'n. Jag håller mig till 2"x4 och sånt.

Men jag får se senare i vår om det bli pengar över så kanske det blir en såg.

Lite sugen är jag, för det bär emot att bränna upp sånt som går får virke ur (även om det är av olika kvalitet)
 
Det kanske är "Speakers corner" i Hyde park, London, som avses.
 
Klockren träff på spikhuvet Bax, skolresa till London för ca 30 år sedan
och naturligtvis ett besök på Speakers corner i Hyde park.

Inköpte som första hyvel en Logosol Sh230, har aldrig ångrat köpet.
Hyfsat bra pris, även om stålkostnaden kan dra i väg om man har visioner.
( Man kan ju skapa egna profiler efter ex. gammalt mönster )

Tror att många ”byggnadssnickare” skulle ha stor nytta av Solohyveln.
Perfekt att klyva fram passbitar till dörrar och fönster med önskad bredd
ock tjocklek. Ställtiden är ju i princip noll.
Man ska inte heller förakta 230´s kapacitet när det gäller framtagande av
lister och paneler. Se bara till att hyveln står stadigt, det kan ibland bli
nödvändigt att trycka virke relativt hårt mot anhållet om det inte är 100 rakt.
Har bekanta som kommer och behöver en list på ex.18x76 för att täcka eller
fylla ut. På några minuter är listen färdig.

Tänk på att det gäller att ha så hyfsat roligt man kan medan man har sig.

Mvh
 
Jag håller helt med dig ywg angående SH230
 
lellesv skrev:
Jag har också köpt ett torkaggregat och skall till att bygga en egen tork. 5x1.2x2m är tanken. Jag håller på att ta ned ett 15 tal höga ekar som jag tänker såga upp i Solosågen och sedan torka. Fungerar torken bra Fusklappen?

/Lelle
När det gäller ek skall man visst se upp. Syran i eken är väldigt aggresiv och eken bör ligga en säsong innan man torkar den i någon tork. Övriga träslag känar oftast på att torkas direkt efter avverkning.
(Har dock inte torkat ek själv, här i Lappland är det ont om ek).
 
Gimbal skrev:
Funderar också på en tork, borde inte avfuktare blir mer ekonomisk i drift gentemot en värme tork? Knutte2, du kanske vet?...
Med en avfuktare skapas spänningar i virket och det leder till sprickor och andra problem nar du sen skall börja snickra.
:mad:
 
Det låter mindre bra. Synd då jag inte är särskilt pigg på att bränna flera KW dygnet runt i 2-3 veckor.
 
P
bara för att ni snackar solosåg här vart man tvungen o plocka fram m7an :surprised:
 
I år invensterade jag i automatisk matning och köpte också 10 nya kedjor + 2 svärd och byggde vattenkylning, har sågat ca 100 stockar med samma svärd med vattenkylningen och det syns knappt på svärdet att man har sågat, så jag rekomunderar verkeligen vattenkylning, jag kan visa en bild sedan hur jag gjorde den om någon är intreserad
 
Helt klar man är intresserad!

"Investerade" också i en elmatning till min solosåg. Fick tag i en motor till en dörröppnare. Lite svetsning och snöre senare + en liten PWM styrning till motorn fungerar det bra.
Något annat som jag också satt på är en linjelaser så man enlare kan se var snittet kommer, framförallt när man kantar.
 
Hur har du satt fast lasern och vilken typ, visa gärna en bild.
Jag har en liten list som är 12 mm tjock som jag lägger på stockklon så ser man direkt var svärdet kommer ut ur stocken.
Har även gjort runda talrikar av plyfa i olika diametrar (4,5,6,7,8") med ett hål i centrum( för att se centrum på stocken) sedan är det bara att rita cirkeln på tunnändan av stocken
Jag brukar rita på alla stockarna innan jag börjar sågningen
 
Intresant detta måste jag prova med laser men hur har du gjort matningen, bara nyfiken har själv köpt friction matningen och är helnöjd med den men den kostade inte så lite heller
 
Finns lite bilder på
Index of /Solosag/

Själva drivningen är gjord av en motor som kommer från en dörröppnare, en 40volt DC motor. Svetsat på ett remhjul som drar ett snöre som är fäst i sågen över ett remhjul i andra änden. See bilderna!
Var tyvärr tvungen att bryta snöret en gång extra över ett brythjul för att få lite mera utväxling, var för snabb annars.

Just nu består sjäva drivningen av motorn bara av en PWM reglering som styrs av en potensimoeter. Har även satt endlägesbrytare på sågen så att den stängs av automatiskt när den är framme.

Det var en kort beskrivning, men titta på bilderna som säger mer än 1000 ord....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.