Ok, skumt system! Donet bör sitta kloss mot kaklet, alltså fästet och donet efter kakling.
 
nizzehult
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, skumt system! Donet bör sitta kloss mot kaklet, alltså fästet och donet efter kakling.
OK, tack! Då har jag alltså gjort rätt tycker du?
Om jag stoppar in donet när kaklet är på plats och på nåt sätt sätter fast det så bör jag alltså vara i hamn?
 
Javisst, skruva fast ramen i kaklet och haka fast donet i den så är du i mål.
 
nizzehult
Nu har jag kommit så långt att jag har börjat kakla och då jag aldrig gjort detta tidigare har jag en del funderingar.

Det första gäller att vissa kakelplattor inte verkar "häfta vid" fixet och således inte fastnar. Hände mig på 4 plattor idag. Jag använder Kiiltos Light fix som är blandat enligt instruktionerna och fixet är väl utblandat och plattorna jag satte upp som drabbats finns både i början och slutet av min session (som varade ca 2½ timme). Jag har tryckt fast plattorna ordentligt tycker jag och "skjuvat" in dem lite vid montering. Ändå blir det så här - på vissa.
Vad kan detta bero på? Som synes har jag inte snålat med fixet.

Kakelplatta hålls ovanför yta med nyapplicerat kakelfix, redo att monteras på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra gäller hörnen - när jag kommer dit. Ska man sätta plattorna som jag visar här och sen applicera silikon bakom eller ska man sätta en platta dikt mot väggen och den andra med samma lucka som man har mellan andra plattor? Gör man sen samma sak mellan vägg och golv?

Två vita kakelplattor möts i ett hörn med tydlig fix på baksidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När man har utåtgående hörn vid t ex fönster, ska man då kapa kanten på det yttre plattorna där hörnet blir i 45 grader så att dom möts ungefär som en taklist och sen lägger man fogmassa där sen? Vet att det finns kakellister men om man inte vill välja den lösningen är det då så man gör? Finns det andra sätt?
 
Är det damm på kakelplattorna? I vissa fall kan man behöva doppa kaklet i vatten eller dubbelstryka med fix.
 
nizzehult
A anojak skrev:
Är det damm på kakelplattorna? I vissa fall kan man behöva doppa kaklet i vatten eller dubbelstryka med fix.
Nja, dom kommer ju från förseglade kartonger men visst, det skulle man ju enkelt kunna testa. Har just kollat och de ser inte dammiga ut och stryker man med fingret så får man inget sånt på dem.
 
Redigerat:
Hur lång tid tar det mellan att fixet appliceras till att du trycker dit plattan?
 
nizzehult
L Luddasm skrev:
Hur lång tid tar det mellan att fixet appliceras till att du trycker dit plattan?
5-10 min. Tar en mindre yta på runt 5-10 plattor per gång.
 
nizzehult nizzehult skrev:
5-10 min. Tar en mindre yta på runt 5-10 plattor per gång.
Hur mycket bruk blanda du per gång? Kan vara en kombination av att bruket hinner bli lite för torrt och att plattan suger upp vattnet i bruket för snabbt. Testa "vattna" plattorna innan du fäster genom att doppa lite snabbt i vatten. För det ser ju ut som om plattans rygg har sugit mycket vatten på vissa punkter men kollar man på fixet har du lyckats få anläggningsyta över hela ryggen.
 
nizzehult
Låter rimligt men vissa av plattorna var bland de första jag satte upp och där borde bruket omöjligt ha hunnit bli torrt.
Nu har jag knackat på alla plattor som sattes upp igår och det "svarar" på alla så jag förväntar mig att dom sitter bra nu. Jag blandade halva säcken, 7.5kg när jag började men jag tror jag ska gå ner till 4-5kg nästa vända.
Att doppa dem i vatten innan man trycker dit dem är också nåt jag tänker testa.
 
nizzehult
Nu har jag kommit igång med kaklingen och när jag blandade 5dl vatten per kg i stället för 4dl/kg så blev det betydligt enklare!
Sen tog jag nu 4kg bruk per sats vilket räcker till ca 80-90 plattor. 7½ kg blev i mesta laget för en ovan läggare.

Nu funderar jag på hörnen. Det finns ju två vägar att gå här: antingen så sätter man dem som på ena bilden och lägger silikon i fogen (lär gå en del) eller så lägger man som på andra bilden: den ena dikt mot väggen och sen avslutar man med en vanlig fog. Kan nämna att hörnen är uppstyvade med en vinklad plåt som löper hela vägen så risken för rörelser är minimal, därav blir inte en silikonövergång lika viktig.
Jag tror ändå det första blir snyggare men är lite svårare. Med den andra metoden har man också den fördelen att den kapade delen (om man behöver dela plattor - och det kommer att behövas) kan man gömma i den del som ligger dikt mot väggen. Kapade plattor blir ju lätt fransiga.
Kakelplattor monterade i ett hörn med synlig vinkel och utan fogmassa eller silikon som exempel på hörnläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två keramiska plattor monterade vinkelrätt mot varandra med en vinklad plåt bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska man tänka?
 
nizzehult
Kan berätta att jag valde alternativ 2 efter att ha hittat en äldre tråd här där man frågade om just detta.
 
  • Gilla
Högtigolv och 1 till
  • Laddar…
nizzehult
Såja. Kaklingen tuffar på men det tar tid, inte minst alla tillkapningar som ska till. Man lär sig också på vägen, Kan väl säga att första väggen gick sådär men nu har man lärt sig taktiken.
Nu har jag en till synes dum fråga: hur gör man vid golvet? Ska man vänta med sista raden på väggen och lägga den först när golvet är lagt eller ska man anpassa och lägga även sista plattan längst ned och sen låta golvet gå emot denna? Då ska man väl i princip nudda golvmattan?
Fördelen med första metoden är att man inte behöver vara lika noga vid kapningen av klinkersen då den ändå hamnar under kaklet för jag antar att den är svårare att hantera än kakel.
Sen är det väl silikon som gäller mellan golv och kakel och inte fogmassa?

Vit kakling på en vägg med en tom plats längst ned där golvet ska ansluta, omgiven av byggstoft och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag avråder från silicon det åldras fult och kaklet/klinkret agerar ju inte tätskikt så varför ska du ha nått annat än vanlig fog?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
nizzehult
Tja, därför att det står så i alla anvisningar.
Men om jag väljer fog i stället: vilken metod ska jag använda enligt mina funderingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.