Ställer mig också tveksam till att uttaget ur skogen totalt sett är mer än tillväxten. Däremot är det en intressant annekdot där med framtida uttag ur skogen.

Det skall bli riktigt intressant att se hur man från regeringshåll (förra regeringen) har tänkt sig att sverige skall vara självförsörjande med etanol.
 
Tack för alla bra inlägg! Har precis installerat en braskamin i min gamla tegelskorsten, en Xeoos Twinfire, mkt trevligt och lite dyrare, men härligt när man får 90% verkningsgrad och över i en braskamin! Blålåga etc. Mumma att titta på plus att den värmer halva huset!

Dock:

Skulle ni tänka som jag att torkat möbelvirke med 8 % fukt i är likvärdigt med pellets?

Fått ett pris på 300kr/m3 stjälpt mått. ( Räknar med ca 600 kr för travat mått om det stämmer med givna uppgifter om travats storlek)

Det skulle ge ca 600kr x 4 = 2400 kr för 4 m3 , 1 m3 pellets kostar väl ca 2500 kr. Vid likvärdigt björkvedspris lite väl dyrt men om detta är jämförbart med pellets brännvärde är det ju ca 4 gånger billigare än pellets med samma brännvärde! Tänker jag "fel"?

// B
 
Jag är lite osäker på vad du menar men du har inte samma värmevärde i torkat möbelvirke som i pellets. Det är kanske unjefär samma fukthalt men pelletsen är pressad och därmed har den högre densitet och värme.
Martin
 
BjörnE skrev:
Har precis installerat en braskamin i min gamla tegelskorsten, en Xeoos Twinfire, mkt trevligt och lite dyrare, men härligt när man får 90% verkningsgrad och över i en braskamin! Blålåga etc. // B
Hej BjörnE. Nu har jag tittat in på Xeoos hemsida. Smart med dubbel förbränning! Vad kostar en sådan kamin och vilken modell valde du?
 
>BjörnE

Intressant braskamin!!! Vet du om den finns för inbyggnad? (kasett-typ).

Vänl,,,
 
Ju, det blir samma värmevärde per kg torr virke som per kg pellets men densitet/volymer är ju olika och det är svårt att jämföra priser om man inte väger båda sorter.
gaia
 
Kul med snabb respons!

Martin och gaia:
Bra, jag tänkte inte riktigt på densiteten när jag skrev... Korrekt, även om fukthalten är likvärdigt låg är pelletsen (värmeloggs etc) mer packad och tät sas. Men som ett mellanting mellan pellets och björkved borde det inte vara så dumt. Hmmm... 12 m3 stjälpt hade nån fått till 7 m3 travat ( klart mindre luft dock emellan när det är plankbitar man staplar). Så att få kapad och kluven ved med 8% fukthalt, lätt att stapla och fin björk, borde vara helt okej till detta pris. Lite dyrare än kapad och kluven travad ren björkved ( fått pris på 400 kr/m3 på det), men är dessutom perfekt längd för mig: 2 dm. Ingen vill kapa under halvmetern (?) för 400 kr/m3. Då får man ju göra det själv och det är inte helt enkelt där jag bor... Annars är det vedpanneved man får och då skall man stå med kedjesåg och kapa en gång till för att få lämplig längd beroende vad ens spis/kasett/braskamin kan ta. Testar kanske och köper en laddning och återkommer senare... Tja, ved finns det ju iallafall! Tack för inlägg!

//BjörnE
 
Hej Daytrader och Spiderman!

Ja, en Xeoos är det "bästa" jag funnit och är mycket nöjd.

Spiderman:
Jag valde en Natur med 8mm plåt på sidan, Twinfiregate och diabastopp. Den ligger lite högre i pris. Designversioner kan gå upp mot 50000:- , men då får du en UNIK kamin, egen färg på plåt, vilken stensida du vill ha etc etc

Daytrader:
Jag vet att projekt pågår med att få igång kassetter oxå enligt generalagent. Inom nått år kanske (?) Tänkte själv sätta in en kamininsats först, sen tänkte jag mura om befintlig öppenspis med en Xeoos i (typ murspis)... OCH nu blev det ett nytt fundament med tilluftskanaler och öppet i överkant.

OM vi kännerför det kanske vi "bygger in " överdelen igen. Isåfall mest för att få en lokal värmelagring. Men just nu tycker jag det inte verkar behövas. Hade även ideer om att sätta olivinstenar på sidan för värmelagring, men tror ej det behövs faktiskt. Nu kommer värmen snabbt istället och sprider sig i huset. Murstocken får en viss värme och rummets möbler etc. Ville ha lite tid att "bo in mig med kaminen". Lösningar kan man finna ändå helt klart.

Bakgrund:

Sökte ett alternativ med "pelletsprestanda" men med möjlighet att bränna "alla" bränslen. Ved är ju billigast och finns "alltid". Hittade som tur är Xeoos av en tillfällighet. En täljstens koloss var ej aktuellt och ej kakelugn heller med en murad befintlig skorsten. Ville ha en trevlig kamin för värme (3-4 veckor om året) resten för myseldning/komplement... OCH med KANON värden på prestanda/utsläpp etc. Vem vet , snart kanske man ej får elda lokalt med ved... Då är det bra med en "superkamin" ;-))

Har fjärrvärme i huset och den stänger ju bara ner när kaminen är igång. ( självdrags hus från 70-talet, källare och "3" plan. En trappa precis vid kaminen ger mycket bra fördelning av värmen.

Denna kamin måste räcka helt för en modern "tät" villa !!? Även passivhus kan ha den med Schiedelrör (finns en keramisk variant med tilluftskanal direkt bredvid såg jag i mitt infosök) Kanon! Är nämligen en "fan" av passivhustänket. Blir nåt sån´t om man bygger nytt nångång...

Prestanda:

Med vedförbränning (mest björk) går rökgastempen inte över 120 grader (mäter på natureline oisolerat rör) oavsett inlägg ( 3-8 kW) och sen vidare upp i murstocken (fyrpipig efter oljebrännare etc.) Drag finns helt klart...


Phew, better stop for now :) Frågor kring kaminen etc kan du skicka privat om du vill. Om inte forumet är allmännt intresserat förståss :))

// BjörnE
 
Smart och enkelt :)
 
En sådan här annons.. *Ler* Säger med andra ord inte så mycket!!

Ved
 
Rodgeman skrev:
En sådan här annons.. *Ler* Säger med andra ord inte så mycket!!

Ved
Säkert stjälpmått! ;)

Var i Sverige bor "Robert"?
 
Västragötaland.. Lite utanför Alingsås..
Men e det inte dyrt.. kan väl tänka mig att för 250:- får man bara bland eller barr..
 
Du har fått massor med bra svar redan och det är bra att veta vad alla begrepp står för. Efter många års köp av ved, har jag lärt mig att det ofta är okunskap även hos säljarna. Jag gör därför en egen beräkning genom att mäta t ex travade tremetershögar, längdxbreddxhöjd. Den volym som då blir, smälter ner ganska rejält om jag travar prydligt hemma. T ex när jag köpt en hel timmerbils last, 30 kubik på bilen och 30 på släpet, så har det blivit ca 45 kubik när det är kapat, kluvet och travat.
 
Bryngel,

intressant uppgift. 60m³ har krympt till 45m³. Vilken längd har du då på den färdiga veden? Antal klyvningar? Bör ju bero på dimensionen på stammen oxå. Vill du utveckla lite?

Pratade nämligen idag med en som hade sett olika siffror beroende på kapad längd på veden. 1 m³ okapat skulle bli 0.6 m³ i 50 cm kapning och upp till 0,8 m³ för 30 cm. Dvs mer volym "till kunden" om man får kortare kapat och kluvet ( vilket ju låter helt rimligt), men hur väl det stämmer kan jag ej säga... Obs han menade stjälpt mått då i container.

Vore kul att veta dina siffror ungefär för jämförelsens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.