T Trrttsch skrev:
Jag tycker det var ganska tydligt i manualen. Det står att det ska vara minst 1,5m rak kabel både framför och bakom laddstationen. Däremot har jag sett flera som provat kortare och det har funkat. Jag tycker att rimligtvis borde det vara minst en längd av själva klipparen och kanske lite till. Du får testa lite med tillfälligt utlagd (och fastmärlad) kabel.
Håller med, en liten bit rakt framför/bakom KAN vara lämpligt.
Men som sagt, om @Denaxe provar så är det inte omöjligt att det kan tänkas funka.
 
T Trrttsch skrev:
Jag tycker det var ganska tydligt i manualen. Det står att det ska vara minst 1,5m rak kabel både framför och bakom laddstationen. Däremot har jag sett flera som provat kortare och det har funkat. Jag tycker att rimligtvis borde det vara minst en längd av själva klipparen och kanske lite till. Du får testa lite med tillfälligt utlagd (och fastmärlad) kabel.
Tack för svar. Dock verkar vi ha olika manualer...
 
D Denaxe skrev:
Tack för svar. Dock verkar vi ha olika manualer...
Har svårt att se varför kabeln måste vara rak efter laddstationen, klipparen går ju ändå inte ut rakt fram när den klipper.

Men före är det nog ett krav, iaf en lite än bit. Jag har ungefär en meter rak kabel före min, och det har aldrig klickat
 
Sen jag köpte har min far och min bror köpt var sin också (brorsans Worx dog och efter felsökning och byte av komponenter gav han upp och köpte denna). :) Farsan har inte haft robot i stan utan bara på landet, men pga han inte längre orkar klippa manuellt kändes det helt rätt även om gräsmattan i stan är jätteliten.

Farsan har problem att den inte stannar och laddar utan bara går förbi flera varv innan den stannar. Kabeln ska vara bra dragen. Han tycker att tungorna inte sitter rätt i höjd mot skenorna på klipparen. Ska försöka komma dit och felsöka.

Just nu har jag farsans HQ305 här också och felsöker den, blir kul att benchmarka lite. :) Han säger själv att han upplever att denna Landxcape verkar bättre än HQn när den väl klipper.

Trots kuperad tomt så fungerar min landxcape över förväntan!
 
J JohanLun skrev:
Farsan har problem att den inte stannar och laddar utan bara går förbi flera varv innan den stannar. Kabeln ska vara bra dragen. Han tycker att tungorna inte sitter rätt i höjd mot skenorna på klipparen. Ska försöka komma dit och felsöka.
Kolla att det är helt plant under laddstationen, jag hade problem att "tungorna" kom fel pga av att det var ojämnt under och att klipparen inte kom i våg med stationen. Grävde ur lite och la i lite sand för att få det plant. Läste om någon annan som plattor under också...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Haft lite problem med att Ola slirar en del när han ska vända vid gränsen osv.
10 min och ett par 20mm pappspikar senare så är problemet löst.
 
  • Däck med 20mm pappspikar för att förhindra slirning på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av svart gummihjul med påspikade 20mm spikar för förbättrad grepp på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
Har du spikat de inifrån så att säga?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har du spikat de inifrån så att säga?
Ja precis.
Själva hjulet är ju i plast.
Men själva däcket är i hårt gummi som man kan ta av.
Så jag tog av det från hjulet och satte spik inifrån o ut.
Sen trädde jag på däcket på hjulet igen.
Lite pilligt att få på det men ack värt mödan
 
Något jag upptäckt ett par gånger nu när jag öppnar appen, är att batteriet inte är fulladdat trots att den stått över natten?
Dock som idag så visade den 90% kl 08:30 nu och tickade uppåt.

schemat är att den ska starta kl 10:00 idag.

är det så att den faktiskt inte underhållsladdar när schemat säger att den ska vila en hel dag?
Jag klipper varannan dag just nu pga torka
 
J Jockose skrev:
Haft lite problem med att Ola slirar en del när han ska vända vid gränsen osv.
10 min och ett par 20mm pappspikar senare så är problemet löst.
Smart med 2in1 luftare och klippare :cool:

Enok sköter framsidan själv nästintill felfritt, ställde in han på 30mm förra veckan bara för att testa, stumt och skönt att gå på. Köpte även kina knivar för automower, sisådär passform men dom gör jobbet och säsongen lär inte kosta mer än en tjuga i reservdelar.

Välklippt gräsmatta med automatisk gräsklippare synlig, omgivet av träd och buskar i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalendern och 1 till
  • Laddar…
@ati Ser härligt ut! Får man fråga vad träden/buskarna till höger heter? Är det någon form av thuja eller cypress?
 
M mangeroffe skrev:
@ati Ser härligt ut! Får man fråga vad träden/buskarna till höger heter? Är det någon form av thuja eller cypress?
Kan ha fel men cypresser trodde jag att det var. Troligen är dom 30 år, mellan 6-7 meter om det hjälper något (y)
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
A ati skrev:
Kan ha fel men cypresser trodde jag att det var. Troligen är dom 30 år, mellan 6-7 meter om det hjälper något (y)
Ger lite medelhavskänsla! Har precis sågat ned en äldre stormskadad cypress som var lite mer åt granhållet i formen. skulle kunna tänka mig att ersätta med en sådan här!
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Hmm. Hur göra med gränskabeln här? Är ca 130cm från nedersta trappsteget till trädet på höger sida.
Tanken var att dra kabeln mellan plattorna i skåran som går precis framför trappsteget men det skall tydligen vara 26cm från kanten enligt manualen. Detta innebär att jag får lägga i näst skåra och då blir det kanske lite för smalt? Om jag lägger i nästa skåra så är det 90cm mellan skåran och trädet (plattorna är 40x40). Vid trädet måste kabeln ligga 20cm ifrån (fuskar lite istället för 26cm). Det innebär då en passage på 70cm vilket kanske blir för tajt?

Gråa stentrappsteg och stenplattor med en gräskant och träd på höger sida, potentiell väg för gränskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beehouse
  • Laddar…
D Denaxe skrev:
Hmm. Hur göra med gränskabeln här? Är ca 130cm från nedersta trappsteget till trädet på höger sida.
Tanken var att dra kabeln mellan plattorna i skåran som går precis framför trappsteget men det skall tydligen vara 26cm från kanten enligt manualen. Detta innebär att jag får lägga i näst skåra och då blir det kanske lite för smalt? Om jag lägger i nästa skåra så är det 90cm mellan skåran och trädet (plattorna är 40x40). Vid trädet måste kabeln ligga 20cm ifrån (fuskar lite istället för 26cm). Det innebär då en passage på 70cm vilket kanske blir för tajt?

[bild]
Jag har 90 cm mellan altan och ovanmarkspool, -avståndet altan och gränstråd. Funkar bra!
Måttband visar 90 cm avstånd på gräsmattan mellan trädäck och blå poolkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beehouse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.