Påbörjat hjullagerbyte på byggbilen. Första etappen gick förvånansvärt lätt med en hel del hjälp av mutterknacken från Lidl.

Delvis demonterat hjullager på en bil med verktyg och domkraft synliga på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Andra etappen gick trögt, men med mycket våld och stora verktyg gick det till slut.

Rostigt hjullagerhus och verktyg på arbetsbänk under byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer i morgon...
 
  • Gilla
Immobil och 7 till
  • Laddar…
Gjort en adapter för att kunna använda cirkelanslaget ihop med vinkelfrästillsatsen på min Bosch 600.
Anpassad adapter på Bosch 600 med cirkelanslag och vinkelfrästillsats på arbetsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Även solen har fläckar.
Min KSS 60 har ett spel på någon tiondels mm på skenan vilket är störande, åtminstone i mitt huvud. Prövade att kompensera med PTFE-tape som lämpligt nog var 0,15 mm. Verkar fungera bra men ska nog även lägga på lite torr PTFE-spray på alla ytor i kontakt.
Skjutmått som mäter tjockleken på PTFE-tejp, använd för att minska spel på verktygsskena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kapsågskena med pålagd PTFE-tape och klämmor för att fixera spel, arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Mafell KSS 60 cirkelsågskena med tillägg av PTFE-tape för att minska spel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkelsåg och skena med PTFE-tape för att minska spel och förbättra precisionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på KSS 60 cirkelsåg och skena med PTFE-tape för att minska spel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Kapade nederdelen av fasaden för att göra plats för innersta altanplankan. Tillvägagångssätt? Skruva fast en skena i väggen och kör med sänksågen. Sänksågen <3
 
  • Bosch skena fastskruvad på fasad ovanför kapad del, förberedelse för altanplanka installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 5 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Även solen har fläckar.
Min KSS 60 har ett spel på någon tiondels mm på skenan vilket är störande, åtminstone i mitt huvud. Prövade att kompensera med PTFE]
Tjena, den maskinen ser väldigt fin ut men jag är osäker på vad den kan göra?

vad jag förstår fyller den i viss mån funktionen som både en kap såg och sänksåg fyller tillsammans men med mycket bättre mobilitet och många gånger snabbare. Men vad är begränsningarna? Hur är det tex att kapa smala ämnen?

kan du inte skriva någon rad om det för jag är spekulant på en snabb extremt mobil kapsåg med fantastisk kvalitetskänsla;)
 
A axel_n skrev:
Tjena, den maskinen ser väldigt fin ut men jag är osäker på vad den kan göra?

vad jag förstår fyller den i viss mån funktionen som både en kap såg och sänksåg fyller tillsammans men med mycket bättre mobilitet och många gånger snabbare. Men vad är begränsningarna? Hur är det tex att kapa smala ämnen?

kan du inte skriva någon rad om det för jag är spekulant på en snabb extremt mobil kapsåg med fantastisk kvalitetskänsla;)
Begränsningarna ligger väl främst i att skenan behöver registrera mot ngt och ha stöd under (i likhet med alla skensågar). Det går väl att såga små ämnen om du konstruerar någon typ av jigg som håller den lilla biten och ger stöd under skenan men det är knappast optimalt.
Detta är väl en såg som gör sig bäst för stora och långa plankor och reglar. 60/67 mm sågdjup i 90 deg och >45 mm i 45 deg. Den funkar även väldigt bra utan skena vilket en sänksåg inte gör. Och på de vanliga Mafell/Bosch-skenorna. Om jag bara kunde ha en enda såg blev det nog denna men så är det som tur var inte :)
 
S
nanowire nanowire skrev:
Begränsningarna ligger väl främst i att skenan behöver registrera mot ngt och ha stöd under (i likhet med alla skensågar). Det går väl att såga små ämnen om du konstruerar någon typ av jigg som håller den lilla biten och ger stöd under skenan men det är knappast optimalt.
Detta är väl en såg som gör sig bäst för stora och långa plankor och reglar. 60/67 mm sågdjup i 90 deg och >45 mm i 45 deg. Den funkar även väldigt bra utan skena vilket en sänksåg inte gör. Och på de vanliga Mafell/Bosch-skenorna. Om jag bara kunde ha en enda såg blev det nog denna men så är det som tur var inte :)
Har den inte möjlighet att gera med stöd under skenan som HKC 55?
 
S sinuslinus skrev:
Har den inte möjlighet att gera med stöd under skenan som HKC 55?
HKC, du menar Festools kopia?;)
Ver inte riktigt hur du menat men jo, bara det finns stöd under skenan går det att såga.
 
Efter att en längre tid mest ägnat mig åt att skruva isär svarven känns det rätt trevligt att istället börja skruva ihop den. :)

Delvis ihopsatt metall-svarv på ett vitt bord mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 19 till
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Efter att en längre tid mest ägnat mig åt att skruva isär svarven känns det rätt trevligt att istället börja skruva ihop den. :)

[bild]
Så jävla vackert med äldre maskiner:heart:
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Nu måste jag ju fråga; @Ola C vad har du för youtubekanal?

Det är alltid kul titta på¨nån som bygger lite när man själv inte orkar :D
 
Appendix Appendix skrev:
Nu måste jag ju fråga; @Ola C vad har du för youtubekanal?

Det är alltid kul titta på¨nån som bygger lite när man själv inte orkar :D

Som extra bonus kan man sätta på autogenerande engelska...
 
  • Gilla
M95 och 6 till
  • Laddar…
Hand som håller en lång träskruv, använd för att fästa panel och timmerstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu måste jag ju fråga; @Ola C vad har du för youtubekanal?

Det är alltid kul titta på¨nån som bygger lite när man själv inte orkar :D
@Frustrator svarade på frågan. Dock byggs det inte så mycket på min kanal, det är mest jiggvisande. Kanske kommer lite mer bygginriktade videos framöver.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
[bild]
Dragit i tolv såna här genom trästolpe, panel och annat och till sist in en dryg decimeter i timmerstommen. Först med slagdragaren tills den lät för illa och sedan med den ”vanliga” skruvdragaren tills den brann och till sist med spärrhandtaget. Handtaget höll och nyss har Klarna fått pengar till nya maskiner.
Ser som ”Ivanhoe” har tappat sin lans! :surprised:
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.