ceson ceson skrev:
Kan inte bli värre än denna jag gjorde snabbt av emballageplywood när den gamla imploderade. Men den gör sitt jobb och samlar spån:)
[bild]
Ser mycket premium ut jämfört med min! Hur gjorde du locket tätt?
 
nivv nivv skrev:
Tack! Hönshuset ligger vägg i vägg så tänkte skjuta in det där direkt. :cool: Nej men jag håller på med en låda till kina-cyklon. Men den är alldeles för ful för att ta upp här än! Gjord av osb, får se hur tätt det är :sweat:
Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp. ;)
Jag har gjort en låda av osb till min cyklon, det funkar utmärkt, men eftersom osb inte är tät i sig själv behöver den behandlas på insidan. Jag la på två lager av det jag hade närmst vilket var vanligt trälim. Har funkat hur bra som helst i några år.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
Gjorde bara en sarg av mdf.

Hemmagjord låda av MDF-plattor med utsågade hål och ett cirkelformat hål omgivet av bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En MDF-sarg med cirkulära utskärningar mot en plywoodbakgrund i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp. ;)
Jag har gjort en låda av osb till min cyklon, det funkar utmärkt, men eftersom osb inte är tät i sig själv behöver den behandlas på insidan. Jag la på två lager av det jag hade närmst vilket var vanligt trälim. Har funkat hur bra som helst i några år.
Då ska jag lägga lim på insidan på min också! Testade du utan lim först?

ceson ceson skrev:
Gjorde bara en sarg av mdf.

[bild] [bild]
Fint! Jag tänkte prova en flat skiva ovanpå med tätningslist på själva lådan. Kan ju lägga till en sarg vid behov!
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Då ska jag lägga lim på insidan på min också! Testade du utan lim först?


Fint! Jag tänkte prova en flat skiva ovanpå med tätningslist på själva lådan. Kan ju lägga till en sarg vid behov!
Rent logiskt borde det väl vara bättre med limmet på utsidan? :)

Jag kör med flatskiva och tätningslist
 
  • Gilla
Big builder och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Rent logiskt borde det väl vara bättre med limmet på utsidan? :)

Jag kör med flatskiva och tätningslist
Ja, det slog mig med. Enklare att applicera när lådan har blivit låda också!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Rent logiskt borde det väl vara bättre med limmet på utsidan? :)

Jag kör med flatskiva och tätningslist
Det är nog inte så stor skillnad egentligen, men jag tänker att det är lite svårare att få snittytorna täta på de grova osb-skivorna och att det därför är smidigare att behandla insidan.
Men vill man piffa till lådan lite går det ju alltid att måla, och då är det ju såklart snyggare att ha färgen på utsidan. :cool:
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Håller på att bygga en av två skjudörrar för att återskapa ett rum där väggen nu är nedtagen.
Pocketkarm är på plats och dörren på gång, hoppas jag, aldrig byggt den typen av dörr tidigare. Inspiration från denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-doerr-som-inte-slar-sig.74328/

Återanvänder material från det gamla fodret i öppningen, 45x145 som ram till dörren.
Arbetat med att ta bort tvingarna idag. Sågade igår.
 
  • Konstruktion av en skjutdörr i trä som hålls samman av tvingar i en verkstad, med verktyg och trämaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långt trästycke som är en del av en skjutdörrstruktur, beläget vid en verktygsfylld arbetsbänk i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig träskjutdörr i en pocketkarm, byggmaterial och verktyg synliga på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Äntligen svarvat färdigt alla ben och rensågat tapparna. Nu återstår att klyva tapparna som ska kilas fast i en konsol sedan är det dags för nedpackning och leverans till vagnsverkstaden. Svarvade träben och kilsågade tappar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyss svarvat träben och såg med tappar på arbetsbänk i snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarvade träben med dekorativa detaljer och försedda med tappar redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera nysvarvade träben uppradade på en arbetsbänk, redo för montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus och 23 till
  • Laddar…
Cyklonseparator för spånhantering monterad utomhus vid röd byggnad med rörmotor och blå behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cyklonen till spånfläkten installerad
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Äntligen svarvat färdigt alla ben och rensågat tapparna. Nu återstår att klyva tapparna som ska kilas fast i en konsol sedan är det dags för nedpackning och leverans till vagnsverkstaden.[bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt jobbat! Har du kopieringsaggregat till svarven eller har du svarvat alla på frihand?
 
Dheri Dheri skrev:
Snyggt jobbat! Har du kopieringsaggregat till svarven eller har du svarvat alla på frihand?
Tack!! Jag har grovsvarvat med ett copymax kopieraggregat och sedan finsvarvat på frihand. Funderar på att leta upp ett riktigt kopieraggregat till svarven, copymaxen är inte så bra på finlir.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Rent logiskt borde det väl vara bättre med limmet på utsidan? :)

Jag kör med flatskiva och tätningslist
ceson ceson skrev:
Gjorde bara en sarg av mdf.

[bild] [bild]
Dheri Dheri skrev:
Äh, här behöver det inte vara möbelfinnish för att kunna visas upp. ;)
Jag har gjort en låda av osb till min cyklon, det funkar utmärkt, men eftersom osb inte är tät i sig själv behöver den behandlas på insidan. Jag la på två lager av det jag hade närmst vilket var vanligt trälim. Har funkat hur bra som helst i några år.
Efter ett snabbtest verkar det funka fint! Locket hålls på plats av undetrycket verkar det som. Att täta med handen räcker tydligen för att få bra sug vid öppningen. :)
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Mitt stora projekt står still för tillfället, jag saknar en slipmaskin och jag orkar inte sätta igång och slipa för hand. Så jag gör en massa småprojekt medan jag väntar. Här är en ändträskärbräda av spillbitar.

Ändträskärbräda av spillbitar på köksbänk med äpple och kniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
crillux och 4 till
  • Laddar…
Ett nyinstallerat fräsbord med blå maskin monterad under arbetsytan i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då va lilla fräsbordet på plats
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.